#1 Skrevet August 17, 2005 Heisann. Har akkurat kjøpt meg en 90 modell coupe quattro, og lurer på hvilke dekk jeg skal kjøre med i vinter. Skal bo i Trondheim og der er det jo som kjent avgift på piggdekk. Har egentlig ikke trua på piggfri dekk, men må vell sikkert ha det likevell, eller er det verdt å bruke masse penger på pigdekkavgift. Jeg har i hvertfall ikke lyst til å bruke en formue på ny plastikk til våren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 17, 2005 Bedere å bruke noen kroner på avgift enn å bruke masse kr på ny front til bilen! Samme hva politikkere eller folk sier kommer ALDERI piggfritt til å bli like bra som pigg! Det er også en grund til at alle utryknings kjøretøyer bruker pigg! Hadde piggfritt en sesong på en gammel bil jeg hadde og den vinteren kræsjet bilen 3 ganger (ingen av gangene kjørte jeg)! Selv om du har quattro hjelper ikke det når du skal stoppe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 17, 2005 Takk for svar. Da blir det nok piggdekk, hvor mye skal staten ha i måneden for denne herligheten da. Bare så surt at piggene ryker så fort hvis man skal ha det litt gøy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 17, 2005 Det er også en grund til at alle utryknings kjøretøyer bruker pigg! Og grunnen til det er at de MÅ frem, uansett føreforhold. Det må ikke en privatbilist. Jeg har prøvd begge typer, og mange typer dekk, og jeg har kommet frem til at til mitt personlige bruk så er piggfritt mer enn bra nok. Selv kjører jeg på Nokian Hakka RSi, et vanvittig bra dekk. Det har et utrolig grep på alt utenom blank is, noe alle som så meg på isen i Sigdal kan bekrefte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2005 Det er også en grund til at alle utryknings kjøretøyer bruker pigg! de bruker ikke vanlige piggdekk heller, de piggene som de har er noe lengere en vanlig;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 17, 2005 de bruker ikke vanlige piggdekk heller, de piggene som de har er noe lengere en vanlig;) Utrykningskjøretøy har også lov til å ha nesten dobbelt så mange pigger enn tillatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 17, 2005 Jaja, vi får prøve begge deler i løpet av vinteren da. Det eneste som er helt sikkert er at de blir i 17" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 17, 2005 Jaja, vi får prøve begge deler i løpet av vinteren da. Det eneste som er helt sikkert er at de blir i 17" det du bør tenke på er hvordan vei du har der hvor du bor, f.eks det er borkasta å kjøre med piggdekk i oslo, mens utpå landet så kan det lønne seg å kjøre med piggdekk. veit med meg selv att jeg ikke går over til pigg frivillig. eneste grunnen til att jeg kjørte med pigg i vinter var att de dekka som satt på felga som jeg kjøpte var bra og er bra så jeg kommer nok til å bruke de samme dekka iår om jge ikke for solgt bilen før den tid da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 17, 2005 Oki, JA det er en fordel med piggdekk hvis du har ett variert före (vann is o.l) MEN jeg har kjört piggfritt paa en Audi 80 cab som jeg har hatt tidligere, og det fungerte som f.. Da bodde jeg i Hammerfest, og där kan man snakke varierte forhold. Han som overtok bilen etter meg ville ikke ha noe annet enn piggfritt, han var STOR fornöyd. Han kjörer fortsatt piggfritt. Jeg kjöpte Bridgestone Blizzak 225.45.17 til min forrige A4 1.9Tdi Quattro, og det gikk mega bra (jeg synes de fungerte bra paa vaat is ogsaa). Men det er naa min mening. Naar jeg naa skal bestille dekk blir det Nokia WR i 225-40-18, og jeg gleder med sykt til vinteren!!! Lykke til med dekkkjöpet!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 17, 2005 Kjører selv i Trondheim, og det saltes MYE her. Selv har jeg aldri hatt behov for annet enn piggfritt, selv ikke den tiden jeg kjørte bakhjulstrekker. Bare å ta det veldig rolig de dagene du er ute før saltebilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 17, 2005 Takk for alle svar. Til dere som er interisert i dekk generelt kan jeg skryte av å selge kanskje norges billigste. Så det er bare å ta kontakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 17, 2005 Bortkasta å kjøre med pigger i Trondheim. Kjører jo kun på bare veier hvis du ikke bor langt oppi dalene. De 1000 krona jeg brukte på piggavgift i fjor kunne jeg nesten spart meg for. Nesten som jeg kunne kjørt på sommerdekk året rundt der. Støyer gjør dem også ... Velg piggfritt om du ikke har stort behov for pigg på kjøreruten din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 17, 2005 Takk for alle svar. Til dere som er interisert i dekk generelt kan jeg skryte av å selge kanskje norges billigste. Så det er bare å ta kontakt. Pris 225.40.18 Nokia WR 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 17, 2005 Ring 74076777, mellom klokka 09.00 og 17,00, så får dere svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 17, 2005 piggfritt er å anbefale på det sterkeste ut i fra mine erfaringer. hadde en toer golf før som jeg kjørte piggfritt med to vintere. så kjøpte jeg meg s4 2.2TQ nå i vinter som var. den va også piggfrie vinterdekk på. hadde ikke problemer med å kome meg noen vei eller å stoppe med noen av bilene. skal iallfall aldri ha noe annet selv. er en dag med morro så er piggene vekk uansett å da er de mye dårligere. som sagt tidligere i tråden så er det kun på blank is at piggdekk hjelper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 17, 2005 Hjelper piggdekk saa mye paa vann-is da??? Tror det er faa dekk som i det heletatt gjör det. Jeg er vokst opp paa en Söröya (en öde öy i Finnmark), og där kan man vel si at det ikke er noen som hverken salter veiene eller for den saks skyld strör naar det slaar over til mildvär, det gjöres ikke för dagen etterpaa! Jeg har värt där ute med baade pigg og piggfritt, og naar det er vann-is er det ikke mye som hjelper uansett!!! Kjöp piggfritt hvis du kun skal inn og ut av Trondheim, kan ikke tro at du har bruk for pigger! Og tilslutt, det finnes gode piggfrie dekk ogsaa da, da blir det kansje ikke saa mye kräsjer!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 17, 2005 Kjøre mye øst-vestlandet, og kommer aldri til å vurdere piggdekk. Ikke engang min kjære som kjører ganske mye vurderer pigger. Ville gått for Nokian RSI eller Conti Contac 3. De desidert beste dekkene til Norske forhold. ikkje tenk på pigg!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 17, 2005 Nokian WR skal väre meget bra ifölge dekkforhandlerne!!?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 17, 2005 Utrykningskjøretøy har også lov til å ha nesten dobbelt så mange pigger enn tillatt. Har fått erfare det ja. Prøvde å kjøre fra ein Subaru Forhaustar med Coupeen for noen år siden. Da jeg stoppa for å pisse etter en stund stoppa Forhaustaren òg, og ut steig to uniformerte politimenn, satt bra på veien den gitt!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 18, 2005 Har aldri kjørt med annet enn piggfri vinterdekk i trondheim, dvs i 7 år, like lenge som jeg har hatt lappen, og det er så absolutt ikke noe problem. Ene vinteren hadde jeg en av trondheims bratteste bakker å kjøre opp, eventuelt rygge, for å komme ut av garasjen, og det gikk bra hele vinteren. Klarer man ikke å holde seg på vegen på normale vinterdager i trondheimsområdet, sett bort i fra dager med plutselig underkjølt asfalt og lignende ekstremforhold, med priggfri dekk, så bør man revurdere måten man kjører bil på. Bare pass på å kjøp dekk som er bra, og pris og kvalitet hører sammen når det gjelder vinterdekk. Nokian og Continental har jeg mest erfaring med og de kan jeg anbefale. Bestefar har kjørt med 225/45-17 i 2 år nå, og det er blizzak, de sitter også godt mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 18, 2005 Har kjørt piggfritt siden -96 på 5 ulike biler, og jeg ser ingen grunn til å gå over til piggdekk. Jeg kjører en god del til fjell om vinteren, og de ganger jeg har hatt problemer hadde det ikke hjulpet med pigg. Kjøpte billigdekk et år. Første året fungerte de utmerket, mens andre året var en bortimot en tragedie. Virket som om de hardnet vedlig fort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 18, 2005 Jeg bor og i Trondheim, og har kjørt piggfritt i de siste 5 årene. Har kjørt både Toyo og Nokian Hakkapelita og har ikke hatt problemer, og jeg har bare kjørt 2WD... Så vidt jeg kan se så kjører du vel også quattro, så da skal du vel ikke i det hele tatt ha problemer med framkommeligheten... Og om du har drift på 2 eller 4 hjul, så er stopplengden det samme..... Så mitt råd er: Kjør piggfritt, ta hensyn til kjøreforholdene de få dagene det trengs og "snyt" kommunen for / spar 1000 kr (det blir ikke mer strøing eller brøyting i Trondheim uansett, bare med salt ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 18, 2005 Kjører også piggfritt på Golfen og har ikke annet enn gode erfaringer . Men det er viktig med reine dekk. Kjører man mye på salta vei, må dekka vaskes for at de skal fungere optimalt. (dette gjelder for øvrig piggdekk også). Jeg hadde helt klart gått for piggfritt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 18, 2005 Nokian WR skal väre meget bra ifölge dekkforhandlerne!!?? På asfalt, ja. På snø og is? Nei.... Tvert i mot! Se f.eks http://www.motor.no/pdf/vinterdekktest_2004.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 18, 2005 Har kjørt på pigger en halv vinter og piggfritt i 5,5 vintre. Aldri hatt noe som helst problem med hverken å kjøre, bremse eller svinge uten pigger. Kommer aldri til å kjøre med pigg igjen frivillig. Den halve vinteren jeg kjørte med piggdekk var fordi jeg fikk dem med en bil og de var ganske bra, men etter halve vinteren orket jeg ikke mer knasing og rasling og kjøpte nye piggfrie. Forskjellen på snø og tørr is går i favør av piggfrie dekk. På våt is er piggdekk noe bedre, men allikevel sitter det dårlig. På asfalt er grepet omtrent likt, men piggdekk har et forferdelig støyproblem. Utrykningskjøretøy har som sagt omtrent dobbelt så mange pigger og med betydelig større piggutstikk, så de dekkene kan ikke sammenlignes med de piggdekkene vanlige folk får kjøpt. Forresten er problemene med støy og vibrasjon enda større med disse dekkene enn med normale dekk. Skal ha nye vinterdekk i 225/50-16 nå snart, og det ser ut som det blir Nokian Hakka RSi på meg. Fikk et helt greit tilbud av min lokale dekkforhandler som hverken Interdekk eller Sharif klarte å slå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...