Hjelp Nå !! Batteriproblemer

Anbefalte innlegg

Passat'n sliter litt. Var ute og kjørte i dag. Jeg skulle på jobb og bilen startet, men stoppet plutselig. Derfra er virker batteriet helt flatt!! Ingen reaksjon... Starter fint med startkabler, og kjørte 30 minutter nå uten trøbbel. Stoppet bilen, og den vil ikke starte, batteriet virker flatt igjen.

Er vel ikke noe galt med dynamo da motoren for nok strøm mens den kjører. Er vel noe galt med batteri, men rart at det kan skje så plutselig. Ikke hatt noe trøbbel før nå...

Passat TDI 99'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det aller første du må gjøre er og kontrollere ladespenningen. Finn ut om den er der og hvor høy den eventuelt er.

Lyser ladelampen når motoren er startet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være startrelè som er gåent. Om det er det som er gåent skal det gå ann å dytte igang bilen. Men du må vel ha ny starter for å få fikset det.

Edit:Så du hadde skrevet at bilen starter med startkabler, da er det ikke dette!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel noe galt med batteri, men rart at det kan skje så plutselig.

Er batteriet like gammelt/ungt som bilen? At batteriet plutselig tar kvelden er ikke spesielt merkelig. På min bil døde batteriet etter 7 års trofast tjeneste. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er batteriet like gammelt/ungt som bilen? At batteriet plutselig tar kvelden er ikke spesielt merkelig. På min bil døde batteriet etter 7 års trofast tjeneste. :)

Samme skjedde med mitt batteri....tok plutselig helt kvelden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt også etter 6år. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satser vel på å prøve et nytt batteri i morgen utifra hva dere skriver. Batteri/bil=7 år så da kan vel tyde på det.

Hvordan måler jeg ladespenning? Kan ikke se noen ladelampe eller andre lamper som lyser som skal tyde på at noe er galt. Med startkabler går bilen som ei klokke. Ingen problemer av noe slag. Starte på batteri så er det nok strøm til cdspiller, dashbordlys etc., så fort jeg prøver å starte blir bare alt svart og startmotor står og tikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk et voltmeter som du kobler til polene på batteriet ditt.

Da vil du sikkert se at den viser rundt 12v med motoren avstengt.

Så ser du på voltmeteret når du vrir på tenninga di for å starte bilen, regner da med at den vil vise mellom 2 og 4v hos deg, normalen er at den går ned til 10 - 11v i start øyeblikket.

Det som jeg regner med har skjedd hos deg er at der er i celle i batteriet som har tatt kvelden, har opplevd det samme selv 2 ganger med samme symtomer som du skriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt typisk at batteriet har tatt kvelden, mitt gjorde også det i sommer etter 6 års tjeneste.

Så nedi cellene, og flere av dem så ut til å være fyllt med rabarbrasuppe!

En ting som kan tyde på batterifeil, er hvis en ikke får startet med eget batteri, og når en da får i gang motoren, og en da har ladespenning på nesten det samme som laderegulatoren, typisk 14,0V, så tyder det på at batteriet ikke tar lading. For det er få dynamoer som på tomgang klarer å levere full spenning til ett helt tomt batteri.

Testet å lade batteriet hele natta, og da startet bilden dagen etter uten problem, men ikke på butikken noen minutter senere. Kjørte inn til batteriforhandleren (45 min), og kjøpte nytt batteri, men måtte i minibanken en tur da de ikke hadde kortterminal... men da måtte jeg ta beina fatt. Med nytt batteri i startet den med en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteri byttet!! Alt fungerer!

Takk for all hjelp!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.