Startvansker A100 2.6, lugging på mellomgass

Anbefalte innlegg

Måtte idag sette rocco til sides for å hente pappa siden 100'en nektet å starte. Den sviver fint rundt på starteren, tar såvidt etter innimellom før den dør helt ut. Under tauingen hjem, prøvde jeg å starte den flere ganger og etter ca 30min startet den faktisk som normalt. Det er altså ikke noe vits i å taue den igang.

 

Før jeg dro hjemmefra sjekket jeg om jeg hadde gnist, og det hadde jeg iaffal på 2 sylindre. (sjekket ikke alle)

Regner derfor med at bensinen er problemet. Hører ikke noe bensinpumpe på denne, og tror faktisk jeg aldri har hørt den. Skal teste og se om den kan være problemet på neste tur hjem.

 

Hva annet kan det være?

 

Bilen har også hatt litt plager med lugging på mellomgass, som forsvinner om du går av gassen eller tråkker på. Den var inne på Møller for feilsøking ca 1 år siden og de byttet en dårlig dyse. Problemet ble mindre da, men er her fortsatt. Når den lugger viser kjørecomputeren mindre forbruk, nesten ned i null. Lurer derfor på om det kan være noe kødd med dysene. Siden dette problemet har vært tilstede siste to år, tror jeg egentlig ikke dette har noe med startvanskene å gjøre, men en vet aldri.

 

Tips og forslag til feilsøkingsmetoder mottaes med stor takk. :)

Motor og bil er forøvrig helt orginal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å brukt den fantastiske søke-funksjonen finner jeg ut at hallgiver, g62 føler og bensinpumpe er ting som går igjen.

 

Det er ikke fordeler på denne motoren, så hvor sitter hallgiver? Er det noen måte jeg kan blinke ut feilkoder på, og isåfall hvordan?

 

Stikker ut og tester bensinpumpa, håper på mange svar til jeg kommer inn igjen. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var lite gitt. :D

 

Skrudde av slangen inn på bensinfilter og stappet den i en flaske. Dro så rundt motoren noen ganger, og det kom ikke en dråpe. Skal jeg ta ta det for gitt at det er bensinpumpa, eller er det tennings-dritten som lager bråk på denna bilen og? Har bytta bakstykket på 3biler jeg har hatt allerede..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg er godt igang med en monolog passer det vel fint at jeg fortsetter. ;)

 

Tok ut kontakten som gikk ned på tanken og målte. Ikke strøm i noen med tenning av. Med tenning på var det litt strøm i den ene ledningen. Styrestrøm til pumpa kanskje? Eller drives pumpa av den ene tynne ledningen som går inn på kontakten sammen med 3 andre tynne ledninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update:

I pluggen på bensinpumpa er det 4 ledninger. I den ene (grønn/gul) kommer driftsstrømmen til pumpa, den andre av de to litt tykke (brun/svart) går jord til pumpa. De to andre tynnere ledningene er strøm til tankmåleren. Når du slår på tenningen kommer det strøm i den grønn/gule-ledningen i ca 1 sekund og kommer tilbake når du prøver å starte bilen.

 

Bensinpumpereleet er det lengst nede til høyre på releplaten under rattstammen. Du kan kjenne på det at det slår inn når du vrir på tenningen.

 

Prøvde også å kjøre strøm rett på pumpen uten reaksjon. Ny bensinpumpe bestilles derfor imorra tidlig, og kommer med en oppdatering senere i uka om dette hjalp på motorgangen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er i allefall dyktig til å føre en monolog Knut Arne! :P

Får håpe det ordner seg når du får byttet pumpe da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Eskild! :)

 

Ringte Bjarne Rødseth AS i Molde idag (kjøper da bare orginalt skal vite)

Pumpa kostet 2016,- og de hadde faktisk en på lager! : ja :

La av pumpa og sendte pappa (siden det er hans bil) på handletur med mitt VACN-kort. Etter rabatt kom pumpa på litt over 1800,-

 

Gikk ut i bilen, opp med trekket bak seteryggen, opp med dekselet over pumpa, koble av alle slangene og pluggen med ledningene. Dro så hele stasen med flottør og alt rett opp. Dro opp genseren på armen (full tank) og fisket litt rundt nede i tanken før jeg fant pumpa plassert helt i bunn. Den er nemlig trykt ned i en plastsylinder av noe slag og festet med en klips på hver side. Løsnet på de, tok opp pumpa og flyttet over slange og to ledninger over til den nye pumpa og satte den på plass. Monterte alt igjen og bilen startet med en gang. :D Det skal forresten godt gjøres å høre pumpa når deksel og alt annet er på plass.

 

Litt napping på mellomgass er det fortsatt, men den starter iaffal fint!

 

Tusen takk for all hjelp! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp! :P

 

:)

 

Ingenting er som å ha full tank og defekt bensinpumpe!

 

(*kremt* jeg har nett igjen : smil :: rock :: vinke : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.