Anbefalte innlegg

har det noen betydning om det ligger litt mer olje enn max nivå på peilestaven i motoren ??

 

Ville liksom ikke helle ut oljen igjen sida det er så jækla dyr olje jeg har kjøpt :tilber:

 

Det rant ikke over eller noe ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke sunt å ha for mye olje har jeg hørt, ikke sikker på hva konsekvensene kan bli.. Hvilken olje er det da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KVAKK

Forsiktig nå! Rant ikke over sier du??? hvor mye har du egentlig fyllt?

Dersom det er for mye olje, ødelegger du katalysatoren din, dersom det er alt for mye blåser du stempelringer og pakninger på motoren din!

En dl eller to over max på peilepinnen er absolutt max hva du bør ha!

 

Kan fort bli langt dyrere dette enn å tappe av igjen! :fy:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg ville gjort var å tappe all oljen og fylle på passelig. Blir så grisete å skru i bunnpanneskruen igjen før olja har rent ferdig ut. Har du ikke kjørt bilen er olja god som ny og du kan ha det som blir til overs på kanne i reserve.. Husk å peile olja etter ei lita stund for å fylle etter det som har gått i filteret hvis du har bytta dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllte 1 liter på fordi oljen var under MIN på peilepinnen....godt under MIN også, men olje lampa har aldri lyst så skjønner ikke hvorfor det er for mye :confused:

 

får meg heller ikke under bilen,for lav : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får meg heller ikke under bilen,for lav : bråk :

 

jekk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thomas, eksakt hvor mye over på peilepinnen er olja?

 

En millimeter eller to over skal gå greit, men snakker vi 5-6 så kan det bli ugreit. Kan ikke snakke så mye om VAG, men på vår 2.5l porsche-firer så var vi vel 5-6 over en gang (mekanikern trenger briller..), og det resulterte i en del røyklegging da olja forsvant rett ut i pipa.

Hvorvidt det skadet motoren skal jeg ikke si så mye om, men jeg tror det gikk bra.

 

mvh,

Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mye olje kan også ta knekken på katalysatoren. Jeg vet ikke hvorfor, har bare sett at det står et klistremerke med advarsel om dette på motorer med katalysator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På forrige coupe'en jeg hadde så kjørte jeg alltid med et par desiliter mer enn angitt, det var for å unngå ventiltikking når den ble kjørt litt ekstra hardt. Men her høres det ut som om vi snakkes en liter eller tre for mye, det er ikke bra....Kan vel rett og slett få altfor høyt oljetrykk, som er like skadelig som for lavt?

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På forrige coupe'en jeg hadde så kjørte jeg alltid med et par desiliter mer enn angitt, det var for å unngå ventiltikking når den ble kjørt litt ekstra hardt. Men her høres det ut som om vi snakkes en liter eller tre for mye, det er ikke bra....Kan vel rett og slett få altfor høyt oljetrykk, som er like skadelig som for lavt?

 

mvh

EW

 

Han skrev:

"Fyllte på 1 liter fordi det var under MIN på peilepinnen....."

 

Er vel neppe snakk om 1 liter eller 3 for mye her da eller....?? : klø :

 

De fleste biler har omtrent 1 liter mellom MIN og MAX på peilepinnene...(!!)(Dette står sikkert i instr.bøkene deres rundt omkring)

 

Thomas:

Hvis du ikke vil under bilen og tappe av olje, kan du stikke på Biltema el Torshov og kjøpe deg en sånn olje-suge-slange-sak....Stikkes bare nedi hullet til peile-pinnen også suger du opp en dæsh.....Koster ikke mye.. :)

 

Tut og kjør... : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thomas:

Hvis du ikke vil under bilen og tappe av olje, kan du stikke på Biltema el Torshov og kjøpe deg en sånn olje-suge-slange-sak....Stikkes bare nedi hullet til peile-pinnen også suger du opp en dæsh.....Koster ikke mye.. :)

 

Tut og kjør... : vinke :

 

Og når har gjort dette så kan du bruke olje-suge saken til å bytte girolje også. Genialt verktøy! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha, nei er ikke snakk om flere liter med olje, er noen milimeter på peilestaven over max merket.....så er veldig lite det er snakk om her ....har kjørt med bilen i flere dager med for mye olje å regner med det går greit, da får jeg bestille en sånn sak sida jeg ikke bor i området :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.