#1 Skrevet August 3, 2005 Altså sitter her på jobben å funderer litt, hva med elektriske ventiler på biler? Kast ut kammen, løfterne og gamle typen ventiler og sett inn elektriske/elektroniske ventiler. Da kan man jo justere ventilåpningen til maksimal effektivitet hele tiden. Maks bånndrag og maks toppeffekt. Merkelig at ingen av motor produsentene har prøvd dette. Hva synes folk om dette? Mvh Eirik på en tankefull onsdag morgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 3, 2005 Da må disse "elektriske løfterene" klare å åpne og lukke ventilen 3-4000 ganger pr. minutt... Tror ikke det finnes noen elektriske komponenter idag som klarer dette, i hvertfall ikke med den kraften som trengs for å presse sammen ventilfjørene 10 - 14 mm. Du kan jo forske og eksperimentere litt, kommer du frem til noe banebrytende kan du jo ta patent på dette Uansett blir det mange flere potensielle feilkilder på motoren, hvor driftssikkert dette måtte være er da usikkert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 3, 2005 Altså sitter her på jobben å funderer litt, hva med elektriske ventiler på biler? Kast ut kammen, løfterne og gamle typen ventiler og sett inn elektriske/elektroniske ventiler. Da kan man jo justere ventilåpningen til maksimal effektivitet hele tiden. Maks bånndrag og maks toppeffekt. Merkelig at ingen av motor produsentene har prøvd dette. Hva synes folk om dette? Mvh Eirik på en tankefull onsdag morgen Det finnes og er prøvd i motorer. Så lenge dette koster mer enn det smaker, beholder verdens bilprodusenter kamakselstyrte ventiler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 3, 2005 Ventilfjører blir vel også unyttig om man bruker elekstrisitet..? Men tror ikke akurat at jeg kommer til å sitte hjemme i garasjen og prøve dette, blir litt for mye for meg. Men veldig spennende om noen motor fabrikater kunne kommet med en sånn løsning. Tenk så moro det kan bli å chippe bilen da Hvilke motorer er det som det har vært prøvet på? har du kanskje noen web side eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 3, 2005 har fundert på dette i en stund selv og funnet ut at det ikke er lurt, elektronikk er ikke like pålitelig som mekanikk, det er vanskligere å regne med hensyn til levealder m.m på elektronikk enn mekanikk. Regreim m.m blir da overflødige, og en liten feil i elektronikken kan da føre til motorhavari ala stempel+ventilkræsj osv, tror ikke bilprodusentene tar sjansen rett og slett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 4, 2005 Så vidt jeg vet (kan hende jeg tar feil, det har skjedd før) så brukes elektriske ventiler i Formel 1 motorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 5, 2005 renault har laget motor med elektromagnetisk ventilstyring, en metode som gjør at en kan forandre forholdet mellom innsug og eksosventiler samt løft kun ved hjelp av elektronikk.....denne teknologien skulel visst nok gjøre at dem fikk enda mere turtall på en F1 motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 5, 2005 Jeg har lest en gang at de regner med at dette blir vanlig i fremtiden, men at elektromagnetiske ventiler krever endel energi (mye strøm i korte øyeblikk) noe dagens elektriske anlegg i biler ikke er bra nok til. Tror det var snakk om å måtte øke batterispenningen til 48V eller noe sånt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 29, 2008 Dette har jeg gått å fundert på i flere år. Burde gi rom for utrolig mye bedre forbruk og effekuttak. Må nok opp i en høyere spenning for å få krefter nok ja. Tror dette er fremtiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 30, 2008 Elektriske ventiler er allerede "oppfunnet" ........se linken her : http://scarbsf1.com/valves.html En ting som jeg er litt fascinert over er desmodromisk styring av ventilene slik som Ducati har hatt i mange år. De mangler jo helt ventilfjærer,der blir ventilen stengt og åpnet av en vippearm. Ventilflyt er jo sågodt som eliminert med den metoden der. http://en.wikipedia.org/wiki/Desmodromic_valve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...