Anbefalte innlegg

Hvor høy skal normaltempen på en 93 mod. a100 2.3 være....min ligger på 100, og synes det er litt vel høyt kanskje. Lurer på om det kanskje kan være termostat for den mister litt temperatur i varmeapparatet når jeg triller....

Kan det eventuelt være vannpumpa? Synes den mister vann å. Det er ikke vann i oljen....

 

Eventuelt noen som har noen andre tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre det er på tomgang på en varm dag, så er det litt høyt. Min ligger stort sett like under 90-merket ved normal kjøring.

 

Lenge siden du byttet kjølevæske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre det er på tomgang på en varm dag, så er det litt høyt. Min ligger stort sett like under 90-merket ved normal kjøring.

 

Lenge siden du byttet kjølevæske?

 

 

Jeg har ikke byttet kjølevæske. Har bare hatt bilen par måneder. Men alle servicer er fulgt opp på den. Så jeg vil tro den er byttet, men den ser egentlig litt godt brukt ut å....

Angående temperaturen så var det akkurat det jeg trodde. Det er hele tiden, uavhengig av temperatur ute. Kan være lurt å bytte termostat da skjønner jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skovlene på vannpumpa på din motor er av plast. Etter flere år kan disse knekke av og resultere i dårlig sirkulasjon på kjølevannet, noe som fører til høyere motortemperatur. Begynn med å bytte termostaten, det er det enkleste og billigste.

Om den i tillegg har begynt å bruke vann som ikke går i olja eller ut eksosen, peker det mot defekt vannpumpe ja. Denne er noe f..nskap å skifte, om du gjør det så skift registerreima i samme slengen (pumpa er drevet av registerreima) da jobben er omtrent den samme.

Bak på motoren (blokka) er det en liten plaststuss med en kjølevannsslange tilkoblet. Denne er festet med kun en skrue, har lett for å knekke!! Sjekk evt. om vannet kan ha tatt veien ut her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skovlene på vannpumpa på din motor er av plast. Etter flere år kan disse knekke av og resultere i dårlig sirkulasjon på kjølevannet, noe som fører til høyere motortemperatur. Begynn med å bytte termostaten, det er det enkleste og billigste.

Om den i tillegg har begynt å bruke vann som ikke går i olja eller ut eksosen, peker det mot defekt vannpumpe ja. Denne er noe f..nskap å skifte, om du gjør det så skift registerreima i samme slengen (pumpa er drevet av registerreima) da jobben er omtrent den samme.

Bak på motoren (blokka) er det en liten plaststuss med en kjølevannsslange tilkoblet. Denne er festet med kun en skrue, har lett for å knekke!! Sjekk evt. om vannet kan ha tatt veien ut her.

Hørtes ikke billig ut, men hvor tar skovlene veien hvis de er knekt av? Registerreima er byttet for 10000 km siden...

Hvordan er det å bytte vannpumpe selv hvis man ordner seg haynes bok? Mye tull for å få til registeret osv. igjen sikkert...?

Bilen har nå gått 214000 så jeg er litt redd for at det kanskje kan være vannpumpa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes ikke billig ut, men hvor tar skovlene veien hvis de er knekt av?

 

Er ikke billig heller. Vannpumpa skal alltid skiftes sammen med reim og strammehjul da et havari på vannpumpa fører til motorhavari.... Og hvor skovlene tar veien er et godt spørsmål... til det trangeste punktet i kjøleanlegget??? Nå er det ikke sikkert dette har skjedd hos deg, så ikke ta bekymringene på forskudd :)

 

Hvordan er det å bytte vannpumpe selv hvis man ordner seg haynes bok? Mye tull for å få til registeret osv. igjen sikkert...?

Bilen har nå gått 214000 så jeg er litt redd for at det kanskje kan være vannpumpa...

 

Er ikke så vanskelig i det hele tatt, kjøp i tillegg boka så blir det enklere.

Siden du ikke trenger å skifte reima trenger du heller ikke skru av hele fronten på bilen. Tapp av kjølevesken, av med selvstrammeren til viftereim, av med øvre deksel på registerreima, slakk boltene til strammehjulet (3 stk), skru av vannpumpa og monter ny + pakning. Så skrur du alt sammen igjen. Merk deg ø.d. på svinghjul, merket på kamdrevet og rotorstilling før du begynner å demontere. Etterpå sjekker/justerer du tenningen som skal være 15 grader.

Om du går for å gjøre jobben selv er det bare å ta kontakt for nærmere forklaringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke billig heller. Vannpumpa skal alltid skiftes sammen med reim og strammehjul da et havari på vannpumpa fører til motorhavari.... Og hvor skovlene tar veien er et godt spørsmål... til det trangeste punktet i kjøleanlegget??? Nå er det ikke sikkert dette har skjedd hos deg, så ikke ta bekymringene på forskudd :)

 

 

 

Er ikke så vanskelig i det hele tatt, kjøp i tillegg boka så blir det enklere.

Siden du ikke trenger å skifte reima trenger du heller ikke skru av hele fronten på bilen. Tapp av kjølevesken, av med selvstrammeren til viftereim, av med øvre deksel på registerreima, slakk boltene til strammehjulet (3 stk), skru av vannpumpa og monter ny + pakning. Så skrur du alt sammen igjen. Merk deg ø.d. på svinghjul, merket på kamdrevet og rotorstilling før du begynner å demontere. Etterpå sjekker/justerer du tenningen som skal være 15 grader.

Om du går for å gjøre jobben selv er det bare å ta kontakt for nærmere forklaringer.

 

Nå har det seg sånn at det faktisk er merkeverksted som har byttet reg.reima, så hvorfor i h..... har de ikke tatt vannpumpa i samme slengen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at det faktisk er merkeverksted som har byttet reg.reima, så hvorfor i h..... har de ikke tatt vannpumpa i samme slengen?

 

Ring og spør.. Siden pumpa er drevet av registerreima skal pumpa skiftes sammen med reim og hjul. Hvilken motorkode har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hint; Det finnes vannpumper hvor alle delene er av metall, trodde dette var originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring og spør.. Siden pumpa er drevet av registerreima skal pumpa skiftes sammen med reim og hjul. Hvilken motorkode har du?

 

Jeg har motorkode AAR. Studerte service heftet i går kveld å så at servicen med reg.reima var ikke tatt på merkeverksted.

 

Blir nok så jeg hører med et verksted om pris på bytting av vannpumpe i morgen.. Termostat er byttet i april i år så jeg tror nok ikke at det er den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hint; Det finnes vannpumper hvor alle delene er av metall, trodde dette var originalt.

Lurer på om alle delene i vannpumpa de har på mekonomen er av metall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om alle delene i vannpumpa de har på mekonomen er av metall....

 

Husker ikke om den jeg satte på min var av metall, men den jeg tok av var av plast (AAR-motor).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke om den jeg satte på min var av metall, men den jeg tok av var av plast (AAR-motor).

 

Da har jeg skjekket pris med verksted, 2500 med pumpa, blir vel så jeg leverer inn i løpet av uka.

Var vel ikke såalt for ille pris det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, fikk telefon i fra verksted i dag hvor bilen min er, var nok ikke bare vannpumpa, men toppakningen å : bråk :

Det "baller" bare på seg.... : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.