#1 Skrevet August 6, 2005 Som topic sier så fikk jeg i dag et El macho grande problem. bilen går varm etter ca 5 min vanlig kjøring! motoren ligger å durer på 1000 rpm på tomgang. har ikke hatt dette problemet før. men hadde ett annet merkelig symtom forrige helg da jeg var på langtur. la merke til at tempmålern sto på 60 grader... å dette var etter godt å vell 10 mil. når jeg dro på for å kjøre forbi en lastebil så seg den opp til 90 frader. å når jeg hold jevnt tempo igjen så seg den ned til 60. kan det være så enkelt som at termostaten er gåen? når jeg parkerte bilen no nettopp så sto tempen på 120 grader.... men vifta går ikke... bilen er en a3 97 mod 1.8 liter takker for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 6, 2005 Som topic sier så fikk jeg i dag et El macho grande problem. bilen går varm etter ca 5 min vanlig kjøring! motoren ligger å durer på 1000 rpm på tomgang. har ikke hatt dette problemet før. men hadde ett annet merkelig symtom forrige helg da jeg var på langtur. la merke til at tempmålern sto på 60 grader... å dette var etter godt å vell 10 mil. når jeg dro på for å kjøre forbi en lastebil så seg den opp til 90 frader. å når jeg hold jevnt tempo igjen så seg den ned til 60. kan det være så enkelt som at termostaten er gåen? når jeg parkerte bilen no nettopp så sto tempen på 120 grader.... men vifta går ikke... bilen er en a3 97 mod 1.8 liter takker for svar! Dersom tempen overstiger mye over 90 grader er det kjøleproblem.. Enten f.eks at vifta ikke går (defekt føler, defekt vifte, sikring røket osv) eller at vannpumpa har tatt kvelden.. Kan også være at termostaten har låst seg litt... Kan jo prøve å få byttet termostat og se om det hjelper, siden noen ganger ligger lavt og noen ganger høyt i temperatur... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 6, 2005 Har vært borti noen ganger at bladene på vannpumpa knekker på a3. de er av noe plast/bakkelitt materiale som ikke er helt bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 6, 2005 Har vært borti noen ganger at bladene på vannpumpa knekker på a3. de er av noe plast/bakkelitt materiale som ikke er helt bra. Har selv bytta vannpumpe på min A4 seinest for 6 timer siden og det er plast ja.. Så er ikke helt unormalt at de ryker.. Men skal jo litt til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 6, 2005 Har vært borti noen ganger at bladene på vannpumpa knekker på a3. de er av noe plast/bakkelitt materiale som ikke er helt bra. hmm. får feilsøke litt etterpå! noen som har forklaring på hvorfor turtallet er på 1000 rpm da? var ikke sånn i går. skal jo ligge på 700? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 6, 2005 Ok. Da har jeg vert å momlemekka litt på bilen. har tjuvkobla radiatorvifta slik at den starter ved hjelp av en bryter. prøvde å kjøre en tur med vifta på, men motoren gikk fremdeles varm. Det vil da i hodet mitt si at det er ikke vifta eller termostaten eller noen annen form for sensor som er gåen! er det da garantert vannpumpa som har reist til di evige jaktmarker? edit. vifta blåser forresten luft ifra motorrommet på radiatoren. fikk den ikke til å snurre andre veien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 6, 2005 Ok. Da har jeg vert å momlemekka litt på bilen. har tjuvkobla radiatorvifta slik at den starter ved hjelp av en bryter. prøvde å kjøre en tur med vifta på, men motoren gikk fremdeles varm. Det vil da i hodet mitt si at det er ikke vifta eller termostaten eller noen annen form for sensor som er gåen! er det da garantert vannpumpa som har reist til di evige jaktmarker? Det KAN jo være termostaten som har hengt seg litt.. At den ikke åpner når kjølevannet passerer ca 90 grader.. Hvis ikke den åpner så sirkulerer bare vannet i motoren.. Og da blir det fort litt varmt.. Når termostaten åpner kjøres vannet ut i radiator som kjøler... Om du ser vannpumpa og kommer til med hånda så kan du kjenne på den slangen som går ut i fra pumpa nederst.. Den er koblet inn på et plastikkstykke som sitter på pumpa med 2 skruer med 10mm hode.. Dette må du gjøre når motoren er varm.. Er den kald sirkulerer bare vannet i motoren, dvs at termostaten har hengt seg.. I verste fall har vannpumpa tatt kvelden ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 6, 2005 ooooh.. hørtes glupt ut. må ut å sjekke det etterpå. jeg har mest trua på at det er termostaten som er problemet. for ellers ville vifta ha gådd når tempen er på 120 grader ikkesant? Takker for svar uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 6, 2005 Jeg hadde nok satset pengene mine på pumpa. En mulighet du har er å ta ut termostaten og koke den i vann for å se om den funker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 7, 2005 Jeg hadde nok satset pengene mine på pumpa. En mulighet du har er å ta ut termostaten og koke den i vann for å se om den funker. Nja. men hvis pumpa hadde vert gåen. hadde ikke da termostaten åpna spjeldet til radiatoren å starta vifta som normalt da? vifta står jo i 7 stein selv om tempen e på 120 grader... æssj. hater problem med motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 7, 2005 hvis pumpa er gåen er det ikke sirkulasjon i systemet slik at vannet der bryteren til vifta står er kaldt selv ved varm motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 7, 2005 Noen tips jeg kommer på i farta... Kjenn som sagt på slangen ut fra pumpa.. Er den veldig varm (motor må være varm) så åpner termostaten.. Er den kald eller lunken så har den ikke åpnet enda.. Den åpner ved nesten 90 grader eller noe, så du kjenner fort om den er åpen eller lukket.. Er den varm så følger du slangen inn i radiator og ut igjen.. Kjenner hele tiden om det er varmt.. Er det varmt rundt i hele systemet vil jeg tro at vannet sirkulerer... Det kan du muligens se i den tanken hvor vannet kommer i den lille slangen.. Blir ikke slangen ut fra pumpa varm mens temp.måleren står over 90 grader må du ut med termostaten... Skru ut de 2 skruene som holder det huset under pumpa (renner frostvæske ut) og ta ut termostaten.. Det du kan gjøre er å ta den med inn og koke den i en kjele med vann.. Den skal åpne litt før vannet koker.. Åpner den er den mest sansynlig i orden.. Pass på at den lukker helt når du tar den ut sånn at den ikke henger el.l.. Hvis du tar en lommelykt kan du se skovlene inne i vannpumpa gjennom der termostaten satt.. Da ser du jo fort ut om det er noe feil med den.. Kjenn sånn at ikke skovlene er løse også.. Den skal ikke kunne snus rundt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 7, 2005 Puh. nå har jeg bokstavlig tald demontert hele fronten på bilen. prøvde å kjenne på div slanger. kan ikke påstå at jeg fann noe vannpumpe. men grunnen til det kan jo være at jeg ikke vet hvordan den ser ut! (vet hvordan den ser ut på en 81 mod kadett stv da. men hjelper sikkert lite) men kjente på røret som går inn i toppen av radiatoren, det var hett så det holdt. dette røret kommer ifra en "dings" som det er noe ledninger å svineri på. er dette termostaten? "dingsen" sitter på motsatt side av motoren iforrhold til regreima (er ikke sikker på om det er reg regreima da, vill gjetting. men fannt ikke noe annen reim så da hørtes det logiskt ut) driver ikke den vannpumpa? så kjente jeg på røret som kommer ut i bunnen på radiatoren. dette var kaldt, (fikk litt vinterfølese av å tafs på det) betyr det noe? eller er det normalt? skjønner jo at radiatoren skal kjøle vannet! men var vell kaldt synnes jeg. nå skal det sies at jeg er Tømrer da. å slettes ikke noen bilmekaniker. men litt teknisk innsikt har jeg!. penger derimot, er det lite av for tia! så har ikke råd til å sette den på verksted! derfor SKAL dette fikses av meg! ... så takker masse for tips å svar som kan hjelpe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 8, 2005 no smell de snart! har stått å stirra på motorn i 3 tima no å enda ikke funne verken termostat eller vannpumpe! legger ved to bilder av motor. om noen kan være så vennlig å sette en rød pil på ca område den befinner seg i. har demontert potensielle deler. men finner ingen ting som ligner noe vannpumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 9, 2005 Blir jo da ved registerreima , 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 9, 2005 Ser ikke ut som det bilde til Steinar U. stemmer med din motor. Høres forresten ut som at Termostaten er synderen. Tror termostat ligger i inni denne: Å tar jeg ikke fulstendig feil vil jeg tro at vannpumpa ligger bak på sida på motoren, å blir drevet av reg.reima: fann pumpa å termostaten. var godt gjemt. det du har satt ring rundt er bare ett T stykke med 2 målere inni. (har sjekka) meeeeen! skifta termostat! å det gjorde nada! still hot! pakka en finger inn i hullet til termostaten å prøvde å rikke på vannpumpa! den gikk ikke rundt! (å det skal den vell heller ikke?) klarte ikke å se alle bladene på den! men di jeg så så hel ut. kan det fremdeles være pumpa som er synderen? eller er det noe annet som kan gjøre at den koker? hvordan er det forresten å bytte vannpumpe selv? er ikke den drevet av registerreima? blir det lissom ikke..."feil" å begynne å tukle med den? lite sammendrag av feilen: bilen koker. det er ikke termostaten (byttet) røret inn i topp på radiator er varmt. det i bunn er kaldt. (om det har noen betydning. å kjølevifta går ikke. selv om tempen er på over 100 grader. men den virker. har sjekket.! desperat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 10, 2005 Det er vel en tempføler som skal "starte" vifta. Denne er kjent for ikke å være av de beste (iallfall på 1.8T). Vet ikke om den resulterer i slike problemer, men du har snart luka vekk alt anna som kan være galt. Tar jeg ikke feil så sitter den i det T-røret som var ringa inne på et anna bilde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 10, 2005 Ogg... Me fix! vannpumpa va ødelagt. hele turbinsaken hadde klyvd seg i to å kilt seg fast inne i motoren. va trivelig å prøve å få ut! not men nå koker den ikke mere. meeen. jeg måtte jo av med regreima. tussja på ett merke på ene tannhjulet for å få den på samma plass igjenn. å etter litt stygge ord å 3 knekte skrujern så fikk jeg den på igjenn! men fikk lissom ikke til å se i bunnen om reima flytta seg under operasjonen! den var seeeeig å få igang igjenn når jeg skulle starte! men det hadde sikkert noe å gjøre med at jeg tok av bensinslangen. men starter lett nå. men synnes kansje den er litt dau..? er det bare jeg som er overfølsom. eller har jeg sleiva med monteringa av reima? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 10, 2005 sjekka du at alle merker var på riktig sted? Det du bør gjøre når du har satt på ei reim, er at du snurrer et par tre omdreininger på motoren(for hånd) , å deretter sjekker om merkene fortsatt er på plass... Skal ikke mer en 1tann feil før motoren går som et dass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 11, 2005 Bra du fikk fiksa det da... Men går vannpumpa på reg. reima??? På A4 så er det egen flatreim til vannpumpe, dynamo ... Den er det ikke tagger på.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...