Hvorfor lurer alltid folk på hvor man har sotet rutene sine, pris osv?

Anbefalte innlegg

Ja du kan tro det var lett å holde seg seriøs første gang jeg hørte om det middelet og karen drar frem den største spruteflaska jeg har sett med navnet BONER i store svarte bokstaver over hele flaska :rolleye:

Men tilbake til saken... kunne godt å sotet dem jeg, men sliter med sted å utføre jobben samt at jeg ikke har mange nok timer i døgnet ennå : sove :

Sted å utføre jobben ja, hmm, ja jeg stod selv uti gården her, heh, ihvertfall mye støv :P

Og lite timer, det har vi vel alle?

Men om du en dag har mulighet til det, så er det jo bare å sende meg en PM :P

Bra du stiller deg til disposisjon, setter man pris på! :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del tokk ut ruten og gjore det inne på stubore.

Ett lite triks, skær filmen av sånn at den gjærne er litt for stor som sakt. og såpevann på sprayflaske gjør arbeidet MYE enklere. spray så på ruten, men spray også på solfilmen mens folien blir fjernet.(lurt å være 2 når man skal fjærne folien å sette solfilmen mot ruten.

Når du til slutt har klart å få ett fornøyd resultat, så legg et lag med blank negel-lakk runt kanten på vinduet.(gjøres på åpningsvindu for å ikke ødlegge filmen ved åpning av vindu).

For min del ble det gjort for at ikje politie skulle finne ut at d va solfilm på ruten så lett ved stopping pga solfilm framme.

Legging av solfilm på bakrutene er ett lite triks.

Vanskelig å forklare, men dær bør filmen sjæres og legge i flere deler med veldig buet glass.

Skal gå ut å ta bilder av mine vindu for demonstrasjon av hjemmefilming av vindu.

Kommer snart me bilder.!. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt dårlige bilder. Men kan få tadt bedre bilder i mårgen.

Solfilm..jpg

Solfilm.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, den største feilen folk gjør er å bruke såpevann. Det er iogforseg greit nok for å gjøre jobben lettere, men hvor mange av dere

har kjøpt inn SPLITTER NY spruteflaske for påføring før dette? Tro meg,

selv de minste partikler er med på å lage bobler.

Ett lite triks, skær filmen av sånn at den gjærne er litt for stor som sakt. og såpevann på sprayflaske gjør arbeidet MYE enklere. spray så på ruten, men spray også på solfilmen mens folien blir fjernet

:D .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja, lønner seg vel å lese igjennom det folk poster :P

noen som veit om det skulle være slik beskyttelsesfilm på den biltemafilmen?

må nesten bare høre, slik at jeg ikke har bæsja skikkelig i skuffen..heh.. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D .

Jeg har bare god erfaring med såpevann. :nana:

Å ei dyr sprayflaske har jeg ikje heller. Kjøpte min for 10,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja, lønner seg vel å lese igjennom det folk poster :P

noen som veit om det skulle være slik beskyttelsesfilm på den biltemafilmen?

må nesten bare høre, slik at jeg ikke har bæsja skikkelig i skuffen..heh.. : klø :

ja det er det 99% sikkert at det er... viss du har noen rester liggende, ta en maskeringsteip på hver side av samme hjørnet og dra teipene i hver sin retning, da skal det skille seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og sånn blir resultatet når man er en "knøffel" til å legge film

solfilm zx.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, masse intressante teorier her.. :)

Har aldri sota før, men en ting er ihvertfall sikkert - såpe er ikke bare såpe.

Eller forskjell på grønnsåpe og Avfettingsmiddel.!

Skjønner ikke hvorfor bruke såpe, men har som sagt ingen erfaring m'bilrutefilm.

Tror også det er enklere på nyere biler, mindre slitte ruter.

Merkelig at ingen har nevnt det viktigste her: Rengjøring! Sikkert noen som har tips til hva som er best egna til dette??

Har erfaring med dekaler på andre (mindre ikke bua flater) formål og da er det viktig at underlag og dekal har tilnærma lik temp. Er også lettest når filmen er fersk. Ihvertfall bør den ha vært lagra mørkt og v jevn (ikke varmt) temp.

Blir jo nesten skremt fra å prøve når en leser en del av erfaringene her.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, masse intressante teorier her.. :)

Har aldri sota før, men en ting er ihvertfall sikkert - såpe er ikke bare såpe.

Eller forskjell på grønnsåpe og Avfettingsmiddel.!

Skjønner ikke hvorfor bruke såpe, men har som sagt ingen erfaring m'bilrutefilm.

Tror også det er enklere på nyere biler, mindre slitte ruter.

Merkelig at ingen har nevnt det viktigste her: Rengjøring! Sikkert noen som har tips til hva som er best egna til dette??

Har erfaring med dekaler på andre (mindre ikke bua flater) formål og da er det viktig at underlag og dekal har tilnærma lik temp. Er også lettest når filmen er fersk. Ihvertfall bør den ha vært lagra mørkt og v jevn (ikke varmt) temp.

Zalo er din venn, men ikke mer enn ett par dråper.

Når deg gjelder rengjøring så bruker jeg såpevann, for så å gå over med en slik Kitt klump som renser vinduene, etter det vasker jeg dem rene med Isopropanol (teknisk sprit)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ihvertfall bør den ha vært lagra mørkt og v jevn (ikke varmt) temp.

Det er jo ikje verre en at du er enten fornøyd med resultatet, eller en erfaring rikere uten film på rutene.

Men jeg bruker Zalovann når jeg ruter filmene.

Å jeg har ikje hadt noen plager me hvordan solfilmen har blidt oppbevart.

Men det er da mine erfaringer.

Å så fremt du har Audi (uansett audi) vil jeg annbefale å ta ut rutene. For der er en veldig enkel sak. : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikje verre en at du er enten fornøyd med resultatet, eller en erfaring rikere uten film på rutene.

: vinke :

Hehe.. Hvor lett er det å fjerne igjen da hvis ting går skeis?

-Geir-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men for å fjerne støv før pålegging,fordel å bruke en micro-klut :confused:

støvet syntes jeg var lett å fjerne,verre med at filmen slipper og at man får "luft-kanaler" i endene.da har jeg vel brukt for mye såpe :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.

Nei vis du filmer bakruta helt mørk, å filmer alle di andre ruten ganske lyse helt fram til speilan, får du ett bra resultat.

Men det er min meining da ;)

Hørtes jo fornuftig ut. Kjøper du inn forskjellig film da eller??

-Geir-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men for å fjerne støv før pålegging,fordel å bruke en micro-klut :confused:

støvet syntes jeg var lett å fjerne,verre med at filmen slipper og at man får "luft-kanaler" i endene.da har jeg vel brukt for mye såpe :confused:

Eller for "feit" såpe? -Fortsatt skeptisk til "såpe" :)

-Geir-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

verre med at filmen slipper og at man får "luft-kanaler" i endene.da har jeg vel brukt for mye såpe :confused:

Jeg for min del bruker papir eller en tør klut til å tørke bort alt vanne som jeg skraper vekk fra baksiden av filmen når jeg har lakt den.

For ellers så har vannet veldig lett for å renne tilbake eller lage seg en ny vei/kanal.

Men man må ha god tid å mye tolmodighet når man legger solfilm.

Geir: Jeg brukte ca 5min å fjerne solfilmen framme på mine vindu første gang jeg ble stoppet av politie.

Og da vasket jeg å gjore rein rutene etterpå også.

Jeg bruker den mørkeste filmen på bakruten, og på alle di andre vinduene bruker jeg den lyseste filmen jeg får tak i.

Men politiet er ikke så gla i solfilm helt fram da.

Men ett annet lite tips. kjøp en liten eske med knivblar. for den ene som følger med i esken blir veldig fort ukvass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På verksteder benytter de et lite barberblad montert i en spesiell holder som de skraper ruten ren for evt. møkk og småpartikler...

Men dette krever igjen øvelse for ikke å få riper osv. samt rett verktøy....

Ingen vits å dra frem Gilette'n : dum :

MEN hemmeligheten er MASSE MASSE vann (såpevann) Jo mer vann,

jo lettere er filmen å jobbe med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg en ny erfaring;

Biltema-filmen HAR beskyttelsesfilm, og det er lim på den andre siden, dvs at jeg har kastet bort flere timer i går, heh.. : bh :

Jaja, man får prøve igjen i dag, men enda mer såpe for å unngå at det limet blir turbo..

Feiler jeg her, så blir det vel ekstremt tricky å få den av igjen, og må sprite ned vinduene og vaske som en helt, heh.. *sukk*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ramla nettopp innom Eiker Motorshop og så litt på de Foliatac-filmene..

Og så tok jeg med meg en katalog, i følge bildene ser det jo temmelig enkelt ut å sote selv, så er det virkelig så enkelt som man sier? For den filmen koster jo ikke all verden, tror det stod 350,- på pakka eller noe.

Og man er vel ikke nødt til å ta av rutene, det er vel bare å kjøre på lissom?

ville anbefalt deg og ivertfall ta av frotrutene hvis du skal sote....hvis du soter med rutene påmontert vil det veldig fort skrelles av når du ruller vindene opp og ned....trokke det tar mer en en halvtimes tid og skru av begge frontrutene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville anbefalt deg og ivertfall ta av frotrutene hvis du skal sote....hvis du soter med rutene påmontert vil det veldig fort skrelles av når du ruller vindene opp og ned....trokke det tar mer en en halvtimes tid og skru av begge frontrutene

Jepp, har nettopp tittet i haynes-boka på hvordan jeg gjør det, så det skal nok gå bra, men den største utfordringen blir nok uansett bakruta..

Fant også ut at spanjolen jeg jobber med har drevet med større dekaler på biler etc før... Tenker jeg skal bruke ham flittig i dette prosjektet, heh :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en ny erfaring:

Måtte en spanjol til får klare dette, 100% ble det ikke, men etter mye grubling ble vi enige om at Biltema-filmen hadde skylden, limet som sitter på den er rett og slett for dårlig. Men til å være en solfilm til ca 100kr, så er det jo helt ok.

Bakruta måtte vi dele opp i to, men tilslutt endte det med at vi delte filmen opp i 4, altså i kryss, for å få bort alt av bobler, men noen plasser er det dårlig. : bråk :

Ny konklusjon:

Biltema film er MANGE penger spart, har man gjort dette en del ganger før, så skulle det ikke være noe problem, men jobber man for lenge med den blir limet dårlig og boblene kommer.

Så om man ikke er så kresen, så er dette en grei løsning.

Er man kresen, så bør man koste på en dyrere film, og gjøre det selv, om man da har gjort det mange ganger før, heh..

I mitt tilfelle ble jeg bare sugen på å få prøvd dette selv, og se hvordan utfallet ble for første gang. Egentlig er jeg litt kresen, men om Petter Smart løsninger funker helt greit og man sparer MANGE penger, så går jeg for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.