Anbefalte innlegg

Jeg var ute og prøvekjørte en Passat TDi 1999-mod i går kveld. Klimaanlegget stod på, og når jeg stoppet bilen så hørte jeg en hveselyd fra motorrommet. Den så ut til å komme fra rørene/slangene/ventilene som sitter under panseret "foran hanskerommet". Det så også ut til å være en del kondens på slangene der, og dette regner jeg med at er normalt, men hva er denne hvesingen? Er det klimaanlegget som slipper ut overtrykket som kompressoren har bygget opp? Jeg har kjørt flere biler med klima og A/C tidligere, men aldri hørt denne lyden, derfor er jeg litt nysgjerrig.

Noen som har noen kvalifiserte gjetninger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den lyden i bilen jeg har nå, og hadde lyden i passat'en jeg eide før (97 mod) også. Det er helt normalt. Tror det er som du sier at trykket jevner seg ut i systemet.

BB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute og prøvekjørte en Passat TDi 1999-mod i går kveld. Klimaanlegget stod på, og når jeg stoppet bilen så hørte jeg en hveselyd fra motorrommet. Den så ut til å komme fra rørene/slangene/ventilene som sitter under panseret "foran hanskerommet". Det så også ut til å være en del kondens på slangene der, og dette regner jeg med at er normalt, men hva er denne hvesingen? Er det klimaanlegget som slipper ut overtrykket som kompressoren har bygget opp? Jeg har kjørt flere biler med klima og A/C tidligere, men aldri hørt denne lyden, derfor er jeg litt nysgjerrig.

Noen som har noen kvalifiserte gjetninger?

I klimaanlegget har du en høy og en lavtrykkside, du har et strupeorgan som på på fagspråket kalles ekspansjonsventil.

Det denne gjør er å strupe trykket så du skal få kjølemediet til å bli kaldt før det går inn på fordamperen.

Når du da stopper utjevner trykket seg mellom høy og lavtrykkside, lyden du hører da er kuldemediet som passerer gjennom ventilen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.