Hva er forskjell på Audi 80q og 90q?

Anbefalte innlegg

Vi trenger en bil til snart og dama har lagt ned veto mot en 100Q til...

Ho synes den er for stor og stygg : klø :

 

Så jeg tenkte på en A 80q eller 90q...

 

Hva er forskjellen på de og er det noe man lønner seg og se etter på de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt og greit, 80 er 4-sylindret, 90 er 5-sylindret. Dette gjelder da 85-91 modeller. Før 85 og etter 91 fantes ingen 90, og da kunne 80 fåes med femmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt og greit, 80 er 4-sylindret, 90 er 5-sylindret. Dette gjelder da 85-91 modeller. Før 85 og etter 91 fantes ingen 90, og da kunne 80 fåes med femmer.

I tillegg var det jo noen kosmetiske forskjeller også.

Fanger/lykter etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi 80q hadde femmer fram til 85 på 136hk

Audi 80q frå 85 til 86 hadde 1,8e på 112hk

Audi 90q frå 85 til 86 hadde 2,2 10v på 136 hk

kom 80q med litt andre rare motorer også, ligg unna de

 

90 har, annet interiør noe finere knapper etc, velour seter og nakkestøtter med hull. midtkonsoll og annen vinkling på radio og varmeapparat. varme i seter. Armlene i baksetet. Trekk i baggasjerommet.

Andre fangere, andre frontlykter med vesenlig bedre fjærnlys. pakninger rundt dørene som gi bedre støy demping. Skivebremser bak.

 

Om du er på utkikk er 90 klart å foretrekke, men å finne ein bra ein er vanskeleg og dei ligg høgt i pris.

 

Er du heldig finn du ein audi 4000, denne har el luke, el vindu, a/c, el speil etc som stnd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er masse rare ting, 85/86 mod 80Q fikk man også med 1.8 90hk. Audi 90 får man også etter 91, men det er Usa utgave med 80 hovedlys og gule blinkere og noen rare grøftelys. Den har også større baklysrampe med Usa skilt.

Velour int får man også i 80. Det fineste interiøret er vel sportsetene i 90Q med innvevd Quattro skrift.

At det er forskjell på dashbord, knapper og vinkling på stereo etc på 80 og 90 har jeg aldri sett.

Du har også 90Q 20V som normalt har litt ekstra utstyr som el.vindu, speil og soltak og ekstra instrumenter.

Alle 80`ier har ikke servo og noen har fire gir.

Får også noen "sport" utgaver som er tilsvarende 20V med sportseter, ekstra instrumenter, 20V spoiler, sport understell og litt ekstra utstyr.

Audi 80 fåes også med 1.6 og med diesel.

På Audi 80 kom det i løpet av 88 1.9E med EN hk ekstra, og i løpet av 89 kom det 2.0E med 115hk. Denne er etter hva jeg har prøvd og lest i tester mye tregere enn 112/113 hestern.

I 89/90 ble det standard med servo på 80, noen jeg tror alle 90 har.

I 90/91 kom det litt andre brytere på manuel ventilasjon og blink/lys hendler på rattet.

Audi 90 har som nevnt lister/pakninger i underkant av dørene, dette er ingen fordel. Nesten alle 90 jeg har sett er rustet der.

 

Ting å passe på er jo som vanlig bremser, eksos, understell osv osv. Disse bilene spiser fjærbeinslager og bærearms foringer. På Quattro er det enda mer foringer og dill som blir slitt med tiden.

Bremsecalipter bak har det med å henge, spesielt hvis man ikke bruker brekket flittig.

Ellers er ventilklikk et vanlig fenomen på alle disse motorene, spesielt ved slurvete oljeskift.

Varmeregister er også en gjenganger og noe : bh : og bytte...

 

Alt i alt stort sett like biler, men 90 er liksom litt mer påkostet i standard utgave og litt forfinet utvendig.

 

Femmer og Q er ikke å forakte, men er litt mer som kan være slitt/ødelagt og dyrere og vedlikeholde, og ikke minst forholdsvis dyr i innkjøp. Spesielt er 20V utgaven dyr og går ikke så mye bedre enn en vanlig 10V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det er forskjell på dashbord, knapper og vinkling på stereo etc på 80 og 90 har jeg aldri sett.

 

Det er kun på 85-86 modellene, hvor 80 hadde en type dashbord, mens 90 hadde samme dashbord som Coupe og Urquattro. Opp til 84 hadde 80, Coupe og quattro samme dashbord, men dashbordet ble pusset opp for faceliften i 85, og det ble da to forskjellige typer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun på 85-86 modellene, hvor 80 hadde en type dashbord, mens 90 hadde samme dashbord som Coupe og Urquattro. Opp til 84 hadde 80, Coupe og quattro samme dashbord, men dashbordet ble pusset opp for faceliften i 85, og det ble da to forskjellige typer.

Ja tok for meg modellan fram til 86, og 87 i usa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tok for meg modellan fram til 86, og 87 i usa.

 

Det stemmer ja, tenkte kun typ89 her jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra info her :D

 

Det blir nok en med femmer og quattro...

 

Håper på og begrense oss til 30-40.000,-

Så da blir det nok ikke 20v denne gangen heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forresten forskjell på sportsunderstell og vanlig understell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 20mm senk og stivere dempere, lurer på om demperne er kortere og : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 20mm senk og stivere dempere, lurer på om demperne er kortere og : klø :

I følge Møller Trondheim så er selve fjærbeinet kortere, som tilsier at demperen burde være det også.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord så trenger men ikke sportsunderstell om man skal senke selv likevell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord så trenger men ikke sportsunderstell om man skal senke selv likevell?

Absolutt ikke. Monterte Interalloy fjærer og dempere på min 90, som senkter 40mm.

 

Var litt frem og tilbake før jeg visste om den var org. senka eller ikke, pga forskjell i fjærbeina (visstnok).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt ikke. Monterte Interalloy fjærer og dempere på min 90, som senkter 40mm.

 

Var litt frem og tilbake før jeg visste om den var org. senka eller ikke, pga forskjell i fjærbeina (visstnok).

 

Vet du av noen som har senkesett til min? Jeg har org. 15mm senk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du av noen som har senkesett til min? Jeg har org. 15mm senk

Hør med Hanebo og Sortvik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.