#1 Skrevet August 1, 2005 Pleier de bakre bærearm foringene å sitte godt på en 89 mod passat ? Første inntrykket ser ikke godt ut siden det er litt brun/rødt. Trenger tips før jeg begynner å demonterer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 1, 2005 Har ingen personlig erfaring med Passat, men det meste har vel en hvis tendens til å sitte ganske godt når det har fått stå urørt i 15-16 år ..... Vansklig å kunne gi noe konkret svar der tror jeg... Start med å dynke alle bolter/skruer med CRC el (så lenge det er kvalitet), hyppig frem til du skal begynne og skru... Aldri skadelig med "litt sløsing" i bruken av rustløse midler Ellers så er vel bare å prøve.... Sørg for godt verktøy, (stor skralle, kanskje en latman OG bruk SEKSKANTPIPER)....og hvis det er gjennomgående bolter du skal skru på så husk at mutter'n er lettest og løsne.... Vold og CRC fikser saken skal se... Good luck ... LucaZ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 1, 2005 regner med at foringene sitter veldig godt fast. er de bare å presse ut eller må baufila brukes ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 1, 2005 regner med at foringene sitter veldig godt fast.er de bare å presse ut eller må baufila brukes ? ....Opps.. tror jeg misforstod hva du skulle jobbe med når jeg svarte istad... Hydralisk presse er jo definitivt det riktige verktøyet om du skulle ha tilgang til noe slik... Men ikke alle av oss har det, så ett alternativ er jo følgende; Gummi'n kan du f.eks brenne bort med en skjærebrenner/gasssveiseapp., men til nød også en propanbrenner (type swix) Husk vann! - Hjalp en kompis med noe lignende på en 66'mod Land Rover, og da brukte jeg en fil (litt stor - lik sånn som rørleggerne bruker, usikker på navnet ). Fil to spor/hakk til du er igjennom hele foringen, så kan du banke med dor/meisel/skrutrekker ... Trikset er å få en liten bøy/knekk i foringa - derfor to spor - da blir det straks "enklere" å hamre med kraft ... - Slitsom og litt tidkrevende, men i mitt (vårt) tilfelle fungerte denne over all forventning ... Lykke til ... LucaZ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 1, 2005 har du tilgang til en luft meisel og og trykk luft er du langt på vei på passaten, bare og bruke en god hamar når du skal ha dette på plass,. kan hende du bare kan ta en god slager og en god meisel og banke dem ut også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 1, 2005 Skiftet foringer bak på min A80, er kanskje likt på din Passat? En ting er sikkert, uten hydraulisk presse hadde jeg aldri klart å få de gamle ut. Å splitte den er heller ikke enkelt da den er veldig liten. Brukte en liten håndholdt presse med hull i senter (20 tonn) og separat pumpe med tilhørende slange. Brukte et lagermonteringssett med diverse bakker, fant en som passet perfekt som mellomlegg på foringen. Enkelt med det rette verktøyet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 1, 2005 om jeg ikke husker helt feil er den ytre ringen av aluminium 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 2, 2005 om jeg ikke husker helt feil er den ytre ringen av aluminium Den var av stål på de jeg demonterte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 2, 2005 oki men de jeg har tatt har vært støpealu eller noe, gikk fort sundt i alle fall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 2, 2005 Den var av stål på de jeg demonterte. Hvordan var det å demontere foringene ? Tok du ned hele bakstillinga eller tok du enn side omgangen ? Hva gjorde du med bremserørene ? Håper å få demontert når det blir oppholdsvær 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 2, 2005 Fikk demontert foringene i kveld. Det var enkelt ! gummi'n bare falt ut fra metallet, og da var det bare å bruke baufila på resten. Gjort på 10 min. Men det som ikke var lett var å få presset inn de nye foringen da de metallet er ovalt. Er det noen som har noen tips på hvordan det skal gjøres enkelt ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 2, 2005 Fikk demontert foringene i kveld.Det var enkelt ! gummi'n bare falt ut fra metallet, og da var det bare å bruke baufila på resten. Gjort på 10 min. Men det som ikke var lett var å få presset inn de nye foringen da de metallet er ovalt. Er det noen som har noen tips på hvordan det skal gjøres enkelt ? Jeg puttet foringene i fryseren , en god times tid, og varmet bærearmen(5 min). Da var det ikke noe problem å presse dem inn med skrustikka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...