Anbefalte innlegg

Er det noe man bare kaster seg ut i?

 

Jeg har en 5'er 10v som har hatt et lite "uhell" med regreima. Den har mista litt av futten kan man si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er helt rett frem og enkelt! kjøp komplett slipe sett og sett i gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Hva slags verktøy trenger jeg?

Kan legge ut noen bilder av toppen når jeg får skrudd den av imorgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger slipe pasta og en pinne med sugekopp til å slipe inn ventilene, men om du trenger å frese må du ha et frese sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så må du ha klemme for å klemme sammen ventil fjørene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt over må du ha en ventilfjær presse, er vel det viktigste verktøyet. Ellers er det vanlig verktøy stort sett. Momentnøkkel bør du og ha!

 

En slik finner du hos mange bilrekvisita forretninger.

 

Men annbefaler deg og bytte ventil-løftere samtidig! jobben har du jo gjort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løfterne er den "koppen" som kammen trykker på tenker jeg..?

Hva med styringene, er det noe som er vanskelig å bytte også?

Hvor får jeg tak i nye ventiler og styringer billigst ?

Noe annet?

 

Jeg sa jeg skulle legge ut bilder av toppen men neida, kan bare si at 10v turbo er noe dritt å skru av toppen på. Fy faen så trangt og så mye skruer som sitter fast. Blæh : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfterene er den "koppen" som sitter mellom kammen og ventilen ja.

 

Styringen er ikke noe du skifter uten tilgang til presse da disse sitter GODT.

 

Send en mail til Veloxmotor, de kan sikkert skaffe ventiler og styringer til deg, de kan også skifte styringene, men du må da sende toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki! Skal sjekke med dem, må bare få skrudd av shiten først

 

Hvordan sjekker man om man trenger å bytte styringer?

Også veit jeg at man heller en væske nedi forbrenningskammeret for å sjekke etter lekkasjer, eller hvor mye det lekker ut i løpet av en viss tid. Hvordan væske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styringen er noe et verksted må ta seg av og bytte. De er forsåvidt greie og ta ut/sette inn selv om en har presse. MEN når en presser de nye inn, så blir de litt ovale/går ut av form slik at de må broshes etter installasjon!

 

Har byttet disse selv flere ganger, man har da levert toppen inn for og få dem broshet etterpå siden jeg ikke har bra nok utstyr for dette!

 

Løfterne koster ca 300,-/stk hos vag. Jeg har som oftest kjøpt vha NBS, koster vel der rundt 130,-/stk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okai takk for svar så langt. Kommer sikkert til å spørre om noe mer når jeg får av toppen : rolleyes

 

Søkte litt rundt på nettet og fant en webshop i usa som solgte løftere for 11$ stk. 11x6.6214 = 72,84kr stk. Så med moms så blir det 91kr stk. Blir litt småkvalm av prisene på audi deler i norge. Riktignok blir det litt dyrere med tanke på frakt og sånt men kjøper man med litt til så er det greit.

 

Her er ihvertfall hele regnestykket mitt:

 

Part Number Part Description Your Price Quantity Remove Total

 

056 103 419A Valve Guide; Intake/Exhaust; Standard 36.5mm Length; 8mm Stem x 12.08mm OD

Bought For 1987 Audi 5000CS QUATTRO $1.85 $18.50

 

035 109 601K Intake Valve; 38mm Diameter

Bought For 1987 Audi 5000CS QUATTRO $5.63 $28.15

 

034 198 025A Valve Cover Gasket Set; Cork Version

Bought For 1987 Audi 5000CS QUATTRO $5.54 $5.54

 

035 198 012H Cylinder Head Gasket Set

Bought For 1987 Audi 5000CS QUATTRO $89.03 $89.03

 

035 109 611K Exhaust Valve; 8mm Stem

Bought For 1987 Audi 5000CS QUATTRO $38.72 $193.60

 

049 103 385A Cylinder Head Bolt; With Washer; 11x98mm

Bought For 1987 Audi 5000CS QUATTRO $1.08 $12.96

 

034 109 309N Cam Follower/Hydraulic Lifter

Bought For 1987 Audi 5000CS QUATTRO $11.13 $111.30

 

Totalt 449$ +frakt og moms. Virker som om det billigste for meg er vel å få prøve å få tak i ny/brukt topp : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forresten, når vi er inne på emnet. Hva er det som er slitent når en motor tikker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forresten, når vi er inne på emnet. Hva er det som er slitent når en motor tikker?

 

Ventil-LØFTERNE...

så forhåpentlig, så blir den fin som ny når du er ferdig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for og lure! Hva var det som skjedde med topp\motor og vet du hva som evt er skadet?

 

Jeg vil annta at det er noen skeve ventiler, men slett ikke sikkert at alle har hatt møte med stemplene!

 

Toppen er nok ikke skadet, om det ikke er knekt av ventilhode da og det har knakket opp i toppen! Kommer jo litt ann på turtall og belastning når dette skjedde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okai takk for svar så langt. Kommer sikkert til å spørre om noe mer når jeg får av toppen : rolleyes

 

Søkte litt rundt på nettet og fant en webshop i usa som solgte løftere for 11$ stk. 11x6.6214 = 72,84kr stk. Så med moms så blir det 91kr stk. Blir litt småkvalm av prisene på audi deler i norge. Riktignok blir det litt dyrere med tanke på frakt og sånt men kjøper man med litt til så er det greit.

 

Har hørt at frakt fra USA med forsikring kommer på et firesifret beløp om man ønsker delene innen en til to uker. Kanskje andre kan verifisere dette? I tillegg kommer toll om forsendelsen har verdi over den tollfrie grensen på 200 kr.

 

Nye uoriginale ventilløftere koster nye kr 110 pr. stk. hos NBS.

Veloxmotor tar 162 pr. stk for originale VAG-løftere, det finnes mange aktører som selger løftere, Møller tar rundt 300 pr. stk (for originale).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handet ganske mye fra performance cafe i usa i våres til golfen min. Det tok 6 dager og kostet 250 dollar i frakt. Hele forsendelsen var da på ca 2200$. og ca 18 kg.

Handlet alt av pakn.sett,lagre,kammer,register,motorfester,klutch etc..Knall bra service (jeg ringte).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at frakt fra USA med forsikring kommer på et firesifret beløp om man ønsker delene innen en til to uker. Kanskje andre kan verifisere dette? I tillegg kommer toll om forsendelsen har verdi over den tollfrie grensen på 200 kr.

 

Nye uoriginale ventilløftere koster nye kr 110 pr. stk. hos NBS.

Veloxmotor tar 162 pr. stk for originale VAG-løftere, det finnes mange aktører som selger løftere, Møller tar rundt 300 pr. stk (for originale).

 

Frakta på alle delene ramset opp lenger opp i tråden var på 100$. Det tollen skal ha er momsen plus et gebyr på 75kr om du henter den selv på terminalen. Ellers så kan du la posten håndtere det for enda et gebyr på noen hundre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for og lure! Hva var det som skjedde med topp\motor og vet du hva som evt er skadet?

 

Jeg vil annta at det er noen skeve ventiler, men slett ikke sikkert at alle har hatt møte med stemplene!

 

Toppen er nok ikke skadet, om det ikke er knekt av ventilhode da og det har knakket opp i toppen! Kommer jo litt ann på turtall og belastning når dette skjedde.

 

Det ble byttet vannpumpe og litt andre ting, og det var en kompis som timet regreima. Jeg sjekket timinga og den så ok ut. Startet opp og det sa klikk klikk klikk etter 5-6 sek, først så virka alt ok så plutselig mista jeg all komp i motoren. Kan dra rundt motoren med 1 hånd. Skal skru av resten om et par timer så er spent på åssen resultatet er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje greit å sjekke om toppen er rett el om du må planslipe den også :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok fått bøyd noen ventiler ja!

Det viktigste en gjør etter og ha byttet register/kammer etc er og dreie motoren for hånd etpar omdreininger.

Stopper det da, vet en hvorfor : eek :

 

Jeg kjøpte en delemotor (KG) som hadde lidd samme skjebne som din, her måtte jeg faktisk kappe ventilhodet for og få ventilen ut, og ventilene er laget i brukbart stål kan man si!!! det endte med at jeg kjøpte diamantblad til dremmel'n. selv det tok sin tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje greit å sjekke om toppen er rett el om du må planslipe den også :rolleye:

 

Dette er vel kanskje mest aktuelt om motoren har gått varm, eller?

Men selvfølgelig, det skader jo ikke å sjekke hvis man først skal av med sulamitten allikevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser jo greit ut detta! faa haape ventilene gaar lett ut da! :)

 

Saa sjekker du guidene med nye ventiler, slett ikke sikkert de har faatt noen smell! men veldig greit og bytte dem i samme slengen ogsaa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som det ligger an nå så har jeg fått tak i en WR topp, 10v sugekam og k24 turbo fra en AAN. Tenkte jeg skulle teste hvordan dette oppsettet blir, håper k-jetten klarer å handle dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.