Prøver meg her jeg (Lite lyd i Golf 3 etter montering av ny eksos)

Anbefalte innlegg

Som sagt i topic så prøver jeg meg på et spørsmål her.

Har nå fått meg et effektanlegg fra raceland.no men var ikke så fornøyd med selve "wroomen" som jeg hadde håpet på. Har også et luftfilter fra før som lager litt "wroom" :P

Men hva annet kan man få kjøpt seg til bilen når man vil ha litt ekstra "wroom" eller lyd om man vil kalle det det. ? Savner en god kraftig lyd til min VW golf 3 GL 1,8

 

Håper på svar

MVH

Jone

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trimkam lager mer lyd, jo høyere durasjon, jo mere lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Små motorer på 90hk brummer aldri skikkelig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Små motorer på 90hk brummer aldri skikkelig. :)

 

Om man monterer et avstemt grenrør, 2 doble Webere, hissig trimkam og porter toppen blir det lyd. Men da har man jo heller ikke 90 hk lengere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp.. :)

 

Jeg har hatt to forskjellige motorer på Supersprint eksosanlegget mitt.

90hk 1.8 var bare øredøvende bråk, hele tiden. Var et slit å kjøre til Mantorp..

 

Så satte jeg inn 2.0 16V på 150hk. Det ble deilig lyd det. Akk, savner den.

Lydnivået ble langt lavere, men når man dro på... oooh.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aah. ok, har faktisk tenkt på en trimkam og et grenrør, men har hørt fra personer at det ikke er vitsen på den motoren jeg har..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg brukte remus bakpotte og erstattet potte under baksete med såkalt gruppe N rør og åpent luftfilter. Ble slitsomt og kjøre med i det lange løp men det ble nesten rallylåt.. syntes det var litt kul låt men det var jo så klrt ikke så kult når man bare hadde 90hk da, stemte liksom ikke med lyden. :o

Var litt kult i tunneler og slikt og da. ga på og det hørtes ut som den værsting bilen som kom. folk bare la seg inn foran seg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg brukte remus bakpotte og erstattet potte under baksete med såkalt gruppe N rør og åpent luftfilter. Ble slitsomt og kjøre med i det lange løp men det ble nesten rallylåt.. syntes det var litt kul låt men det var jo så klrt ikke så kult når man bare hadde 90hk da, stemte liksom ikke med lyden. :o

Var litt kult i tunneler og slikt og da. ga på og det hørtes ut som den værsting bilen som kom. folk bare la seg inn foran seg..

 

Haha, så bra. Gruppe N rør ? hvor får man kjøpt slikt ? går det an å få gruppe N rør på min golf 3 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bare et gjennomstrømmingsrør. Fåes kjøpt hos alle bilrekvisita-butikker. Muligens også på raceland.no

 

Hvor mye vits det er å trimme motoren din, er jo deg og dine penger det kommer an på. Det koster endel for hver ting du gjør, men du får en kanskje tøff 1.8liter til slutt. :)

 

Det er jo bare at det koster det samme å kjøpe seg en vr6...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha ha ....fjern bakpotta slik som beemer-gutta her i byen! Hysterisk leven, høres ut som de river 320n i filler : smil :

 

Neida, gå for gruppe N rør, altså erstattningsrør, det er rimelig og du vil få masse lyd : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha ha ....fjern bakpotta slik som beemer-gutta her i byen! Hysterisk leven, høres ut som de river 320n i filler : smil :

 

Neida, gå for gruppe N rør, altså erstattningsrør, det er rimelig og du vil få masse lyd : vinke :

 

Gruppe N rør, får man effekt av dette ?

Jeg tar en råsjans her, er ikke så god på dette feltet, men om det er disse man kaller for katalysatorer ? : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra til nærmeste eksosleverandør og bestill deg et erstatningsrør for katalysator, du kan IKKE bruke et vanlig rør, siden det må sveises på en flens såfremst du ikke vil bytte eksosmanifolden også.. Dette siden kat`en har en flens på den ene siden som er festet mot en annen flens med 20cm fleksibelt eksosrør.. Ved å fjerne kat vil du merke litt bedre respons, siden denne i all hovedsak fungerer som en "tropp" i systemet..

 

Vær også klar over at du vil kunne få problemer på EU/PKK uten katalysator, men hvis du lager deg en skikkelig løsning på dette så er det ikke lange arbeidet å bytte mellom rør og kat..

 

Å få skikkelig bromlyd på din bil er bortkastede penger, for du må enten opp i diameter på rørene eller øke motorvolum for å få denne brumlyden..

Du får en ok lyd med en universal potte, men denne lyden blir vanvittig slitsom på langkjøring.. Jeg kjørte 110mil ifjor med et turtallsnitt på 3000.. : grønn : Var redd hjernen skulle renne ut av ørene : smil :

Øker du volumet for mye vil bilen gå dårligere også..

 

 

Mye bedre å fjerne kat og heller satsa på orginal dim på rørene, men mindre potter som gir en "snerrete" lyd ved litt turtall.. Simons har universale potter som er utmerkede for dette, og på disse kan du selv montere på den endestussen som passer din smak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bær med meg litt her nå mens jeg slenger ut noen tanker, det trenger da ikke bli så allverdens dyrt å trimme en 1.8l?

 

Grenrør:

4-2-1 Grenrør VW Mk III 8V

Grenrør i 4-2-1 Design (Tri-Y) for Nyere VW Mk III med 8V Motor

Pris kr 4 990,00 (Velox Motor)

 

Eller:

 

4-1 Grenrør VW Mk III 8V 1 5/8

Grenrør i 4-1 Design for VW Mk III med 8V Motor. 1.625" Primær-Rør

Pris kr 5 390,00

 

Evt. du kan bruke supersprint eksos fra motor og ut :) pris på dette usikkert.

 

Kam:

268° Gate/Sport-Kamaksel for Audi/VW 8V med Hydrauliske Løftere

Pris kr 2 290,00 (Velox Motor)

 

Planing/sliping av topp, 1000kr (???)

 

Chip:

fra 90hk til 100hk for 2900,- fra trykladning.dk

 

Åpent luftfilter

500,- kr, kommer jo helt ann på hvilket merke man velger.

 

 

Her har vi da kanskje oppnådd 130? ærlige hester, og veldig bra bånndrag pga 272 graders kammen?

Montering kommer nå uten om, men alle har nok en privat "mekaniker" som kan gjøre det for dem.

 

Jeg er nå værtfall innstillt på å gjøre noe av dette viss motoren trenger en overhaling. Jeg driter regelrett i toppfarten til bilen min, så lenge den har godt nok bånndrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bær med meg litt her nå mens jeg slenger ut noen tanker, det trenger da ikke bli så allverdens dyrt å trimme en 1.8l?

 

Grenrør:

4-2-1 Grenrør VW Mk III 8V

Grenrør i 4-2-1 Design (Tri-Y) for Nyere VW Mk III med 8V Motor

Pris kr 4 990,00 (Velox Motor)

 

Evt. du kan bruke supersprint eksos fra motor og ut :) pris på dette usikkert.

 

Kam:

272° Gate/Sport-Kamaksel for Audi/VW 8V med Mekaniske Løftere

Pris kr 2 990,00 (Velox Motor)

 

Planing/sliping av topp, 1000kr (???)

 

Chip:

fra 90hk til 100hk for 2900,- fra trykladning.dk

 

Åpent luftfilter

500,- kr, kommer jo helt ann på hvilket merke man velger.

 

 

Her har vi da kanskje oppnådd 130? ærlige hester, og veldig bra bånndrag pga 272 graders kammen?

Montering kommer nå uten om, men alle har nok en privat "mekaniker" som kan gjøre det for dem.

 

Jeg er nå værtfall innstillt på å gjøre noe av dette viss motoren trenger en overhaling.

 

 

Tror du må basere deg på en 266° eller 268° graders kam, og en som er ment for hydrauliske løftere, selv om det hadde vært interessant med motor som en kun dratt til 8-9000rpm: : smil : I tillegg kommer nye løftere og ventilfjører.

Vil også lønne seg å bytte ventiltetninger samtidig..

Så alt i alt vil ikke dette blitt så altfor dyrt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må basere deg på en 266° eller 268° graders kam, og en som er ment for hydrauliske løftere, selv om det hadde vært interessant med motor som en kun dratt til 8-9000rpm: : smil : I tillegg kommer nye løftere og ventilfjører.

Vil også lønne seg å bytte ventiltetninger samtidig..

Så alt i alt vil ikke dette blitt så altfor dyrt..

 

Har ikke helt peiling på kam'er jeg, så jeg bomma litt, men her er den rette typen(tror jeg : flau : ):

 

268° Gate/Sport-Kamaksel for Audi/VW 8V med Hydrauliske Løftere

Pris kr 2 290,00

 

det går jo søren ikke mer penger enn hva folk bruker på hel lakkeringer og plastikk.

Skulle kanskje gått med ett budsjett på 15 000. viss en har gode skills selv, gjerne strekke seg til 20 000,- viss man ikke har peiling på motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppsettet til Glenn er brukbart det, ville valgt 4-1 grenrør i stedet for 4-2-1 grenrør p.g.a. bedre ytelse. Og om man først skulle gjøre såpass ville jeg ha gått for porting i samme slengen, samt større gasser(e) (og droppet chipen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppsettet til Glenn er brukbart det, ville valgt 4-1 grenrør i stedet for 4-2-1 grenrør p.g.a. bedre ytelse. Og om man først skulle gjøre såpass ville jeg ha gått for porting i samme slengen, samt større gasser(e) (og droppet chipen).

 

er jo ikke forgassere på golf 3, innsprøtning på disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo ikke forgassere på golf 3! innsprøtning på disse motorene.

 

Jeg tipper Herman tenker på at en bytter ut monopointen med en forgasser, eventuellt en dobbel en.. Enten det eller å montere innsprut fra 2,0, eller kanskje tilpasse noe K-Jet greier.. Da syns jeg en liksågodt kan montere hele 2E motoren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper Herman tenker på at en bytter ut monopointen med en forgasser, eventuellt en dobbel en.. Enten det eller å montere innsprut fra 2,0, eller kanskje tilpasse noe K-Jet greier.. Da syns jeg en liksågodt kan montere hele 2E motoren...

 

å bytte ut monopointen med en dobbel forgasser vil vel kreve mye tid og arbeid?

 

og hvor mange ærlige hk kan vi klare å få utav dette totalt?

 

Uansett så tror jeg ikke at noe av dette er aktuelt på min bil da den er importert etter 96, noe som vil bety endel penger i effektsøknings avgift? hvor mye er eventuelt dette på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker masse for svar her, hvordan er grenrøret til raceland.no da ? noen som har vært borti noe lignende før ?

Veloxmotors har jeg ikke hørt om før, men er egentli ute etter litt mer hk. har tenkt på grenrør og trimkam, ikke noe forgassere med løftere eller hva det heter, hehe, har ikke peiling jeg! Men uansett, setter stor pris på at dere hjelper meg på vei her.

 

Syns det var noen som nevnte her i denne spalten at man har sikkert en privat mekaniker som kan hjelpe ? hmm, nei, har ikke det jeg, må nok se etter det nærmeste verksted :(

 

Veloxmotors, noen som kan fortelle meg litt mer om dette ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veloxmotors, noen som kan fortelle meg litt mer om dette ?

 

Velox Motor er ett klubbmedlem som har startet sitt eget firma, fremdeles i oppstartsfasen men han har veldig god peiling på motorer osv.

Tror Hermann kjenner han bedre enn jeg gjør, har bare møtt ham på ett par lokallagsmøter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker masse for svar her, hvordan er grenrøret til raceland.no da ? noen som har vært borti noe lignende før ?

Veloxmotors har jeg ikke hørt om før, men er egentli ute etter litt mer hk. har tenkt på grenrør og trimkam, ikke noe forgassere med løftere eller hva det heter, hehe, har ikke peiling jeg! Men uansett, setter stor pris på at dere hjelper meg på vei her.

 

Syns det var noen som nevnte her i denne spalten at man har sikkert en privat mekaniker som kan hjelpe ? hmm, nei, har ikke det jeg, må nok se etter det nærmeste verksted :(

 

Veloxmotors, noen som kan fortelle meg litt mer om dette ?

 

http://www.Veloxmotor.com, er et av mange norske firmaer som skaffer trimutstyr, monterer osvosv.. Sjekk ut siden deres for nærmere info..

 

Du kan lære utrolig mye ved å søke og lese litt på bl.a forumet.. Anbefaler deg også å kjøpe Haynes sin Gjør-det-Selv vedlikeholdsbok for Golf3, denne finnes på de fleste Wunderbaum-butikker med respekt for seg selv..

 

Edit: Ser Glenn var før meg der : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.Veloxmotor.com, er et av mange norske firmaer som skaffer trimutstyr, monterer osvosv.. Sjekk ut siden deres for nærmere info..

 

Du kan lære utrolig mye ved å søke og lese litt på bl.a forumet.. Anbefaler deg også å kjøpe Haynes sin Gjør-det-Selv vedlikeholdsbok for Golf3, denne finnes på de fleste Wunderbaum-butikker med respekt for seg selv..

 

Edit: Ser Glenn var før meg der : dum :

 

Takk igjen, virker som om du har mye peiling på golf Bjørn. har nå sendt en mail til veloxmotors for å høre hva de har å tilby, så man får håpe å tro at vi for til noe her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.