Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har et oljeforbruk på 9 dl på 14000 km ? Er dette rett?

(Bilen er en 06 mod A6 2,0 TDI) På mine andre biler,02 bruker 1dl på

15000 km å den har gått 350000 km (1,9tdi) (denne er forøvrig til salgs)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

Helt normalt at de bruker en del olje de første 15000km. Hvor mye avhenger av kjøremønsteret og driftstid. men hadde ikke vært bekymret for dette.

 

Regner med du fikk med 1 liter olje til å etterfylle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed om at bilen bruker mer olje enn vanlig de første 10-15k km. Min Golf har brukt ca 6 dl på første 10k km siden april. Fikk med 1 ltr longlife olje så det har jo ikke gjort meg noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel med at det lekker over stempelringene inntil de har "satt" seg skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er litt bekymret selv. Min '05 A6 2.0TDI brukte 1l de første 10.000 km. Det var kanskje ikke så oppsiktsvekkende. Men nå har den brukt ca 1l til de neste 10.000 km. Jeg synes dette er i meste laget. Får spørre på første service...

 

Flere som har noe input på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A3 2.0TDI har brukt i overkant av en liter den også, og nærmer seg nå 7000km. Men det er helt greit, det er sånn det skal være.

 

Det kan i følge teknikerne her hos oss gå opp mot 30000km før disse slutter å bruke olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å bekrefte dette så bruker også min 2,0TDI en god del olje.

 

Har rundet 24.000km nå, og den begynner å bruke mindre.

 

Og som sagt over, dette er HELT normalt, så det er ingenting å være redd for!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

faren til en kompis, kjøpte seg en a6 2,4 i jan 05....har nå gått ca 40tkm......og han har passert 4 oljeflaska: eek :

 

dette kan da ikke være normalt.....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske vanlig at 2,4 er "litt" raus på oljeforbruket.

Men jeg mener ikke at det er riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 2,4 fikk tidligre eier av en kollega ett skriv fra Audi i Tyskland som beskrev at den brukte mye olje, og det var som det skulle.. Den tidligre eieren mente det var helt unormalt at den brukte olje som en 2-takter.. men var visst ikke det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Arendal har mi nå overhalt, eller rettere sagt bytta stempelfjører på 2 stk. 2,4 V6 motorer (bensin) grunnet oljeforbruk. Vet ikke hvor mye det var snakk om på disse 2. men 2.4 bruker litt olje, ja. itillegg er de fæle til å lekke litt også.

 

Jeg vet ikke om dette er tatt opp i andre tråder her, men motorene som er bygd for Longlife har ett større oljeforbruk, dette sa de selv på serviceskolen til Møller sist jeg var på kurs der inne. Itillegg er jo olja tynnere enn før.

 

Men, en annen erfaring jeg har gjort meg, er at hvis du konstant driver å etterfyller til maks-merket, så kan du få en overaskelse. Det virker som oljenivået synker litt fra maks og til midt i mellom merkene før det igjen stabiliserer seg. Så fyll opp og bare la det ligge litt nedpå pinnen. det går bra, sett mange som olje-lampa tenner på, og da er det under min. merket. Men for all del, sier ikke at dere skal bare la det stå til.

Men det er kanskje ikke nødvendig å "toppe opp" en gang i uka heller.....

 

Bare litt innspill fra hva jeg har sett:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bruker olje på samme måte som jetmotorer da... de også lekker jevnt og trutt, og forbrenner den, og det blir fylt på nytt. På denne måten får de ett jevnt påfyll av additiver, og trenger ikke oljeskift...

 

Nå gjelder vel ikke det bilmotorer det med at de ikke trenger oljeskifta da men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan

 

Tar opp igjen denne gamle tråden da jag har problemer med høyt oljeforbruk på min 06 A6 2,0 TDI. Fikk den Juli 2005. Hadde første service i sommer på 26k-27k km, Hadde da fyllt ca 5 liter olje siden ny. Hr nå kjørt ca 40k og har fyllt 3 liter til og venter på og fylle nr. 4 straks. Har snakket med forhandler, men de dekker seg bak at det står i instruskjonsboka at de kan akseptere inntil 0,5l pr. 100 mil. Fikk 2 liter olje som kompensasjon og beskjed om å skrive opp når jeg fyllte :tilber: .

 

Er det noen som har noen gode ideer om hvordan en skal gå frem med dette. Det er ikke bare at bilen bruker olje, men det er jo heller ikke særlig sunt for andrehåndsverdien. Er heller ikke mye imponert over dette verkstedet. Har hatt noen software feil og hvr gang så er det inn for diagnose, beklager må opp dater software som vi må bestille. Kom tilbake om 2 uker. :rolleye:

 

mvh Tor Henning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.