Platearbeid: Kryming uten mothold.

Anbefalte innlegg

Jeg kopierer en tråd jeg har startet på et annet forum, i håp om å få litt tips og trix her også!

 

------------------------------------------------------------------

 

Nå trenger jeg noen gode tips her.

Har sveist en del på panseret mitt, 2 x 100cm med helsveis omtrent.

Jeg har dermed fått 2 søkk på ca 8-10cm. Her må plata krympes fordi den bare "popper" tilbake. Problemet er at panseret er dobbelt, og jeg får ikke holdt imot.

 

Noen gubberåd? :)

krymp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har en kraftig halvautomat...så kan du prøve følgende.

Leit blandt dine likestrømsdynamoer..og finn den med lengst, og minst slinte børster. Ta så den ene børsten, og fest på kontaktmunnstykket til sveisepistolen (bruk slangeklemme). og fjern såklart gassmunnstykke først.

 

Fest så jordingsklemma nærmest mulig det punktet som skal krympes. Og før så børsten over platen i rolig jevnt tempo med avtrekkeren inne....uten gass. Platen må såklart være platerein.

 

Du vil nå få deg en overaskelse Prøv på et egnet teststykke først. Strømstyrke og hastighet må du prøve deg frem med.

 

Jeg kan ikke gi noen garanti om at små 1 fas apparater, eller annen billig drit, tåler denne belastningen. Så ikke skyld på meg om Biltem'an har kveldet

 

Lykke til...hilsen "stor" gubben

 

--------------------------------------------------------------------

 

Det var det da, om TelWin 150A apparatet mitt tar kvelden eller ikke.

Skal børst'a dra's noen spesiell vei, eller blir materialet bare trykket sammen i det området den er i kontakt med?

 

 

--------------------------------------------------------------------

 

Det skjer ikke noe i det øyeblikket børsten er i kontakt..men når den er litt forbi...SVUPP! Så krymper det. Jækla artig.

Du får teste litt smått først, og sjekke om maskinen blir varm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd, uten noen stor suksess. Da lurer jeg på hva jeg gjorde galt. For lite strøm?

På halv strømstyrke ble børsta/kullstiften rød helt gjennom, og det virket mer som plata utvidet seg. Søkket ble dypere rett etter, når den kjølte seg ned var det som før. Testplata ble også 0,5mm lengre. Poenget med dette trikset er vel at man varmer et konsentrert punkt. Men varme utvider jo materiallet?

krymp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tanken er vel at siden det er for mye materiale på et punkt, så vil det ved å varme opp metallet "krype sammen" siden det er press fra alle sidene om netopp dette.. det jeg har gjort til nå når jeg får for mye metall er at jeg kjøper et 1mm karosseri kutte blad til vinkelsliperen og lager et kutt midt gjennom området.. siden bladet er så tynt, siger kantene tett inntill hverandre i midten og jeg kan sveise tett igjen.. ikke den beste metoden, men har fungert for meg når ting har slått seg.. men må jo som du skjønner en god del ekstra metall til da.. nytter ikke hvis det er snakk om kun litt spenn i ei plate..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å kjøle ned etter krymping... enten med trykkluft eller med en våt svamp eller vått papir..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kapp og sveis metoden har jeg brukt før, men man må lære seg nye ting også. :)

 

Jeg skal prøve litt mer i morra. Skal legge meg på senga og lese Chilton's Auto Body Repair nå. God og tykk bok.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme krymper metall. Det er noe "alle" vet.

Jeg ville ha prøvd med gass og varma midt i bulken + kakka forsiktig i ytterkanten. Deretter kjølt ned med blåsepistolen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men varme utvider jo metall også... (f.eks. et kulelager som blir varmet opp, slik at det glir inn på en aksel. Noe den ikke ville gjort uten å bli varmet opp.)

 

En annen ting, er vel at hvis metallet blir varmet opp tilstrekkelig, så får man en strukturforandring i stålet. Derfor blir det svakere der det har blitt varmet opp, og det uforandrede metallet rundt vil presse sammen det forandrede, og derfor gjøre at det krymper.

 

Correct me if I'm wrong! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt å så på et program på Discovery fer et par uker siden. Der brukte de en hammer som var full av små spiralfjærer. Dette var visstnok en spesialhammer for å krympe metall som var blitt utvided. Den skulle "pakke"/"Komprimere" stålet.

 

Spør på en sveiseforhandler om de har noe lignende, kanskje dette kan løse broblemet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krympehammer, koster "bare" 800 spenn. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme krymper metall. Det er noe "alle" vet.

Jeg ville ha prøvd med gass og varma midt i bulken + kakka forsiktig i ytterkanten. Deretter kjølt ned med blåsepistolen.

 

Varme utvider, kulde krymper. Gjelder også deg når du bader. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et svar fra det andre forumet:

 

Når man gløder oppe et punkt er det for å middeltidig svekke et område i plata. Varme får ikke metall til å krympe.

Greia med en bulk eller vulst av den typen du delvis beskriver er at et eller annet sted har du for mye metall, og det er spenninger i mellom dette og området rundt. Når den popper inn eller ut har du fått det som kalles en ”sprellemann”.

 

Sett at bulken er helt sirkulær(noe de sjeldent er) kan man fjerne spenningen mellom bulken og området rundt ved å gløde et punkt i midten.

 

Det som skjer når du gløder punktet er at metallet blir mykt når det er varmt og lar seg presse sammen/fortettes av spenningene fra metallet rundt bulken. Ved hjelp av et mothold og en hammer kan mann øke effekten av fortetting, men i det øyeblikket metallet ikke er mykt driver man det bare ut igjen. å bruke hammer er ikke nødvendig, å bruke vann er tull. Er bulken sirkulær og stor kan du sette flere punker i en sirkel rundt det første, er bulken mer fantasi full i formen skal man hvite hva man gjør.

 

Ofte så kan den type problem du beskriver løses med et par lette hammer slag på de riktige stedene.

Jo mer du hamrer og gløder jo mer komplisert blir problemet fordi du skaper nye problemer.

 

Prøv å tenk igjennom hva du har godt og hvordan dette påvirker plata.

 

 

Har du sveiset et sted, så har du sannsynligvis svekket plata i det området mens sveisen gløder, presset fra at metallet utvider seg ved varme og motpresset fra det omkringliggende metallet gjør at metallet rundt og i sveisen fortettes/”krymper”. Ved å banke forsiktig med en hammer og et mothold på sømmen kan du drive metallet tilbake til normal formen.

Når det er gjort har du et utgangspunkt for å se om det faktisk er to bulker som må krympes, eller om det kanskje egentlig er området rundt dem som er ”snørt sammen”.

 

Kommer du ikke til på baksiden så kan det være et skikkelig problem, jeg ville vurdert å ta løs den underste delen hvis mulig, også sveise den inn igjen senere.

 

Prøv med et par metall biter, sveis dem sammen på samme måte, slik at de blir buklete og deformert.

Legg dem så på et mothold eller en ambolt og slå med veldig lette og svake slag frem og tilbake på sveisen til biten igjen er flate og uten spenning. Når du har klart det gjør du det samme med sveisen på panseret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo "fri" til Jan Åge Borgen (Hardanger) han har jo fagbrev som oppretter.....evt høre med andre folk som jobber på bilopprettere ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme utvider, kulde krymper. Gjelder også deg når du bader. ;)

 

Det er forsåvidt riktig, men varmer du plåt krymper den når den er kald.

Hele greia med spørsmålet her var vel hvordan rette/krympe bulk uten mothold.

Da er varme eneste løsning. Med mothold er det bare å sette igang med krympehammeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker selv vi lærte krymping/retting når jeg gikk på plate/sveis stålkonstruksjon vk1 på yrkes-skolen men det er mange år siden nå. Men det er utrolig hva man kan få til med en stålplate for å rette den!!! Så varme er nok tingen........men du bør nok søke litt proff hjelp for å finne "punktene" du skal varme for å rette panseret ditt Sverre..... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo klart at når man varmer opp et metall nok til at det gåt over mot væskefase fra fast fase og det står spenn på metallet, så vil det siden det er blitt mer flyktig "krype sammen" av spennet rundt, før det blir kaldt nok til at det igjen stivner i fast fase.

 

Er ikke selve varmen som krymper, men varmen lar spenningene i plata synke sammen før det avkjøles igjen.. da uten spenningen ideelt sett.. derfor kan ikke jeg se for meg at det skal ha noen virkning å avkjøle fort..

 

blir jo også sånn at metallet må varmes en god del opp for å nærme seg væskefase så mye at det vil krympes.. nærmer du deg ikke smeltepunktet på metallet du arbeider med, vil ikke platen bli krympet.. correct me if I am wrong som noen andre sa her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke varme stålet til det er nær flytepunktet for at det skal krympe.

 

Har rettet noen akslinger på jobb ved hjelp av varme, og det er utrolig hvor lite som skal til.

 

Dessuten, jvis man varmer til det omtrent smelter vil man bare gjøre vondt værre.

 

Som sagt tidligere, skal vite hva man driver med, og være litt forsiktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke varme stålet til det er nær flytepunktet for at det skal krympe.

 

Har rettet noen akslinger på jobb ved hjelp av varme, og det er utrolig hvor lite som skal til.

 

Dessuten, jvis man varmer til det omtrent smelter vil man bare gjøre vondt værre.

 

Som sagt tidligere, skal vite hva man driver med, og være litt forsiktig.

 

neida, for all del.. jo mer press man har på området man arbeider med, jo mindre varme kan man bruke.. regner med at akslene stod i ei presse eller lignende, og da skal det ikke mye til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

neida, for all del.. jo mer press man har på området man arbeider med, jo mindre varme kan man bruke.. regner med at akslene stod i ei presse eller lignende, og da skal det ikke mye til :)

 

Stod ikke i noen presse nei.. grunnen til at akslingen retter seg er at man legger til spenninger i stålet, dvs det trekker seg sammen der det blir varmet opp, får en tettere struktur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.