Hvorfor lurer alltid folk på hvor man har sotet rutene sine, pris osv?

Anbefalte innlegg

Har lurt på dette en stund.. Så fort noen poster en bil med sotede ruter, hagler det på med spørsmål om hvor og pris : klø : Er det så vanskelig for folk å finne priser på soting og steder som utfører det? Det jeg stusser mest på er det faktum at bilder lyver MYE, så selv om sotingen ser bra ut på bildet behøver ikke det å gjenspeile virkeligheten ;) Man kan jo nesten få inntrykk av at det er umulig å oppdrive solfilmsjapper, eller at 90% gjør elendig arbeid :) Eller gjør de ofte en slett jobb? (vurderer soting på min egen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller gjør de ofte en slett jobb? (vurderer soting på min egen).

 

Jeg sotet alle mine ruter sjøl. resultattet ble at jeg har en liten båble som nesten ikje er synelig på venstre framvindu.

Så mitt forslag er at du gjør det sjøl.

Det er ikke vanskelig. Jeg filmet rutene på min andre bil oxo, eieren som nu har bilen trudde det var proft lakt helt til jeg viste han noen småe feil hær å dær. men det var min første bil eg filmet rutene på.

 

Men vis du nu skal finne ut at du skal sote rutene, så gjør nu for all del ikke som alle dæm som nylig har kjøpt sin første bil gjør, å filme bakvindue å bakruten bak.

Nei vis du filmer bakruta helt mørk, å filmer alle di andre ruten ganske lyse helt fram til speilan, får du ett bra resultat.

Men det er min meining da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ramla nettopp innom Eiker Motorshop og så litt på de Foliatac-filmene..

Og så tok jeg med meg en katalog, i følge bildene ser det jo temmelig enkelt ut å sote selv, så er det virkelig så enkelt som man sier? For den filmen koster jo ikke all verden, tror det stod 350,- på pakka eller noe.

Og man er vel ikke nødt til å ta av rutene, det er vel bare å kjøre på lissom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ramla nettopp innom Eiker Motorshop og så litt på de Foliatac-filmene..

Og så tok jeg med meg en katalog, i følge bildene ser det jo temmelig enkelt ut å sote selv, så er det virkelig så enkelt som man sier? For den filmen koster jo ikke all verden, tror det stod 350,- på pakka eller noe.

Og man er vel ikke nødt til å ta av rutene, det er vel bare å kjøre på lissom?

 

 

hehe..det er ikke det letteste i verden å sote rutene på bilen...så blir det luft bobler og sånt hvis ruten ikke er helt rett da.... jeg har prøvd 2 gang på mi golf men måtte bare gi opp, blikr ikke fornøyd.. så må nok til et frima som kan dette...

 

men skal være engi at det ser lett ut på pakka

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..det er ikke det letteste i verden å sote rutene på bilen...så blir det luft bobler og sånt hvis ruten ikke er helt rett da.... jeg har prøvd 2 gang på mi golf men måtte bare gi opp, blikr ikke fornøyd.. så må nok til et frima som kan dette...

 

men skal være engi at det ser lett ut på pakka

 

 

Det beste resultatet er vis du tar ut ruten, og da er det enklest oxo.

Men vis du har prøvd på dette før, å får ikke til. Så få en kompis med deg som har gjort det før, og har fådt et bra resultat. Så får du hjelp av han første gang.

 

For har prøvd å hørt pris hos firmare som gjør dette. Og di tar alt ifra 3500 å oppåver for film på alle ruten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har netopp lagt film på zx1,joda det ble perfekt på laaang avstand,perfekt er det oxo når det er mørkt ute :o syns det er vanskelig,spesielt når det er "buet" glass : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har netopp lagt film på zx1,joda det ble perfekt på laaang avstand,perfekt er det oxo når det er mørkt ute :o syns det er vanskelig,spesielt når det er "buet" glass : bh :

 

 

La film på min a3 i vinter. blei bra resultat. brukte bare 4 timar på demontering filmlegging å montering av alle vindu på min bil.

Jeg er storfornøyd med resultatet.

Men må legge ny film på begge rutene på bakdørn. for en fjomp satt å lekte seg me sin nye kniv en gang han var full. (ente med at han måtte gå hjem).

 

Ett lite tips. bruk en mjuk sleikepott istedenfor dn skrape som følge med solfilm pakkan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle!

 

 

Har gått to kurs hos solfimgruppen Norge etter å ha slitt med hjemmesoting i mange år. Lærte utrolig mye, og det skal så lite til før det blir dårlig resultat..

Jeg lærte metoden uten å ta ut vinduene, men for amatørsotere er det helt klart greiest å ta ut rutene for å få perfekt resultat.

Men er glad jeg slipper det... Går med tankene om å starte et lite foretak med filming iløpet av sommeren 2006. Om det skjer skriker jeg nok ut her...

 

Men det er viktig å vite at det er med rett utstyr, rett film og litt tålmodighet man får det beste resultatet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er viktig å vite at det er med rett utstyr, rett film og litt tålmodighet man får det beste resultatet:)

 

 

Helt enig. d viktigeste etter min erfaring å litt mye banning er at man må ha god tid.

For stressing gjer dårlig resultat.

Å det er altid en liten fordel å være 2 stykker. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg kjøpt meg billig biltema-film som jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt fram med, uten å ta ut vinduene altså, for det tør jeg ikke ;)

så da er det bare å krysse fingrene og håpe på at det funker... :D

om jeg i det hele får filmen på vinduet, så skal jeg ta bilde av det, så får man se hvor "flink" jeg evt. er med biltema-film for første gang : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

biltema-filmen jeg kjøpte var håpløs,mens "cd-cardic" filmen var litt bedre syns jeg. bruker "gummi-sparkel" til å slette og ikke is-skrapa som følger med.er det ikke noen her som vil dele litt tips og triks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

biltema-filmen jeg kjøpte var håpløs,mens "cd-cardic" filmen var litt bedre syns jeg. bruker "gummi-sparkel" til å slette og ikke is-skrapa som følger med.er det ikke noen her som vil dele litt tips og triks?

 

bruk MYE vann, en varmlufts pistol er også grei og ha, for å varme ut larver, men dette tror jeg bare gjelder dyr sotefilm og ikke slik biltema greier.

 

Gikk ett lite kurs hos Atac i Arendal, men når jeg kom hjem på jobb å skulle prøve meg så gikk det rett i dass, endte opp med ødlagte pakninger på en Pajero (ikke billig) så for å bli en proff soter så bør du holde på med det hver dag, gikk flere måneder mellom hver bil jeg tok, gav opp tilslutt da jeg ikke fikk trent meg nok.

 

like folie bedre :D solfilm er no avanserte greier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, nå har jeg da altså får et lite stykke erfaring med soting av ruter for første gang..

Prøvde meg på de små siderutene først, bare for å se hvordan det ble, så den første ble rett og slett fiasko, så jeg ga opp, gikk inn, spiste litt for å samle krefter og så gikk jeg ut og prøvde på nytt.. : bråk :

 

det andre resultatet ble bedre og det tredje ble enda bedre, men jeg fikk problemer med kantene, siden jeg ikke tok ut vinduene. :rolleye:

ettersom resultatet ble sånn passe så ble selvtilliten litt større til det bakre vinduet. MEN, etter flere forsøk kom jeg rett og slett ikke videre, det ble store boble-streker og jeg kunne bare ikke skjønne hva det kom av, så snart jeg fikk dem bort på den ene siden og begynte på den andre, så var de jaggu meg tilbake. Til slutt ga jeg opp..

 

Biltema filmen skal ikke krympes/varmes for å få den til å sitte, men jeg gjorde et desperat forsøk på å bruke varmetrådene i håp om at ting ville bli bedre, men nei.. : gråter :

 

Bakre sideruter tror jeg ikke at jeg gidder å prøve meg på en gang, uten å ta ut selve ruta, for denne filmen er ganske tykk, så den vil nok rives av når man ruller ned vinduet..

 

KONKLUSJON:

Biltema filmen er ikke noe dårlig i det hele tatt, MEN tror det er en STOOOOR fordel å ta ut rutene for at dette skal bli bra, tilpassingen av filmen var temmelig vanskelig når man var alene, så alt ble litt på halvtolv, og så kom jo de boblene.

 

Her er da resultatet:

IMG_0864.JPG

IMG_0865.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder bakruter, så MÅ disse gjennomgå krympe prossesen, pga. at vinduet er så buet og stort, ett tips for å få bomble fri film er å dele opp filmen på tvers og legge den i 3 omganger på bakruta, er bedre enn masse bobler, men blir allikevel ikke 100% pga. skøtene som oppstår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde meg også på å filme bilen selv, men ga opp etter x antall forsøk. Ikke særlig lett det der, iallefall ikke å anbefale for amatører. Må nok være to stykker, ha masse vann, såpe og en god porsjon tålmodighet. Jeg lot til slutt proffene gjøre jobben...

 

Kristian

main_1285272631425386be1e8bf1.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder bakruter, så MÅ disse gjennomgå krympe prossesen, pga. at vinduet er så buet og stort, ett tips for å få bomble fri film er å dele opp filmen på tvers og legge den i 3 omganger på bakruta, er bedre enn masse bobler, men blir allikevel ikke 100% pga. skøtene som oppstår.

 

ja, jeg vurderte det der å dele den opp, men var egentlig temmelig bestemt på at jeg skulle absolutt få det til, heh, men biltemafilmen er jo svinbillig og lett å få av igjen, så skader ikke å prøve flere ganger :P

og neste gang skal jeg definitivt ha noen til å hjelpe, å sette på den svære fliken alene av jaggu ikke enkelt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, jeg vurderte det der å dele den opp, men var egentlig temmelig bestemt på at jeg skulle absolutt få det til, heh, men biltemafilmen er jo svinbillig og lett å få av igjen, så skader ikke å prøve flere ganger :P

og neste gang skal jeg definitivt ha noen til å hjelpe, å sette på den svære fliken alene av jaggu ikke enkelt...

 

jobber med større ting alene, men da er det jo folie, så jeg klarer lett å håndtere de store stykkene med solfilm, det jeg sliter med er krympingen av bakruta og litt på skjæringa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

biltema-filmen jeg kjøpte var håpløs,mens "cd-cardic" filmen var litt bedre syns jeg. bruker "gummi-sparkel" til å slette og ikke is-skrapa som følger med.er det ikke noen her som vil dele litt tips og triks?

 

 

 

Kan da dele noe triks jeg...

 

For det første, den største feilen folk gjør er å bruke såpevann. Det er iogforseg greit nok for å gjøre jobben lettere, men hvor mange av dere

har kjøpt inn SPLITTER NY spruteflaske for påføring før dette? Tro meg,

selv de minste partikler er med på å lage bobler. Så kjøp EGEN spruteflaske til dette formålet...

Dette bringer meg inn på neste tema som er hvor du bør stå når du legger sotfilm...nemlig INNENDØRS og da mener jeg støvfritt innendørs.. nesten som om du skal lakkere... for i det du fjerner beskyttelsesfilmen fra sotfilmen blir overflaten statisk og tiltrekker seg milliarder av små støvpartikler... resultatet blir da bobler og uhåndterlig film....

 

Når det gjelder bakruten er det som de andre sier her, nødvendig med varmepistol og krymping... andre verktøy som behøves er f.eks gumminal, SYLskarp tapetkniv (liten utgave), fil og en fille....

 

Når jeg handler inn til enkeltmannsforetaket mitt handler jeg gjennom solfilmsgruppen som benytter seg av Sungard film.. og påføringsmiddelet som heter Boner. Her må du desverre være firmakunde for å kunne handle...

derfor vet jeg svært lite om hvordan "billig-film" oppfører seg...

 

Men det å ta ut rutene er strengt tatt helt unødvendig når du kjenner de rette fremgangsmåtene og bruk av fil og kniv!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan da dele noe triks jeg...

 

For det første, den største feilen folk gjør er å bruke såpevann. Det er iogforseg greit nok for å gjøre jobben lettere, men hvor mange av dere

har kjøpt inn SPLITTER NY spruteflaske for påføring før dette? Tro meg,

selv de minste partikler er med på å lage bobler. Så kjøp EGEN spruteflaske til dette formålet...

Dette bringer meg inn på neste tema som er hvor du bør stå når du legger sotfilm...nemlig INNENDØRS og da mener jeg støvfritt innendørs.. nesten som om du skal lakkere... for i det du fjerner beskyttelsesfilmen fra sotfilmen blir overflaten statisk og tiltrekker seg milliarder av små støvpartikler... resultatet blir da bobler og uhåndterlig film....

 

Når det gjelder bakruten er det som de andre sier her, nødvendig med varmepistol og krymping... andre verktøy som behøves er f.eks gumminal, SYLskarp tapetkniv (liten utgave), fil og en fille....

 

Når jeg handler inn til enkeltmannsforetaket mitt handler jeg gjennom solfilmsgruppen som benytter seg av Sungard film.. og påføringsmiddelet som heter Boner. Her må du desverre være firmakunde for å kunne handle...

derfor vet jeg svært lite om hvordan "billig-film" oppfører seg...

 

Men det å ta ut rutene er strengt tatt helt unødvendig når du kjenner de rette fremgangsmåtene og bruk av fil og kniv!

 

Denne beskyttelsesfilmen tror jeg ikke eksisterer på Biltema-filmen, isåfall har jeg bæsja på leggen : haha :

 

"og påføringsmiddelet som heter Boner."

Heh, beklager, men det hørtes VELDIG lugubert ut... : flau :

 

Men, ja, du driver med det der?

Harru lyst til å sote rutene mine kanskje? Nå har jeg da eget firma.. Eller noe.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, kanskje ett dumt spørsmål, men hva bruker du fila til? er det da snakk om en negle fil eller.no slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du kan tro det var lett å holde seg seriøs første gang jeg hørte om det middelet og karen drar frem den største spruteflaska jeg har sett med navnet BONER i store svarte bokstaver over hele flaska :rolleye:

 

 

Men tilbake til saken... kunne godt å sotet dem jeg, men sliter med sted å utføre jobben samt at jeg ikke har mange nok timer i døgnet ennå : sove :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, kanskje ett dumt spørsmål, men hva bruker du fila til? er det da snakk om en negle fil eller.no slikt?

 

 

Kort fortalt: Når du har tilpasset filmen så den er ca 2-3 cm for stor for ruta, og du kanskje er litt skjelven på hånda, er det greit å legge fila langs kanten av ruten så du liksom skjærer av filmen med fila samtidig som du filer... kanskje litt merkelig forklaring men veit ikke helt åssen jeg skal forklare den annerledes... du gjør det for å få en jevn kant hvertfall : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort fortalt: Når du har tilpasset filmen så den er ca 2-3 cm for stor for ruta, og du kanskje er litt skjelven på hånda, er det greit å legge fila langs kanten av ruten så du liksom skjærer av filmen med fila samtidig som du filer... kanskje litt merkelig forklaring men veit ikke helt åssen jeg skal forklare den annerledes... du gjør det for å få en jevn kant hvertfall : klø :

 

2-3 cm for stor for ruta? : eek : tror ikke jeg hadde mer en MAX 1cm større enn området jeg skulle sote.

 

fatta det med fila forresten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-3 cm for stor for ruta? : eek : tror ikke jeg hadde mer en MAX 1cm større enn området jeg skulle sote.

 

fatta det med fila forresten.

 

 

Vel, jeg sa 2-3 for det er lettere for en uerfaren soter å ha litt ekstra å jobbe med... når du er "proff" kan du dra den ned i 0,5 cm : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg sa 2-3 for det er lettere for en uerfaren soter å ha litt ekstra å jobbe med... når du er "proff" kan du dra den ned i 0,5 cm : rock :

 

har normalt ligget på 0.5cm selv der det har vært sort kant rundt ruta.

Bruker du Talkum i prossesen ved sotingen? han jeg hadde kurs hos brukte Talkum til ett eller anna men jeg husker ikke hva det var godt for, tenkte jeg skulle prøve meg på mk3'en men vet ikke om jeg orker stresset, tror ikke jeg har nok film igjen heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.