#1 Skrevet August 9, 2005 Jeg har en halvgal bror som lurer på å transplantere en S8 motor inn i en V8 type 44. Han har både bilen og motoren med komplett ledningsnett ink. instrumenter osv. og selve motoren skal det ikke være noe problemer å få inn. Det elektriske derimot, å få alt til å lire sammen er han derimot veldig usikker på og tør dermed ikke å begi seg inn på det. Spørsmålet da er som følger: Er det noen her som føler seg kapable til å ta på seg en sånn jobb og ikke minst er intressert i å gjøre det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 10, 2005 Det er sikkert noen helgale her som tar jobben Terje :-). Har halvgalen girkasse til motoren også? Det lille jeg har hørt, så går automat kasser og motorer i dette sjiktet sammen som hånd i hanske, og det kan kanskje medføre unødvendige utfordringer å mikse der? Jeg vil tro at ledningsnettet i V8 er av et litt annet kaliber enn S8 - men jeg vet ikke hvor hardt dette er integrert inn mot ikke-motor funksjoner! Det kan jo være at motor-ledninger lar seg separere fra resten, men det er kanskje litt optimistisk, all den tid jeg frykter at hjernen i en S8 kanskje har styring på mer i bilen enn bare motorelektronikk. Blir mye synsing her - sorry, men fra en halvgal til en annen tenkte jeg bare . For Porsche har jeg verkstedmanualer og komplette tegninger over ledningsnett, og selv i en gammel bil som 944'en (87-mod), så er det en viss utfordring å jobbe med ledningene i bilen, selv med detaljkart. Hold oss oppdatert da, og lykke til! mvh, Ørjan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 19, 2005 Nånei du, det er nok værre enn som så. I S8`n er det jo automat mens i V8`n er det 6tr. manuell. Synsing er forsåvidt greit det. Det belyser ofte sider av en sak man ikke har sett før så hvis det er noen andre som føler seg kompetente til å synse litt så tut og kjør 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 19, 2005 Kan ikke så mye om elektro/skruing. men jeg harbyttet ledningsnett på to biler. Den ene er vlvo og en 80 1,8 88. til en 92 16v osv. var ikke det største problem det. og jeg ser på meg selv som en ikke alt for opplyst mann innen dette området. om du målegge til innstrumenter og sånne saker så er det ikke så vanskelig å modifisere ett dersbord. mitt råd er!! prøv deg på dette. jeg fikkmye hjelp fra klubben, og det tror jeg du også kan få. Eller hva sier de andre om det. stå på. og jeg er gal....... MVH. Fulstendig gal sier "kona" (med stor F) air bags, abs, osv,osv lar seg alltids ordne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 20, 2005 Størrste utfordringen er ofte å komme klar av startsperrer o.l. på moderne motorer. El.skjemaer får man hos møller hvis man spør pent Ta en tlf til Flissundet o.l. De kan sikkert litt om disse motorene også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 22, 2005 Ved ev. prøving og feiling uten fasit: Nr. 1 : kjøp et digitalt kamera og ta masse bilder av "alt" , rediger underveis med tekst og forklaring. Nr 2 : demonter alt av kabler + komponenter som sitter fast i motor og som forgrener seg fra motorstyring og lign. (fremdeles mens man tar bilder og noterer) Nr 3 nå sitter du igjen med omtrent alt av kabler som var i bilen når den var ny Nr 4 rensk vekk alt "unødvendig" kabling Nr 5 monter i motakerbil Nr 6 Start Dette er vel rimelig arrogant skrevet, men mener du at broren din er av det kaliberet du beskriver er det ingen vits i å stoppe han. Det størst problemet kan vel bli giringa, motorstyring for automat med manuell kasse? og sånn småtteri som input fra klima, alarm, airbag, instrumenter, lys mm. Go for it 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 22, 2005 Bør ha stor kam for å "gree" ut så mye kabler det er i en S8 tenker jeg Den største utfordringen blir nok som andre har nevnt hva som skal gjøres med girkasse styringen, og jeg vil tippe startsperre og imobilzer greiene. Mulig enklest å ta med seg instrument og nøkkel styringen også. Resten er i utgangspunktet digitale signaler som normalt skal være høye eller lave for normal funksjon. F.eks klima m.m. Audi har ofte oppdelte ledningsnett som kan gjøre ting litt letter å få oversikt over da hele deler kan enkelt kobles bort. Skaff tegninger på alt før noen demontering / kutting begynner for å kunne vite hva alt faktisk går til. Ingen ting er umulig, det tar bare litt lenger tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...