Anbefalte innlegg

Hvorfor så brede vinterdekk? Kjørte med 225/45/17 i vinter og aldri mere. Hadde jo ikke kontroll i det heletatt når det var nysnø eller slaps...

Naii, om vinteren er det stygge felger om smale dekk : rolleyes

 

Piggfritt er det hvertfall helt sikkert at det blir. Bor i gausdal (lillehammer) og der saltes det aldri, og er alltid snø på veiene. Så at det skal være bart på veiene før man kan sette på piggfritt er et heller dårlig argument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor så brede vinterdekk? Kjørte med 225/45/17 i vinter og aldri mere. Hadde jo ikke kontroll i det heletatt når det var nysnø eller slaps...

Naii, om vinteren er det stygge felger om smale dekk : rolleyes

 

Piggfritt er det hvertfall helt sikkert at det blir. Bor i gausdal (lillehammer) og der saltes det aldri, og er alltid snø på veiene. Så at det skal være bart på veiene før man kan sette på piggfritt er et heller dårlig argument.

 

Jeg har kjørt piggfritt i mange år, å jeg bor da i Finnmark og jeg har aldri hatt store problemer. Været er jo ikke akkurat det mest stabile hær oppe, mye skiftende.

Når det gjelder store dimensjoner har jeg kjørt 225.45.17 i 3 år, og det har da gått kjempefint.

Jeg har gått på skole i Moelv og vi fartet mye rundt i gudbransdalen og området rundt. Vi hadde piggfritt, og veiene var snødekte hele tiden, men det var jo perfekte vinterveier da!

 

Tror du må prøve noen piggfrie, for det går virkerlig bare fint på de veiene dær! :)

 

Salt har vi aldri hørt om!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som i mange tilfeller har gitt piggfrie dekk dårlig rykte er de dekkene mange har fått med tyske importbiler. Disse dekkene er mye hardere enn "nordiske" piggfrie dekk og er hovedsaklig beregnet på tysk vinterføre, altså våt asfalt hele vinteren, snø kanskje en eller to dager i løpet av en hel vinter. De har da gode asfaltegenskaper, men desto dårligere på snø og is, og er derfor helt uegnet for norske forhold hvor man kommer borti snø og is rett som det er.

 

En enkel måte er å se på hastighetsmerkingen. Vinterdekk med hastighetsmerking T eller høyere (190 og oppover) er stort sett dårlige på snø og elendige på is. De dekkene som sitter best på snø og is har Q eller R (160-170) og noe dårligere asfaltegenskaper. Man kan rett og slett ikke få i pose og sekk, men de sistnevnte vinterdekkene er absolutt best egnet til norsk vinterføre stort sett uansett hvor i landet man holder til.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe fornøyd med piggfritt! Kjører Conti Contact 3 eller hva de heter.

 

Eivind: Ville gått for 205/55-16 framfor 225/50-16 for å unngå for mye flyting o.l. på slaps og sørpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt piggfritt i mange år, å jeg bor da i Finnmark og jeg har aldri hatt store problemer. Været er jo ikke akkurat det mest stabile hær oppe, mye skiftende.

Når det gjelder store dimensjoner har jeg kjørt 225.45.17 i 3 år, og det har da gått kjempefint.

Jeg har gått på skole i Moelv og vi fartet mye rundt i gudbransdalen og området rundt. Vi hadde piggfritt, og veiene var snødekte hele tiden, men det var jo perfekte vinterveier da!

 

Tror du må prøve noen piggfrie, for det går virkerlig bare fint på de veiene dær! :)

 

Salt har vi aldri hørt om!!!

 

Kjørte med piggfritt i alle år jeg :) Kjørte med brede dekk i fjor vinter, likte meg ikke så veldig godt når det var nysnø eller slaps. Ellers når det var hardt dekke var det veldig gøy ;) SÅ, 196/65/15 i vinter :) Kan man leke seg og slipper å tenke på felgene : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med piggfritt i alle år jeg :) Kjørte med brede dekk i fjor vinter, likte meg ikke så veldig godt når det var nysnø eller slaps. Ellers når det var hardt dekke var det veldig gøy ;) SÅ, 196/65/15 i vinter :) Kan man leke seg og slipper å tenke på felgene : rolleyes

 

Du har rett i det, men jeg liker at det ser bra ut om vinteren også jeg. For det er jo tross alt det vi har mest av hær oppe!! :rolleye:

 

Så det blir 225.40.18 på meg i år ;)

 

Er liksom ikke helt sikker enda på hva det blir, for Nokia WR var jo ikke mye til tess i testene i værtfall :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har rett i det, men jeg liker at det ser bra ut om vinteren også jeg. For det er jo tross alt det vi har mest av hær oppe!! :rolleye:

 

Så det blir 225.40.18 på meg i år ;)

 

Er liksom ikke helt sikker enda på hva det blir, for Nokia WR var jo ikke mye til tess i testene i værtfall :(

 

Var ikke mye tess det nei.... hehe. Blir nok Continental Conti Viking Contakt 3 på meg, (fy for et langt navn ) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte meg nye vinterdekk med pigg for 2 år siden.. 185/60/14 eller hva enn det var... Året etter kjøpte jeg meg nye 205/55-16 piggfrie som jeg hadde på 7.5" bred felg på coupeen UTEN quattro.. Dekkene var av typen Falken Espia og jeg har ikke følt meg tryggere på snø og slaps noen gang.. Is, ok, der kan ingenting måle seg med pigg, men hvor mye kjører man på is iløpet av vinteren? Ikke mye jeg gjør det iallefall, her er det mest snø, slaps og tørre veier som gjelder og da er piggfritt et soleklart valg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.