#1 Skrevet August 16, 2005 Vurderer å bytte ut eksos anlegget på en S6 4,2 men hvordan vil det fungere med følere på cattene? Vet at på Mercedes stopper bilen hvis følerne blir koblet ut pga at hjernen føler at noe er feil! Hvordan fungerer det på min? Kan jeg bare fjerne cattene eller må jeg la de stå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2005 Vurderer å bytte ut eksos anlegget på en S6 4,2 men hvordan vil det fungere med følere på cattene? Vet at på Mercedes stopper bilen hvis følerne blir koblet ut pga at hjernen føler at noe er feil! Hvordan fungerer det på min? Kan jeg bare fjerne cattene eller må jeg la de stå? Nå har jeg ingen erfaring med S6 4,2 men snakker du om lambdasondene? Generelt vil du hvertfall ikke kunne bare fjerne lambdasondene, men du kan erstatte cattene med f.eks dp eller rakrør, men du må ha inn feste til lambdasondene fordi som du sier så gir disse signal til hjernen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2005 Vet ikke hva de heter men jeg har 2 catter og det går en dingseboms ut fra hver av dem med ledninger! Er det bare å sveise på nippler da og montere disse inn i røret som blir der istedet for cattene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2005 Er det ingen med S6 som har byttet eksosanlegg som husker hva de gjorde eller hva som skjedde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 16, 2005 De kalles lambdasonder og sniffer på eksosen på bilen for å registrere blandingsforholdet luft/bensin, og gir signaler til hjernen som justerer fortløpende. Du er nødt til å ha disse på plass i eksosen, ellers går bilen like dårlig som en traktor-henger full av dritt. Dermed må du få sveiset inn nipler som disse kan skrus inn i. Hvis du får et eksos-verksted til å gjøre jobben for deg, så har de helt sikkert nipler til å sveise inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 16, 2005 Fikk akkurat beskjed nå at det ikke er den (lamda....) greia men at det er en føler som sitter i katten! Er den der bare for å sjekke at catten er i orden? Når jeg starter motoren lyser det ett gult Cat lys på instrumentbordet! Så da må jeg spørre igjen:) Kan den fjernes? eller? Eventuelt noen som vet hvor jeg kan få tak i noen racing catter? Og helst til en overkommelig pris? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 17, 2005 Nå har jeg skrudd den ut og kjørt en tur uten! Merket ikke noe forskjeld på bilen og ingenting begynte å lyse på dashbordet! Kan det bare være en temp måler på catten som sier ifra hvis den blir overopphetet? Den er ca 5 cm lang og skrudd ned i overkanten på catten! og det går 1 ledning ut av den! De lamda greiene har 2 ledninger og sitter foran cattene! Trenger jeg den? Kan den bare fjernes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 17, 2005 Er det ingen med S6 som har byttet eksosanlegg som husker hva de gjorde eller hva som skjedde? Noen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 17, 2005 så sett den inn i røret bak lambdaene...for sikkehets skyld... Nyere modeller har ofte to lambda-sensorer(pr. rør); før og etter cat. Arne K 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 18, 2005 Det er en temperaturmåler som måler temperaturen i katalysatorene. Om temperaturen overstiger 800 grader tennes det en lampe med "CAT" inni bilen. Finnes bare på Audi med V8-motor frem til 1996. Ikke akkurat kritisk funksjon, men kjekt å beholde.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...