#1 Skrevet August 9, 2005 Sliter litt med en 20V (7a) motor. Den går fint på tomgang, og ingen problemer så lenge bilen står rolig. Men når jeg kjører, går den som regel (ikke alltid) bare på 4 syl. mellom ca 2000 og 3000 omdreininger, uansett gasspådrag. Så går den som den skal, helt til jeg passerer ca 4200 omdreininger. Hvis jeg derfra tråkker flat gasspedal, så går den bare på 4 sylindre, helt til jeg passerer ca 5200 omdreininger. Da går den på alle 5 igjen. Hvis jeg derimot er moderat på gassen, går den som den skal hele veien fra 4200 og oppover. Fenomenet fra 4200 omdreininger og opp er konstant. Mens fenomenet mellom 2000 og 3000 varierer merkbart ettersom jeg kjører motbakke, nedoverbakke, høyresving, venstresving, om det er vått ute, tørt ute osv. Men for å forvirre meg enda mer , så er det ALDRI KONSEKVENT! Var hos forhandler senest i går, og fant ingen feilkoder. Har så langt byttet pluggledninger med alle hetter, rotor og fordelerlokk. Tennplugger ble byttet i vinter. Pluggledningene er riktignok brukt, men gikk under definisjon "pent brukt", og når jeg målte motstanden i dem, så var den helt grei på alle sammen. Noen som har noen gode råd? Ellers blir det snart å gjøre som Donald, og gi bilen et JÆVLIG KRAFTIG SPARK! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 9, 2005 Jeg hadde et lignende problem på min 10V (KV) motor, samme symptomene som du beskriver. På min motor så gikk den tilsynelatende på 5 sylindre på tomgang, men bare på 4 når jeg aksellererte. Så fort jeg fikk dratt den over 5500 rpm så gikk den på alle 5 igjen, og fortsatte å gjøre det så lenge motoren gikk den dagen. Jeg fant aldri ut av hva problemet var, for det har forsvunnet og det er lenge siden jeg opplevde det sist. Jeg fikk heller aldri byttet noen deler, for jeg visste ikke hva jeg skulle bytte. Av ting som kan ha vært problemet med min motor husker jeg det ble nevnt overslag på en av plugghettene, men som sagt, jeg fant aldri ut av hva problemet var. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 9, 2005 Godt å høre at jeg ikke er den eneste som opplever sånt. Jævlig synd du ikke fant ut hva det var. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 9, 2005 Sjekk om det er en sort strek på en av pluggene...da har du overslag i pluggen hadde det problemet på min...etter å bytta plugg og hette funka den normalt igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2005 Tenkte jeg skulle bytte plugger i morgen. Tenkte bare jeg skulle høre om noen hadde vært borti noen sånne problemer før! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 10, 2005 Hadde nesten samme problem på min 7A, men da gikk den tilsynelatende på 4 sylindre hele tiden og da fant jeg ut at formotstanden til dyse 4 var defekt så jeg bytta hele formotstandpakken så var alt i orden igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 10, 2005 Litt off topic men jeg ser at alle som har problemer med motoren sin prøver å bytte plugger, plugg ledninger og fordeler lokk også finner dem ut at det er ikke det som er feilen. Tror dette er 4 tråden denne uka hvor jeg har lest det... hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 11, 2005 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 12, 2005 Nå er det like før jeg banner høyt, og blir skikkelig mannevond. Byttet plugger i går, og bilen er fortsatt like jævlig. Må vel prøve å måle litt på noen dyser og sånn. Eventuelt prøve å bytte hele dyserekka. Noen som vet hvor mange volt dysene skal ha? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 12, 2005 Prøv å napp ut kontakta til gasspjeld sensoren.. ellers så kan du sjekke etter vakumlekkasjer. Er det luftmengdemeter eller luftmassemeter på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 12, 2005 Lambdaen kan jo forsåvidt ha tatt kvelden den og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 12, 2005 Skal prøve å snakke litt med en kamerat av meg. Har jobbet på lokalt VAG-verksted i mange år. Men nå er uansett bilen på feriekoloni noen dager. Restaurering av karosseri. Kanskje den er i bedre humør når den kommer igjen derfra... ???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 17, 2005 rolf har du delenr til formotstandene til dysene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 30, 2005 Hmmm. Prøver å plukke opp igjen denne. Bilen har vært på en liten feriekoloni nå, fått rettet opp litt karosseri og lakkert litt. Motoren ble merkelig nok ikke noe bedre av den grunn. I går kveld tok jeg for moro skyld av pluggen inn på fordeleren. Ifølge min teori, så burde den bli skikkelig snål å kjøre etter det. Men den ble ikke noe værre, snarere tvert imot! Men vil liksom ha litt backup på at den kan være defekt, før jeg går i veien og kjøper en ny en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 30, 2005 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 30, 2005 Onkel hadde nøyaktig samme problem som du beskriver. Årsak: Overslag i ene plugghetta ved aks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 30, 2005 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 22, 2005 Hvis noen bruker denne tråden til noe fornuftig en eller annen gang, så får jeg vel poste noen oppdateringer. Har målt lambdasonden, og den gav for det meste fornuftige verdier. Men har nå kjøpt og byttet luftmengdemåler (riktignok brukt), uten at ting endret seg. Neste steg er å bytte lambdasonde. Vil poste den videre utviklingen her. Rekkefølgen videre er uansett som følger: Lambdasonde Temp-sensor bak på toppen Bankesensor(e) ECU Og til slutt, hvis ikke noe annet hjelper, NY MOTOR (Med snurre) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 12, 2006 Som vanlig, så fikser Audier seg over litt tid. Nå er alle problemene borte! Dette kom etter at jeg prøvde og bytte en bankesensor. Det vil si at jeg begynte, fant ut at høyrearmen min åpenbart var ledda på ett sted for lite, sammenlignet dette med klokka, og skrudde ting sammen igjen. Så sannsynligvis så ligger/lå problemet der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 12, 2006 Motorn din sug Håkon, skaff deg någgå som blæs! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 13, 2006 Som vanlig, så fikser Audier seg over litt tid. Nå er alle problemene borte!Dette kom etter at jeg prøvde og bytte en bankesensor. Det vil si at jeg begynte, fant ut at høyrearmen min åpenbart var ledda på ett sted for lite, sammenlignet dette med klokka, og skrudde ting sammen igjen. Så sannsynligvis så ligger/lå problemet der. Det var jo det jeg sa til det at problemet var for flere måneder siden De var oppe med en av mine å, bilen ble litt annerledes, men ikke bra, så du må nok bytte! jeg byttet begge jeg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 13, 2006 Audun: Har fått en smule skrekken for 3B-motoren etter å ha kjent David Kristiansen den gangen han hadde S2. Og punkt to, så får du etter min mening aldri en turbobil til å bli en så ideel og lettkjørt "lekebil" som en god sugis! Tormod: Har planer om å bytte begge jeg også. Må bare få drukket meg skikkelig full først, og reise på fest oppi dalen ett sted, så jeg får knukket høyrearmen min. Den passet rett og slett ikke nedi der! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 13, 2006 Audun: Har fått en smule skrekken for 3B-motoren etter å ha kjent David Kristiansen den gangen han hadde S2. Og punkt to, så får du etter min mening aldri en turbobil til å bli en så ideel og lettkjørt "lekebil" som en god sugis! Tormod: Har planer om å bytte begge jeg også. Må bare få drukket meg skikkelig full først, og reise på fest oppi dalen ett sted, så jeg får knukket høyrearmen min. Den passet rett og slett ikke nedi der! Hehe, jeg så på det jeg også.. kjørte på audi jeg også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 13, 2006 Noen som veit hvordan jeg justerer tomgangen på disse motorene ? min ligger veldig lavt på tomgang spesiellt når den er kald ! Utrolig tungstartet er den også uansett temp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 19, 2006 Da var alt i orden. Fikk en kamerat av meg (bilmekaniker med slangemenneske-tendenser) til å bytte begge bankesensorene, så nå er alt bra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...