#1 Skrevet August 11, 2005 Må man bytte fjær, eller kan man stramme den originale? Hva annet bør gjøres samtidig. Målet er ikke så ekstremt, bare å få den opp i ca 220, så tilleggssprut skulle være unødvendig inntil videre. Motorkode er WX, 162hk, katalysator vil bli fjernet. Alle trimtips mottas med takk (Chip vet jeg går an, men har ikke sett chip til denne motoren enda). mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 11, 2005 Bytt bolten i wastegatelokket til en lengre, sett på en strupeventil på vakumen til hjerna. Finn en laang oppoverbakke, skru opp trykket litt og strup lufta til hjerna deretter.. Juster litt om gangen. Har gjort dette selv, funker som bare det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 11, 2005 Bytt bolten i wastegatelokket til en lengre, sett på en strupeventil på vakumen til hjerna. Finn en laang oppoverbakke, skru opp trykket litt og strup lufta til hjerna deretter.. Juster litt om gangen. Har gjort dette selv, funker som bare det! Oioi, dette er langt utover mine kunnskaper : KLØ : Hva er en strupeventil, og hvor går vakumen til hjernen? Er dette omtrent det samme som står forklart på Nordicaudi.com om garasjetrim av MC-motoren? mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 11, 2005 Oioi, dette er langt utover mine kunnskaper : KLØ : Hva er en strupeventil, og hvor går vakumen til hjernen? Er dette omtrent det samme som står forklart på Nordicaudi.com om garasjetrim av MC-motoren? mvh EW Eh.. litt dårlig forklart av meg. Ja, det samme som mc-motor skal gjøre trikset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 11, 2005 det funket helt fint for meg oxo bare ikke begynn med tanken på å bruke kaldstart-dysa som tileggsprut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 11, 2005 Eh.. litt dårlig forklart av meg. Ja, det samme som mc-motor skal gjøre trikset. Oki! Hvordan er resultatet med dette sammenlignet med en chip? Kostnadene er jo også vidt forskjellige. Hadde vært genialt om jeg kunne montert justering for turbotrykk inne i bilen, og det skal vel være mulig med denne løsningen? Da må man vel gjøre den slangen som går rundt hjernen litt ekstra lang, er dette noe problem? mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 11, 2005 Jeg kjøpte et sett med chip og WG fjær av denne duden http://www.homestead.com/Ben_Swann/qlcc.html Dette var meget rimelig og fungerer utmerket for meg på min 1987 100 TQ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 11, 2005 Jeg kjøpte et sett med chip og WG fjær av denne duden http://www.homestead.com/Ben_Swann/qlcc.html Dette var meget rimelig og fungerer utmerket for meg på min 1987 100 TQ Problemet er at jeg ikke finner noen chip til WX, den er tross alt ikke levert på mer enn 200 biler så vidt jeg vet. 100 og 200 hadde MC, men den har 165 og ikke 162 hk. Jeg vil derfor anta at også hjerne er ulikt, så også mellom WX og WR. Det er derfor jeg vil forsøke garasjetrim i utgangspunktet Edit: Hvor mye kostet det for fjær og chip btw? mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 11, 2005 Det skal vel litt til at de lagde en ny styreenhet for 200 biler, så jeg ville skjekket om det ikke er en MAC11 som sitter der hos deg... Forskjellen kan jo sitte i chippen? Det kan være at forskjellen er litt lavere turbotrykk eller at katten din bremser litt mer en på de med MC motor... På denne siden finner du et rutenett med litt forskjellige motorkoder og hva som gjør forskjellen på de... Med og uten katalysator utgjør vist en del bare det... http://www.geocities.com/MotorCity/Garage/9715/faq.html#perf Han tar 110$ + frakt Og da har du jo motoren alle muligheter til og justere seg riktig, det har den jo ikke om du bruker noen ventiler her og der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 12, 2005 Det skal vel litt til at de lagde en ny styreenhet for 200 biler, så jeg ville skjekket om det ikke er en MAC11 som sitter der hos deg...Forskjellen kan jo sitte i chippen? Det kan være at forskjellen er litt lavere turbotrykk eller at katten din bremser litt mer en på de med MC motor... På denne siden finner du et rutenett med litt forskjellige motorkoder og hva som gjør forskjellen på de... Med og uten katalysator utgjør vist en del bare det... http://www.geocities.com/MotorCity/Garage/9715/faq.html#perf Han tar 110$ + frakt Og da har du jo motoren alle muligheter til og justere seg riktig, det har den jo ikke om du bruker noen ventiler her og der 110$? Det er jo nesten gratis det! Er det merkbar forskjell også eller? Har du noen målinger, eller tabell å vise til? MAC11, er det originalchippen i MC-motoren? mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 12, 2005 Jeg hadde ikke råd til og si nei Jeg har ikke målt bilen etterpå, men den går bra Men du bør / må montere resirkuleringsventil så du ikke ødelegger IC... Jeg kjøpte den til 225 HK Audi TT, Knallbillig hos møller (Delenummer: 06A 145 710 N Pris: 320,-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 12, 2005 Jeg hadde ikke råd til og si nei Jeg har ikke målt bilen etterpå, men den går bra Men du bør / må montere resirkuleringsventil så du ikke ødelegger IC... Jeg kjøpte den til 225 HK Audi TT, Knallbillig hos møller (Delenummer: 06A 145 710 N Pris: 320,-) Ok, da får jeg skaffe den resirkventilen. Resten gjør jeg som på Nordicaudi.com da. Chip finnes ikke til denne bilen. Senere blir det eventuelt tilleggssprut fra Porsche 928. Da skulle vel 300-grensa etterhvert være oppnåelig Må ha noe som kan gi de nye 235-dekkene noe å jobbe med Takk! mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 13, 2005 etter hva jeg har lest i en bok (ligger desverre hjemme) er den sveitserutgaven din bare med nedjustert tenning ift vanlige 200hk. Så din vil jeg da tro er en MAC-11 boks i utgangspunktet, ergo er det greit å bruke chip til disse på din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 13, 2005 etter hva jeg har lest i en bok (ligger desverre hjemme) er densveitserutgaven din bare med nedjustert tenning ift vanlige 200hk. Så din vil jeg da tro er en MAC-11 boks i utgangspunktet, ergo er det greit å bruke chip til disse på din. Det stemmer, og så har den katalysator. Har fått lånt meg et rak-rør av Jo Persen som jeg skal sjekke om passer. Det er 2,5toms, og jeg tror jeg har 3-toms rør, så da passer det kanskje ikke... Hvor sitter denne MAC-11-boksen? mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 15, 2005 MAC-11 er typebetegnelsen på ECU/hjernen. Og jeg er ganske sikker på at om du får tak i en chip til MC, vips så har du en "MC". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 16, 2005 MAC-11 er typebetegnelsen på ECU/hjernen. Og jeg er ganske sikker på at om du får tak i en chip til MC, vips så har du en "MC". Ok, da er det nok en løsning det også Men hva er best med tanke på effekt, garasjetrim eller chip? Eller går det an å kombinere begge deler? Fikk ikke fjernet kat'en, siden jeg har 3 toms anlegg hele veien. Litt avsporing fra topic, men kan jeg fjerne kat'en uten å få anmerkning om det? Bilen er 1. gangsregistrert 1. juli 1988. Registrert i norge 1. juli 2005... mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 16, 2005 Du kan sikkert presse ut et par hester ekstra med garasjetrim, men da mister motoren en del av justeringsmulighetene sine så jeg hadde helt klart gått for chip og fjær... Så vidt jeg har skjønt på Ben så skal settet med chip og fjær gi 220HK Og fjærner du katten / slår ut innmaten, så hjelper det bra... (synes og ha hørt 20 HK...) Men sørg for at motoren går perfekt FØR du begynner og trimme... Det er en grei sjekkliste her: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/boost.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...