lurer på noe angående elektrisk i bilen min..

Anbefalte innlegg

Heisann folkens,

Jeg har noen problemer med bilen min, Hva kan være feil når jeg ikke har noe spenning på strømkablene i bilen min, altså strømmen til tomgangsmotor og kaldstartdyse og slikt?

Eneste som virker er jo turtallsperra og turtall giveren og bensinpumpa...

 

Mvh Haavard bakken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som har en anelse om hva som er feil?

Lurer på om "hjernen" er gåen.. har noen ett skriv om hvilke målinger som skal ut av hjernen av de forskjellige kablene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt dårlig beskrevet kanskje.

 

- Hva skjer når du skrur på tenningen?

- Får du startet bilen?

- Har du sjekket sikringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry for forklaringa mi. men skal prøve å svare litt bedre nå.

 

1. når jeg skrur på tenningen så begynner jo noen røde lamper å blinke. tror det er noe olje lampe.. er ikke helt sikker.

 

2. Jeg får startet motoren, bilen må holdes i live til motoren blir varm, når motoren er varm så holder den sånn ca 500-600 rpm.

 

3. alle sikringer er sjekket og ingen er ryket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vistnok skjelden at hjernen går på k-jet siden den er såpass simpel. Det er som regel div følere som ryker.

 

På min bil har jeg bytta begge motortempfølere som sitter på slangen mellom blokka og radiatoren øverst. Sjekk også at alle kontakter er rene, jeg hadde irring på et par, noe som ga for feit bensinblanding og uryddig tomgang. Sjekk at jordinga til innsuget er i orden.

 

Vakumlekkasjer kan også gi lav tomgang, sjekk jungelen av vakumslanger som befinner seg under den svarte gummi-saken som går mellom bensinfordeler og innsug.

 

Det at bilen ikke går bra når den er kald, tyder på at noe er galt med logikken rundt oppvarming av motor. Når motoren er kald skal bensintrykkregulatoren gi ekstra bensin, og en ventil bak/under luftfilteret skal gi motoren ekstra luft. Dette blir styrt av signal fra den nederste motortempføleren foran på blokka. Prøv å koble fra den og se om tomgangen endrer seg. På min bil synker tomgangen hvis jeg kobler den av (på varm motor).

 

Prøv også å koble av tomgangsregulatoren og se om tomgangen synker da også (det gjør den på min).

 

K-jet er roten til alt ondt... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vis jeg kobler ut tomgangsmotoren så skjer det ikke en ting.

 

hmm, det kan hende jeg har koblet feil eller noe lignende, men på høyre side av motoren, mot radiatoren, er det noen målere nederst, 2 stk på blokka. som er koblet til. men så har jeg en ledning til overs der, så har pluggen med ledninger til kaldstartdysa blitt ødelakt så jeg veit ikke hvilken vei det skal stå.

 

Jeg skulle hatt noen bilder av ledninger til motoren min så jeg ser hvilke farger på ledningene til koblinger som skal hvor osv.

 

Har forresten ikkenoe vakiumlekkasjer av noe slag.

 

Hvor viktig er det med jording på innsuget? (har ikke noen ledninger koblet til der)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

cabben min var også sånn , helt til jeg rappet til tomgangs regulatoren i rein frustrasjon : bh : , og da skal jeg si det ble fart i den igjen ,

virket greit siden..

Så jeg vil kanskje tippe på at det er den ,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor viktig er det med jording på innsuget? (har ikke noen ledninger koblet til der)

 

Tror det er jordinga til tomgangsregulatoren og gass-spjeld-bryteren (tomgang), slik at hjernen ikke får riktige signaler uten...

 

På min bil er det en brun kabel (ganske tynn sak) som er festet på innsuget på siden mot bensinfordeleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay, det skal jeg prøve i morgen. men kommer jordinga til tomgangs regulatoren fra innsuget?

 

jeg har testa tomgangsregulatoren fra broren min sin audi 200. men den funka like dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bump.. : Kommer jordinga til tomgangs regulatoren fra innsuget?

 

Mvh Haavard bakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sjekket i dag, var ikkeno galt med jordinga på innsuget.. hva kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.