Problem oljelampe lyser! Audi S2

Anbefalte innlegg

Når bår bilen går på tomgang hender det at oljelampa i kjørecomputeren begynner å blinke(er olje på motorn).

Dette har ikke skjedd når jeg kjører, kun ved tomgang.

 

Ifølge målerene i bilen ligger oljetempen normal, oljetrykketligger på ca 0,6bar ved tomgang og ved kjøring ligger det vel ca 4bar og oppover.

 

Noen som har forslag til hva det kan være? pumpe/bryter?

Er en Audi S2 med ABY motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når bår bilen går på tomgang hender det at oljelampa i kjørecomputeren begynner å blinke(er olje på motorn).

Dette har ikke skjedd når jeg kjører, kun ved tomgang.

 

Ifølge målerene i bilen ligger oljetempen normal, oljetrykketligger på ca 0,6bar ved tomgang og ved kjøring ligger det vel ca 4bar og oppover.

 

Noen som har forslag til hva det kan være? pumpe/bryter?

Er en Audi S2 med ABY motor.

 

0,6 på tomgang hørtes fryktelig lavt ut. Er nok det lave trykket som forårsaker at lampen tennes. Årsaken til lavt trykk er enten dårlig pumpe og/eller slitt motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men pratet med en mekaniker venn av meg som mente å huske at minimum trykk på en 1.8T var 0,5 så han mente ikke det var så ille med 0,6. selvom det er en helt annen motor da.

 

 

Edit: mulig han sa feil eller jeg hørte feil da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det hende det bare er oljetrykkbryter som er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde at rundt 2 på varm motor var normalt , 0,6 høres veldig lite ut ,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0.6bar er alt for lavt,min ligger på rett over 2bar med varm motor(tomgang)

Sjekke oljepumpe og pakninger/tettninger,demonter midtkonsollen og sjekk at loddinga på baksida av målaren er ok,og at ledningane inn på tempfølaren ser fine ut,det kan bli veldig dyrt for deg,så ta å få sjekka opp i dette med ein gang... : eek :

 

Mvh

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,6 bar så er det noe galt! men går på 5 bar kald og 3 bar varm!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan det være oljetrykkbryter som er gåen for dette er vel ikke dyrt, eller er det mest sannsynlig noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men pratet med en mekaniker venn av meg som mente å huske at minimum trykk på en 1.8T var 0,5 så han mente ikke det var så ille med 0,6. selvom det er en helt annen motor da.

 

 

Edit: mulig han sa feil eller jeg hørte feil da.

 

En kombinasjon kanskje ? :P Nominellt trykk skal ligge på rundt 2 bar, 0.6 bar er krise for å si det sånn. Få koblet til ett eksternt oljetrykksmeter så snart som mulig ( av den typen med slange rett i blokka, ikke elektrisk ), da vil du få fasit på om det er sensor feil eller om du faktisk har så lavt oljetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å startet bilen nå. Da viste den 5bar ved tomgang(kald motor) og ingen oljelampe som blinket. kan det være feil på instrumentet eller dårlig kontakt som skylder at det kommer å går?

 

Måtte prøve å state den for kan ikke huske at den har vært sånn før, og var jo først i går lampa begyne å blinke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket med kald motor vil alltid være mye høyere siden oljen er tykkere. Mål oljetrykket med et mekanisk måleinstrument. Er du heldig er det bare en trykkavlastningsventil ved oljepumpen som har satt seg fast i åpen stilling p.g.a. avleiringer, men det skjer som oftest bare på motorer som har gått veldig lenge mellom hvert oljeskift..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket med kald motor vil alltid være mye høyere siden oljen er tykkere. Mål oljetrykket med et mekanisk måleinstrument. Er du heldig er det bare en trykkavlastningsventil ved oljepumpen som har satt seg fast i åpen stilling p.g.a. avleiringer, men det skjer som oftest bare på motorer som har gått veldig lenge mellom hvert oljeskift..

 

Men syns det er rart om oljetrykket på kald motor er 5bar og om det synker til 0.6 ved varm motor.Men tenkte å kjøre den varm etterpå å se om det synker så lavt igjen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke om det er sånn på S2 men på min 1.8T så hadde møller soset bort en ventil som sitter i oljefilterbraketten som skal holde igjen olje på lave turtall slik at trykket ikke blir for lavt. Uten denne ventilen begynte lampa å lyse etter en liten stund på under 2000 omdr med varm motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke om det er sånn på S2 men på min 1.8T så hadde møller soset bort en ventil som sitter i oljefilterbraketten som skal holde igjen olje på lave turtall slik at trykket ikke blir for lavt. Uten denne ventilen begynte lampa å lyse etter en liten stund på under 2000 omdr med varm motor

 

 

Noen som vet om det er en sånn ventil på min motor?

 

Var forresten ute å kjørte bilen varm nå. da viste måleren mellom 1bar og 1,4bar på tomgang når den var varm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vanskelig å bytte oljepumpa på disse motorene og er den dyr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er en sånn ventil på min motor?

 

Var forresten ute å kjørte bilen varm nå. da viste måleren mellom 1bar og 1,4bar på tomgang når den var varm

 

Var ute å kjørte S4 tidligere i dag, den lå på litt over 2bar på tomgang la jeg merke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

s4 motorn minligger på 4 bar på tomgang og bånner metret når den er kalt det går til 7 bar.norman kjøring med varm motor er ca mellom 6 og 7 bar

har bytta oljepumpe på min motor S4 llitt jobb må av med bunnpanna og sånt,mener den kosta 4619,- på jessheim auto med klubb rab

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrycket bör ligga runt 4 bar över 2000 varv och mellan 1,5 - 2 bar på tomgång. Oljetemperaturen skall ligga runt 90 grader om det inte är väldigt varmt och du har kört väldigt hårt under en längre stund då den kan stiga något.

 

 

Dette står det under FAQ under kjøpeguide på http://www.nordicaudi.com

 

For de som har S2, eller vurderer og kjøpe , BØR denne leses

 

For de som ikke har gjort det: : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrycket bör ligga runt 4 bar över 2000 varv och mellan 1,5 - 2 bar på tomgång. Oljetemperaturen skall ligga runt 90 grader om det inte är väldigt varmt och du har kört väldigt hårt under en längre stund då den kan stiga något.

 

 

Dette står det under FAQ under kjøpeguide på http://www.nordicaudi.com

 

For de som har S2, eller vurderer og kjøpe , BØR denne leses

 

For de som ikke har gjort det: : dum :

 

 

leste den vel litt fort jeg da : mad :

Kjøpte oljetrykkgiver i stad så får byttet den og se om det er noe forandring da.

Den kostet jo tross alt bare 58kr,så er jo verdt å sjekke ut før man går løs på bytting av oljepumpa.

Blir kjøp av mekanisk oljetrykk måler på mandag. Så får vi se hvor ille det er : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer jeg med 2spørsmål til, er det øverste oljetrykkbrytern? isåfall fikk jeg feil når jeg kjøpte : dum : og det andre er om den frynsete kabelen kan ha noe med problemet mitt å gjøre, er under bilen, vet ikke om det er ledningen til pumpa eller? :confused:

PhotO-0030 forum.jpg

PhotO-0033 forum.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det nederste bildet ditt er av oljetrykksbryteren. I utgangspunktet så ville jeg ikke tro at om kabelen var litt frynsete så skulle det gi særlig utslag. Bryteren har kun åpen/lukket posijon på ett gitt trykk. Deriomt så er instrumentet ditt som gir deg lave verdier og sensoren til denne sitter på venstre side av blokken din nede under innsuget ditt. Den har 2 poler, diameter litt over en femkrone og ca 3.5 cm høy. Det er denne som sender oljetrykksverdier til instrumentet ditt.

Oljetrykksensor.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det nederste bildet ditt er av oljetrykksbryteren. I utgangspunktet så ville jeg ikke tro at om kabelen var litt frynsete så skulle det gi særlig utslag. Bryteren har kun åpen/lukket posijon på ett gitt trykk. Deriomt så er instrumentet ditt som gir deg lave verdier og sensoren til denne sitter på venstre side av blokken din nede under innsuget ditt. Den har 2 poler, diameter litt over en femkrone og ca 3.5 cm høy. Det er denne som sender oljetrykksverdier til instrumentet ditt.

 

Har denne sensoren noe navn da? Så jeg vet hva jeg skal kjøpe.

Tenkte å kjøpe et mekanisk måleinstrument for å få målt trykket. Hvor skal jeg koble på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det nederste bildet ditt er av oljetrykksbryteren.

 

eeeehhhhhh....nei. Det nederste bildet viser giveren til oljetempen som sitter i bunnen av oljepumpen. Det er to givere som angir oljetrykk og de sitter sammen på siden av blokka. Det sitter en liten giver rett over(eller under) den store giveren som er på bildet til Paul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å hvem har rett?

 

Roger har rett her, my bad gikk litt fort i svingene her ett øyeblikk : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.