bensintilførsel kutter i regnvær

Anbefalte innlegg

har trøbbel med at bilen fusker og stopper etter en tids kjøring i regnvær.

turtallet faller rett i bånn og jeg må pumpegasse som en villmann for å få opp turtallet. belaster jeg motoren så fusker den igjen. som regel er det håpløst å få kommet seg videre og jeg må bli taua.. noen ganger kommer den seg igjen slik at jeg kan kjøre noen kilometer, men som regel så stopper den etter litt igjen.

fatter ikke hva dette kan være.. men det virker som det er bensintilførsla som kutter..

bensinpumpa er bytta uten at det hjalp noe. bensinfilter er også bytta.. samme er lmm og bensinfordeler. :(

er ikke mekaniker så dette skjønner jeg ikke en dritt av.. vurderer å selge bilen til noen som har litt mer peil hvis dere her ikke skjønner noe av det heller.

tar imot all hjelp med åpne armer! :D

bilen er en audi 80 2.0E 1990modell

motor 3A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har trøbbel med at bilen fusker og stopper etter en tids kjøring i regnvær.

turtallet faller rett i bånn og jeg må pumpegasse som en villmann for å få opp turtallet. belaster jeg motoren så fusker den igjen. som regel er det håpløst å få kommet seg videre og jeg må bli taua.. noen ganger kommer den seg igjen slik at jeg kan kjøre noen kilometer, men som regel så stopper den etter litt igjen.

fatter ikke hva dette kan være.. men det virker som det er bensintilførsla som kutter..

bensinpumpa er bytta uten at det hjalp noe. bensinfilter er også bytta.. samme er lmm og bensinfordeler. :(

er ikke mekaniker så dette skjønner jeg ikke en dritt av.. vurderer å selge bilen til noen som har litt mer peil hvis dere her ikke skjønner noe av det heller.

tar imot all hjelp med åpne armer! :D

bilen er en audi 80 2.0E 1990modell

motor 3A

 

 

Ville kanskje tippet på at det har noe med tenning å gjøre.. Pluggledninger, fordeler osv.. Siden det bare skjer i rått vær... Får vel pluggledninger, plugger og fordeler evt rotor på biltema til rundt 300 kr eller noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rotor, fordelerlokk og tennkabler er bytta også. bare tennplugger igjen. :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har egentlig ikke så mye peiling jeg heller, men jeg har hatt et lignende problem før, ved at motoren sluttet å få bensin (gammel prelude). fant fort ut at det ikke kom bensin til forgasserne så jeg målte spenningen til bensinpumpa, og der var det liten spenning (!!). så det måtte legges ny kabel, eller finne punktet som skapte flaskehalsen..

 

bensinpumpa tok kveld en uke etterpå :o

håper du finner frem!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også et lignende problem på en Caravelle Syncro (T3), hvor tanken ligger over girkassa, og bensinpumpa på siden av girkassa/bakhjulet. Der var det dårlig kontakt på kabelskoene på pumpa, så når de ble våte av vannsprut fra bakhjulet, så mistet pumpa strømmen. Nye kabelsko og litt fett på koblingene så var aldri problemet der igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm... på min så sitter bensinpumpa under bilen foran høyre bakhjul, og pumpa er bytta.. men skal sjekke om det er fuktighet i koblingene. takker for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka nå, og det var helt tørt og fint der. sitter gummihetter over koblingene, så det skal mye til før det kommer noe vann inn der.

feilen er der fortsatt også..

 

hvis jeg ruser opp til f.eks 2000rpm og holder gasspedalen stille der, så etter 1 sekund så faller turtallet rett ned til 200-300rpm.

hvis jeg da trykker en gang på gasspedalen så går turtallet opp igjen.

må holde gasspedalen i bevegelse for at turtallet ikke skal gå rett i gølvet hvis dere skjønner. trenger ikke være mye bevegelse, bare litteranne.

holder jeg pedalen stille så faller turtallet rett ned som sagt.

noen ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd å koble fra tomgangstabilisatoren uten at det gjorde noen forskjell :o

prøvde å koble fra kaldstartdysa eller hva det heter uten at det gjorde noen forskjell heller.

urf!

blir gæærn i hue :(

er desperat etter forslag på hva dette kan være for noe merkelig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kamerat hadde litt av samme problemet på sin 80 CD 5S. Den var helt umulig når det ble rått i været. På bilen hans var det fukt i plugghetter og fordeler. Han byttet alt som var av tenningsdeler, samt plugger, og problemet ble borte:) Men hvis du har byttet alt det, så er det sikkert ikke det heller.....slikt er fryktelig irriterende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje man burde flytte til Spania?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har rensa tomgangsventilen uten at det hjalp noe heller. :o

turtallet faller rett i gølvet med mindre jeg har bevegelse på gasspedalen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde å få varma opp motoren nå, og ved ca 50 grader så er det tilnærma umulig å holde liv i den. pumpegasse som en villmann så kryper turtallet sakte oppover..slipper jeg gassen litteranne så stuper det ned og motoren stopper.

ingen her som har den fjerneste anelse om hva som kan forårsake dette?!

nekter jeg å tru. hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå går den på tomgang i hvertfall. så vidt. men det skjer 0 når man kobler fra strømmen til tomgangsventilen. kan faktisk koble fra de fleste kontaktene i motorrommet uten at det skjer stort. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nå bytta pluggene, rensa gasspjeld og sjekket styringa(hjernen) for vannskader.. fant ingen feil der. bah.

river av meg håret i frustrasjon !

 

går forresten an å kjøre med bilen nå som det er pent vær og varmt i lufta.

prøvde å koble fra tomgangsventilen mens bilen gikk på tomgang i stad. da jaga den litt. det var det, men nå skjedde det i hvertfall noe når jeg kobla den fra. det gjorde det ikke de forrige dagene.

 

i går når den brått bestemte seg for å gå på tomgang igjen, så jaga den litt, men når kjøleviftene starta, så forsvant jaginga..så fort viftene stoppa så jaga den igjen. merkelig.. idag har den dog ikke jaga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei du!

 

godt varmkjørt motor, kjøletemp 90°C

tomgang: 820 omdr/min

spenning i don: 13.14~13.15 Volt, konstant

motstand i regulator: 9.3~9.4 ohm

 

Kobler ifra regulator, tomgangen ligger og jager mellom

1000 og 1100 omdr. Min feil er at den detter til en dip

under 800omdr etter å tangere 1100omdr på min, så

det er nok noe som begrenser tomgangen fra å fly i været

ved dette turtallet.

 

Kobler inn regulator igjen, motoren ligger med jevnt men

for høy tomgang, mener det var 1000omdr

 

Slår av tenning og så på igjen, tomgang fin akkurat som før

start av denne testingen/diagnoseringen.

 

 

 

 

Ikke noe stor-elektrisk som har køddet seg til på denne 80en

din da? Med et multimeter kan du jo starte med å måle spenning

fra batteriet og utover i systemet muligens?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

måler 8.15 ohm på isven her. skulle gjerne visst ohmverdien på en ny isv :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.