Bremser og dekk til skrekk og advarsel

Anbefalte innlegg

Skulle skifte utslitte bremseklosser/skiver på bilen min i dag. Sikkert noen som husker en grønn S4 med utslitte og overopphetede bremser på Våler sist søndag. Oppdaget samtidig at de så og si utslitte sommerdekkene mine var langt forbi utslitt på innsiden, så bilen hadde blanke dekk med ståltråden ut av, totalt nedslitte bremseklosser og ganske slitne skiver. Bra at nye bremser er på plass og et annet hjulsett påmontert i påvente av 4-hjulskontroll og nye dekk.. :D

 

brems1.jpg

brems2.jpg

brems3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var på tide med en overhaling der ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er farlig det.... Så det selv Spangen, og trodde du tok bedre vare på leketøyet ditt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Din gale bilmishandler!! På den annen side er jo ikke tingene utbrukt før det ikke er noe igjen! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å juster både dekktrykk og camber : rolleyes

 

Mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry ass.. Men tror du kanskje burde få deg en billigere bil når du behandler den såpass

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var utplassert på et verksted i tyskland i mars, så kom det inn en kunde som ville ha hjulskift, og han insisterte på at vi ikke skulle røre noe annet for alt fungerte heelt perfekt. Problemet var bare at når vi demonterte hjulene foran ( Bilen var en Mercedes Sprinter varebil) så var bremseskivene så nedslitt at det var ikke mer skive igjen ! På venstre siden var det kanskje ett flak igjen av skiva på 2-3mm men på høyre siden var skiva så nedslitt at klossene må ha møtt hverandre hver gang man bremser, det var bare en rund "trommel" som var ihjelrustet. Jeg skjønte ingenting da jeg så dette, jeg trodde først at bilen hadde trommelbremser i "mc-størrelse" foran . Da sa tyskeren jeg jobba med at han ikke fikk kjøre derfra uten nye bremser.

 

Gutta er jo ikke gode i hue da. Tenke seg autobahn i 200kmt++ med bremsekraft på trommelbremsene bak.

 

Makan hvor gjerrig folk kan bli.. : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigere bil trenger jeg ikke akkurat, men bremseklossene var ganske slitne før kjøringen på Vålerbanen, og der ble det helt slutt, ikke akkurat noen bombe. Hadde dog ikke regnet med at det skulle bli metall mot metall så fort. Jeg bor 20 minutter unna banen, så det var ikke akkurat snakk om noen langtur hjem derfra. At dekkene så sånn ut hadde jeg for å være helt ærlig ikke anelse om før jeg fikk skrudd dem av, og fikk "litt" bakoversveis da jeg så dem, det der kunne fort blitt ganske kjedelig. Er ikke så lett å se uten videre når bilen er såpass lav som den er. Riktig camber kan være vanskelig å stille inn med senking, men en så ekstremt skjev dekkslitasje har antakeligvis også en del med spissing å gjøre.

 

Uansett ble ikke bilen brukt fra jeg oppdaget de dekkene, naturlig nok. Nye bremser er montert, nye sommerdekk og nye vinterdekk er innkjøpt + time for 4-hjulskontroll er bestilt, alt sammen til totalt nesten 15 lapper, hehe.. Så ikke komme her og komme her og si at materiellet ikke blir ivaretatt.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Uansett ble ikke bilen brukt fra jeg oppdaget de dekkene, naturlig nok. Nye bremser er montert, nye sommerdekk og nye vinterdekk er innkjøpt + time for 4-hjulskontroll er bestilt, alt sammen til totalt nesten 15 lapper, hehe.. Så ikke komme her og komme her og si at materiellet ikke blir ivaretatt.. ;)

 

Ok ok! hehe.. Det er bare det at det finnes jo utrolig mange dårlig vedlikholdte s4 rundt omkring, så var litt nervøs får at du også hadde en av dem. Jeg synes det er en skam å slite ut en så fin bil jeg da, men godt å se at du tar vare på bilen din. 15lapper er jo litt cash det ass : rolleyes

Lykke til videre

 

Ps! utifra slitasjen på dekka dine så burde det være ganske synlig skeiv camber vinkel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekket dekkene mine i dag, di er nesten like mye slitt,og det er ingen banekjøring eller villmannskjøring, og attpåtil hadde jeg 4hjulskontrol for 2 mnd siden og da var dekkene ok. tror ikke det er bra med senket bil... hehe det er hvertfal dyrt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekket dekkene mine i dag, di er nesten like mye slitt,og det er ingen banekjøring eller villmannskjøring, og attpåtil hadde jeg 4hjulskontrol for 2 mnd siden og da var dekkene ok. tror ikke det er bra med senket bil... hehe det er hvertfal dyrt.

Det er fordi platen man justerer camber med ikke har lange nok spor.

Man kan kjøpe nye camberplater fra ecstuning:

http://www.ecstuning.com/stage/edpd/pagebuild_v2.cgi?html=info-Suspension-Performance.html&make=Audi&model=C4%20S6&submodel=Quattro&engine=20v%20T

eller man kan modifisere eksisterende plater:

http://www.elektro.com/~audi/alignment/

Min bil er moderat senket med orginalt sportsunderstell (20 mm). Selv denne senkingen gjør at man er helt på grensen av hva som kan justeres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.