Anbefalte innlegg

Hvordan merker mann at hjullagrene(framme) begynner å bli slitne og modne for utskiftning. Har fått en "ulene"lyd framme som kommer og går og virker som den øker med hastigheten. Er det tegne på slitne hjullager? Og hvor lenge pleie slike lagre (til S2) holde? 150K, 170k over 200 k km?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan teste ut litt. Hvis lyden blir sterkere i venstre sving, og svakere i høyresving, så tyder det på at det er høyre hjullager som er gåent. Og selvsagt omvendt hvis det er venstre lager som er gåent.

Det kan tyde veldig på hjullager ettersom det følger hastigheten på bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor lenge pleie slike lagre (til S2) holde? 150K, 170k over 200 k km?

På Touranen min måtte hjullagrene på begge sider bak skiftes etter 120.000 km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når hjullagrene var gåene på min bil så hørtes en svak "ule" lyd som varierte etter hastigheten, samt at jeg merket en svak "skraping" i rattet ved sving.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også kjenne det som litt slark, hvis du prøver å rykke litt i hjulet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det første jeg tenkte på (hjullageret) for på vei bort til rudskogen så begynte det pluselig å komme en lyd som kom og gikk (forsvant ven øking/redusering av hastighet) Men i dag når jeg kjørte til jobb var det blitt en mer "markant" ulelyd. Samtidig som det har forkommet noen rare klonke lyder ved akserlasjon på 1 giret. (igrunn ikke noen pen lyd) Så jeg tror det kan være hjulagert. (navene har vel rullet 170k nå tenker jeg?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar i overkant av hjulet, og drar inn og ut av bilen på en måte, så kan du kjenner slarke hvis det er veldig mye.

Eventuelt kan du jekke den opp, og prøve det samme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.