#1 Skrevet August 19, 2005 For en god stund siden lagde jeg hjemmelagede angel eyes. Brukte da fire Clas Olson 3,5V dioder i hver lykt, som ble paralellkoblet, og en motstand i serie med disse for å få riktig spenning. Etter en stund slukket den ene, så den andre. Så prøvde jeg på nytt, nå med de samme diodene men koblet i serie, 14V fordelt på fire dioder blir 3,5V på hver. Men nå synes jeg det lyste dårligere enn første gang. Og den ene lykta har slukna helt. Kan det ha noe med at de ikke tåler varme? Eller vibrasjoner? Eller er det bare for dårlige dioder? Slik så det ut etter andre forsøk: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 19, 2005 Vil helst tro det er "billig" diodene fra Klas Göran som er problemet. Kjøp heller fra Elfa, de er ihvertfall bra kvalitet. Ville også ha satt på motstand på hver enkel diode så slipper alle å gå hvis det er problemer med en. Tips: De blå/klare diodene kan godt kjøres opp mot 4V for sterkere lys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 19, 2005 Får kanskje prøve det da. er bare så surt at det er så sinnsykt mye jobb å bytte diodene. Må varme hele lykta for å få av glasset og greier. Og glasset blir litt mattere hver gang. Kan hende det blir vanlig park lys neste gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 19, 2005 Vi lagde jo dette sammen jo Har kjøpt nå fra Elfa (25,- pr stk) og har vart nå siden mai måned. Jeg har koblet minne to lysdioder per ring i serie og så en motstand i serien igjen der. Tror motstanden jeg regnte utifra tok jeg utganspunkt i 14,4V for å være på sikre sida. Sikkert kjørt 8-10t km siden den gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 19, 2005 Buy cheap, buy twice osv... Vet ikke ikke om jeg gidder å fikse den flere ganger nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 19, 2005 Hva med å bruke 12V dioder? De har innebygd forkoplingsmotstand, blir jo riktignok likens som å bruke vanlige dioder og vanlig motstander foran, men mindre fikkel kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 19, 2005 For en god stund siden lagde jeg hjemmelagede angel eyes. Brukte da fire Clas Olson 3,5V dioder i hver lykt, som ble paralellkoblet, og en motstand i serie med disse for å få riktig spenning. Etter en stund slukket den ene, så den andre. Så prøvde jeg på nytt, nå med de samme diodene men koblet i serie, 14V fordelt på fire dioder blir 3,5V på hver. Men nå synes jeg det lyste dårligere enn første gang. Og den ene lykta har slukna helt. Kan det ha noe med at de ikke tåler varme? Eller vibrasjoner? Eller er det bare for dårlige dioder? Slik så det ut etter andre forsøk: Ville bare si at det s utrolig rått ut med de lysa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 19, 2005 For en god stund siden lagde jeg hjemmelagede angel eyes. Brukte da fire Clas Olson 3,5V dioder i hver lykt, som ble paralellkoblet, og en motstand i serie med disse for å få riktig spenning. Etter en stund slukket den ene, så den andre. Så prøvde jeg på nytt, nå med de samme diodene men koblet i serie, 14V fordelt på fire dioder blir 3,5V på hver. Men nå synes jeg det lyste dårligere enn første gang. Og den ene lykta har slukna helt. Kan det ha noe med at de ikke tåler varme? Eller vibrasjoner? Eller er det bare for dårlige dioder? Slik så det ut etter andre forsøk: Gromt da! Få nå lagt ut flere bilder av kjerra da mann! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 19, 2005 Vil helt klart anbefale de å sette på motstander på hver enkelt diode isteden for å seriekoble noe som helst... Du må også ta utgangspunkt i minimum 14.4 volt, eventuellt bygge deg en liten spenningsbegrenser med en zenerdiode i... Dioder lever "evig" om du ikke griller dem med for mye spenning. (kan også gjerne sjekke ladespenninga di og sjekke hvor høy denne er...) Det at de lyser svakere kan ha med at du kan ha smeltet litt av plastringen din for hver gang (om du har kjørt for høy spenning, så blir de veldig varme..) skal utrolig lite til før du får vesentlig tap i lysutbytte i de plastringene (snakker av erfaring her..) Mvh Trond Wiggo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 21, 2005 Vil helt klart anbefale de å sette på motstander på hver enkelt diode isteden for å seriekoble noe som helst... Du må også ta utgangspunkt i minimum 14.4 volt, eventuellt bygge deg en liten spenningsbegrenser med en zenerdiode i... Dioder lever "evig" om du ikke griller dem med for mye spenning.(kan også gjerne sjekke ladespenninga di og sjekke hvor høy denne er...) Det at de lyser svakere kan ha med at du kan ha smeltet litt av plastringen din for hver gang (om du har kjørt for høy spenning, så blir de veldig varme..) skal utrolig lite til før du får vesentlig tap i lysutbytte i de plastringene (snakker av erfaring her..) Mvh Trond Wiggo Er nok ikke umulig at de har blitt litt overopphetet. Hadde de jo i stekeovnen andre gangen for å få myknet limet for å sette på glasset igjen. Har et par meter med pleksi stav igjen så da bør jeg kanskje investere i nye ringer og. Hvis jeg skal prøve igjen kjøper jeg nok nye lykter siden glasset også har blitt litt matt. Da kjøper jeg nok 12v dioder eller en motstand på hver diode. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 21, 2005 Gromt da! Få nå lagt ut flere bilder av kjerra da mann! Takk for det. Har montert blått neon også nå. Passet bra sammen med lyset i ringene. Men det har jeg ikke bilde av ennå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 21, 2005 Burde jo hatt litt blåere pærer i tåkelysa og da, men det kommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...