Quattro-kasser til S4 C4 ??? Hvem er like ? AKTE-spm.

Anbefalte innlegg

Har så smått begynt å innse at girkassen på bilen min har tatt kvelden siden jeg ikke får den i første eller andre gir. Har også litt problemer med et kule-ledd på overføringa som er slitt så det hopper av også. Det jeg da lurer på er om hva slags girkasser som er like på C4 eller S2/S4/S6. Jeg har en 1992 modell S4 sedan med AAN motor og 6 trinnskasse. Det var ekstra-utstyr i 92 med 6 gir,men ble orginalt etter sept. 93. Noen som kan sjekke opp på AKTE hva kasser som går om hverandre ? Passer for eks en 5 trinns S2 kasse på min bil ? Eller en girkasse fra en 100 quattro med 136 hk motor ?? Vil det bli krøll med utvekslingen ?? Vet ikke hva girkasse-kode jeg har på bilen min da den "strekkode-lappen" ikke er å finne.....har heller ikke service-hefte : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du skal ha en girkasse fra en svakere sugemotor må du bytte bakdiff også ellers får du ikke lik utveksling på alle hjul

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay regna med S4/S6 C4 hadde "egen" utveksling. Har jo nesten 250 i toppfart originalt de bilene. Iallfall nesten ;) Men hva med en S2 kasse da ? Vil den passe "bolt-on" uteb å bytte bakdiffen ?? Eller MÅ jeg få tak i en S4/S6 kasse ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke, vet at rs2 kassen er lik som s4 og s6 kassa og regner derfor med at s2 kassa passer også. 6 trinns og 5 trinns passer i allefall om hverandre de har samme slutveksling(?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke, vet at rs2 kassen er lik som s4 og s6 kassa og regner derfor med at s2 kassa passer også. 6 trinns og 5 trinns passer i allefall om hverandre de har samme slutveksling(?)
Har hørt at 5 og trinns kasser på S4 har samme slutt-utveksling,men vil være sikker på det før jeg evt. begynner å se meg om etter ny girkasse. Tror min er moden for utskifting. Skal prøve å få skiftet et kuleledd på giroverføringen min som er gåent så får jeg se hvordan den er å gire da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det og se da, det er en kar (husker ikke navn) som annonserer diverse steder at han selger nyoverhalte audi kasser og tar innbytte i gamle. hvis du skal bytte ut kassa så hør med han først så kanskje du får en god pris hvis du leverer inn din gamle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det og se da, det er en kar (husker ikke navn) som annonserer diverse steder at han selger nyoverhalte audi kasser og tar innbytte i gamle. hvis du skal bytte ut kassa så hør med han først så kanskje du får en god pris hvis du leverer inn din gamle
Hvor har du sett de annonsene da ? Min er jo ikke gåen,ikke enda iallfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt søking på AutoDb osv så fant jeg en annonse på AutoDB. ;)

"Selger 5 trinns Gearkasse til Audi S6. Passer også til S2-S4. Noe billigere hvis du leverer inn din gammle gearkasse"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen sjekke på AKTE om jeg kan bruke en 5 trinns S4/S6 kasse på min bil som har 6-trinns kasse ?? Vil det gå greit med sluttutvekslingen ?? Litt kjipt med bakhjul som går fortere evt. seinere enn fremhjulene : rolleyes Vil være helt sikker på at en 5 trinns kasse er bolt on

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen sjekke på AKTE om jeg kan bruke en 5 trinns S4/S6 kasse på min bil som har 6-trinns kasse ?? Vil det gå greit med sluttutvekslingen ?? Litt kjipt med bakhjul som går fortere evt. seinere enn fremhjulene : rolleyes Vil være helt sikker på at en 5 trinns kasse er bolt on

Alle s2.s4 s6 med manuell kasse har 4,11 i utveksling. Bare å hive den i pål :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle s2.s4 s6 med manuell kasse har 4,11 i utveksling. Bare å hive den i pål :)
Okay da slipper jeg stresse med å finne tak i en kasse med rett utveksling siden alle har samme da :) Jeg har hørt at 5 og 6 trinns S4 kasse har samme slutt-utveksling men jeg ville bare få det bekreftet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger du skruhjelp Pål, så bare skrik ut så kommer eg over fjorden med verktøykassa i bagasjen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger du skruhjelp Pål, så bare skrik ut så kommer eg over fjorden med verktøykassa i bagasjen!
Hehe det er godt mulig jeg trenger litt skruhjelp etterhvert. Blir vel nok til at jeg skifter girkasse......den er ikke god å få i andre og første gir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifte kasse er litt jobb, men skal visstnok gå fort, har aldri gjort det før, men kjenner en som har gjort det noen ganger og han gjør det på ca 4timer alene. Du trenger endel verktøy da, bla 10mm torx til 1/2" skralle og muttertrekker er ikke dumt å ha. Mye har du tenkt å bruke på kasse da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte kasse på 4 timer alene?? På en quattro?? Sjukt...

Hvis dette er tilfelle, så er det bare å ta av seg hatten og bøye seg i støvet! :tilber:

Edit: Nå har jeg bare gjort dette på urquattro'n min da, og der er det en h****** mye skruing... og trangt!! : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifte kasse er litt jobb, men skal visstnok gå fort, har aldri gjort det før, men kjenner en som har gjort det noen ganger og han gjør det på ca 4timer alene. Du trenger endel verktøy da, bla 10mm torx til 1/2" skralle og muttertrekker er ikke dumt å ha. Mye har du tenkt å bruke på kasse da?
Jeg vet det er litt jobb !! Men har tilgang til litt av hvert av verktøy da. Har ikke tenkt over akkurat pris men jeg kan skaffe en 5 trinns til cirka 4 lapper med min gamle kasse i innbytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror han har gjort det endel ganger på bilene sine for han ryker kassene stadig vekk :P , dette var på en audi 90 quattro (b3)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man vet akkurat hvordan man tar ned en quattro-kasse så er det ikke så mye jobb faktisk. Men ja det er trangt!!!! Enkelte plasser iallfall.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet det er litt jobb !! Men har tilgang til litt av hvert av verktøy da. Har ikke tenkt over akkurat pris men jeg kan skaffe en 5 trinns til cirka 4 lapper med min gamle kasse i innbytte.

hvis den er i god stand så er det en grei pris, selv så har jeg en i reserve vet aldri når man trenger det og da bilen min er en bruksbil så må jeg være avhengig av å få ting raskt ordnet.

p.s løftebukk er nesten påbudt, utrolig så mye fortere ting går da, mye lettere å løfte opp og ned kasse også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man vet akkurat hvordan man tar ned en quattro-kasse så er det ikke så mye jobb faktisk. Men ja det er trangt!!!! Enkelte plasser iallfall.....

Det hjelper MYE med løftebukker, slik at man slipper å ligge under bilen og ha girkassa på brøstet ;)

Sjukt trangt på en ur med S4 maskin...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

p.s løftebukk er nesten påbudt, utrolig så mye fortere ting går da, mye lettere å løfte opp og ned kasse også

Akkurat... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.