Ettermontering av parkeringssensor bak

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderer å ettermontere parkeringssensor på min Passat 2002 Sedan. En billig hjelp! Men lurer litt på om det er mye jobb å montere sensorene. I følge selger er det bare å borre noen hull i fangeren, for så å trekke kabel inn i bagasjerommet. Er dette mye jobb mon tro? Må jeg av med støtfangeren bak, og hvis ja, er det en enkel sak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Vurderer å ettermontere parkeringssensor på min Passat 2002 Sedan. En billig hjelp! Men lurer litt på om det er mye jobb å montere sensorene. I følge selger er det bare å borre noen hull i fangeren, for så å trekke kabel inn i bagasjerommet. Er dette mye jobb mon tro? Må jeg av med støtfangeren bak, og hvis ja, er det en enkel sak?

 

 

skal ikke by på noen store problemer dette. kan være en fordel å ta av fangern får å få hulene så rett som mulig (slik at det ser pent ut) å ta av fangern kan være litt jobb men, visst du har skrudd litt før så burde ikke dette by på noen store problemer heller. lykke til.

 

et tips når du skal borre hull. få lagt et eller annet over fangern som er rett (eks: tape/tråd som er vanrett med fangern)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset. Da skal jeg ut å handle. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Vurderer å ettermontere parkeringssensor på min Passat 2002 Sedan. En billig hjelp! Men lurer litt på om det er mye jobb å montere sensorene. I følge selger er det bare å borre noen hull i fangeren, for så å trekke kabel inn i bagasjerommet. Er dette mye jobb mon tro? Må jeg av med støtfangeren bak, og hvis ja, er det en enkel sak?

 

Egentlig litt komisk at en i fra rygge skal ha ryggesensor? hikst! hikst! vet biltema har en til 498 med digetalt desimeter måler i bilen,følger med hull borr til og borre i fangeren og det er sorte sensorer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig litt komisk at en i fra rygge skal ha ryggesensor? hikst! hikst! vet biltema har en til 498 med digetalt desimeter måler i bilen,følger med hull borr til og borre i fangeren og det er sorte sensorer..

 

Kjøpte faktisk dette settet hos Biltema igår. sensorene er sorte, men kan lakkeres i bilens farge. Skulle du ikke ha behov for det digitale displayet så koster settet 298.- og har artikkel nr. 431-42

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig litt komisk at en i fra rygge skal ha ryggesensor? hikst! hikst! vet biltema har en til 498 med digetalt desimeter måler i bilen,følger med hull borr til og borre i fangeren og det er sorte sensorer..

 

Ja. Vi i Rygge trenger litt hjelp. Hehe.... Neida. Har sett den Biltema har. Litt usikker på kvaliteten på den.... Men har sett denne:

http://www.parkeringssensor.se/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte faktisk dette settet hos Biltema igår. sensorene er sorte, men kan lakkeres i bilens farge. Skulle du ikke ha behov for det digitale displayet så koster settet 298.- og har artikkel nr. 431-42

 

Få høre da, om det fungerer som det skal når du har montert det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få høre da, om det fungerer som det skal når du har montert det. :)

 

Du skal få høre hvordan det funker. Får nok ikke montert det før neste helg, men har sett litt på det og det ser ganske lett ut å montere. Har hatt ett sett fra in-pro tidligere og det var ikke noe å hoppe i taket over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg monterte billigvarianten fra Feiltema for et par uker siden. Den varsler med lys og lyd etterhvert som jeg nærmer meg en hindring. Foreløbig funker det bra, om det forsatt virker om ett år eller to gjenstår å se!

Virker som det er rimelig pålitelig også. Prøvde å sette et kosteskaft på plenen og rygge inntil, og det pep og blinket som bare pokker i alarmen!

 

Monteringen var enkel. Det værste øyeblikket er når du setter borren i støtfangeren, da er det ingen vei tilbake!

Kablene legges fint inni bilen, og strøm tas direkte fra ryggelyset.

Brukte 2-3 timer, mesteparten var å demontere støtfangeren og å dobbelsjekke at hullene kom på rett sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg monterte billigvarianten fra Feiltema for et par uker siden. Den varsler med lys og lyd etterhvert som jeg nærmer meg en hindring. Foreløbig funker det bra, om det forsatt virker om ett år eller to gjenstår å se!

Virker som det er rimelig pålitelig også. Prøvde å sette et kosteskaft på plenen og rygge inntil, og det pep og blinket som bare pokker i alarmen!

 

Monteringen var enkel. Det værste øyeblikket er når du setter borren i støtfangeren, da er det ingen vei tilbake!

Kablene legges fint inni bilen, og strøm tas direkte fra ryggelyset.

Brukte 2-3 timer, mesteparten var å demontere støtfangeren og å dobbelsjekke at hullene kom på rett sted.

 

Flott info. Ingen store hindringer da skjønner jeg :) Hvordan sitter sensorene fast? Klikkes de på plass, eller er det en mutter på baksiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... og forresten. Er det noen som har en 'bruksanvisning' til meg på hvordan demontere støtfanger bak på bilen min (Passat Sedan 2002)??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott info. Ingen store hindringer da skjønner jeg :) Hvordan sitter sensorene fast? Klikkes de på plass, eller er det en mutter på baksiden?

 

Hullboren som følger med lager akkurat stort nok hull til at sensorene sitter av seg selv.

 

Tenkte jeg skulle prøvemontere først, før jeg lakker sensorene. Kommer nok til å feste sensorene med litt lim når arbeidslysten tar meg.

(Problemet er bare at prøvemonteringer som virker, har en tendens til å bli permanente...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også har montert Biltema sin billigste, og det funker som bare rakker'n det. Jeg monterte det uten å ta av støtfangeren. Jeg bare forvisset meg først om at ikke hullene ville komme i konflikt med jernbjelkene på innsiden av støtfangerne først. Gikk helt greit det. Brukte en stålstreng til å trekke kablene med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få høre da, om det fungerer som det skal når du har montert det. :)

 

Jeg har montert den i en støtfanger i butikken og fungerer som bare det.. stått der i snart 3mnd.. begynner og blilitt lei pipinga på jobben..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. I går monterte jeg også ryggesensor. Var enklere en jeg trodde faktisk.

-Tok av deksel i bagasjerom.

-Tapet støtfangeren der jeg skulle borre.

-Laget 22mm. hull.

-Monterte sensorene

-Førte kablene gjennom gummiringen sammen med kablene til hengerfeste

-Koblet elektonikken til venstre baklykt.

-Førte frem kabenl til display/signalgieren under lister/tepper

 

Fungerte som en drøm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. I går monterte jeg også ryggesensor. Var enklere en jeg trodde faktisk.

-Tok av deksel i bagasjerom.

-Tapet støtfangeren der jeg skulle borre.

-Laget 22mm. hull.

-Monterte sensorene

-Førte kablene gjennom gummiringen sammen med kablene til hengerfeste

-Koblet elektonikken til venstre baklykt.

-Førte frem kabenl til display/signalgieren under lister/tepper

 

Fungerte som en drøm :)

 

Virker som et ålreit kit... bilde av åssen det ble på fangeren din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilder hadde vært fint å hatt ja.. men ikke minst, hvordan ser den "dingsen" du har i bilen ut... er det en SVÆR boks med farger og piper og styrer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. I går monterte jeg også ryggesensor. Var enklere en jeg trodde faktisk.

-Tok av deksel i bagasjerom.

-Tapet støtfangeren der jeg skulle borre.

-Laget 22mm. hull.

-Monterte sensorene

-Førte kablene gjennom gummiringen sammen med kablene til hengerfeste

-Koblet elektonikken til venstre baklykt.

-Førte frem kabenl til display/signalgieren under lister/tepper

 

Fungerte som en drøm :)

 

 

så skal vi ha bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så skal vi ha bilder.

 

Ok. Bilder kommer søndag kveld :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst ble hullene bergenet hvor de skulle sitte. Avstander ble målt opp. Så tapet jeg med vanlig elektronikk tape, der jeg skulle ha hullene, slik at lakken ikke fliser seg opp rundt hullet. 22 mm. hull ble borret opp. Sensorene ble satt på plass.

ryggesensor 002.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deretter ble kablene ført gjennom kabelføringen for hengerfeste inn til bagasjerommet. Der er ektronikken for sensorene plassert. Sensor ble videre tilkoblet ryggelyset og jord (gods). Så var det klart for å strekke kabel frem til indikatoren. Kabelen ble lagt langs gulvlistene.

ryggesensor 005.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lot kablene fra indikatoren og kablen fra elektronikken møtes bak deksel ved sikringene. Der kan jeg da koble ut hele systemet hvis det skulle være ønskelig.

ryggesensor 007.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det å plassere indikatoren. Flere plasseringer ble vurdert. Men valget falt på en liten kant ved instrumentene. Så var det bare å teste..!! Jeg er fornøyd med resultatet og sensoren fungerer perfekt.

ryggesensor 009.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor var det du kjøpte dette settet???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor var det du kjøpte dette settet???

Står litt lenger oppe om du leser en gang til Arve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.