Motorbytte: Bytte fra 20v til 20vturbo, hvilken motor passer best?

Anbefalte innlegg

Hvilken turbo femmer passer best til min bil? Må også bytte girkasse, hvilken?

 

Bilen det gjelder er en coupe quattro type85 som er godkj ombygd til en 20v 1991mod med komplett ledningsnett samt understell. Den har 5.trinns man kasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle turbofemmere er like med tanke på montering. Tenker da på girkasse, motorfester osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den motoren som passer best er 3B eller ABY fra S2, da den har en eksosmanifold som passer bedre til et type 85 chassis, enn det eksosen fra AAN (S4/S6) gjør. Aller best er nok RR som er 20VT fra urquattro, men den er ganske sjelden, og dermed bortimot utelukket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde eksosen var lik på samtlige, og at det hovedsaklig var innsugsdelen

som er annerledes jeg. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsugene er forskjellige ja. Og til et 80 cassie hadde jeg valgt 3b aller ABY. 3b/aby suget har vel inntak mot torpedo vegg, mens AAN vender fram og ut mot venstre (fra motoren).

Men alt kan jo moddes :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for kjappe svar:)

 

Da vil jeg prøve meg på en 3B eller ABY.

Hva trenger jeg i tillegg til motor + girkasse da? Hvor mye av ledningsnettet må byttes? Hvis noen kunne skrive en liten "how to do" liste hadde det vart knall. Tenker da mest på hvilke deler jeg må gå til innkjøp av, f.eks styrestag!?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

styrestag? bare aa bruke det orginale det,

 

du maa ha hele ledningsnettet fra motoren du kjoper, pass paa hvis du kjoper en 3b, saa er det forskjell paa svinghjulet, da man fikk 3b i s2 og i 200.

 

ellersaa er det intercooler, og div ror, batteriet hadde jeg flyttet bak, da det blir trangt der og varmt,.

 

er det noe saa bare spor, har gjort dette for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

han MÅ vel ikke ha hele ledningsnettet hvis han er heldig og har komplett

nett til den "godkjent ombygde 20V" motoren? : klø :

 

Mener ikke å terpe, men hvis jeg har skjønt ANDRE ombyggingstråder

korrekt, så er det bare å hive ut original 20V sugemotor og sette

inn en 2.2T da begge kjører Motronic (tenker nå kun på styringen).

 

Om det nettet du har er modifisert eller noe kan ikke jeg svare på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg aldri byttet motor i bil før, så dette blir jomfruturen..:P Så må unnskylde hvis det kommer noen "dumme" spm.

 

Jeg har komplett ledningsnett, fra en 1991 20v på bilen. Så trenger jeg å gjøre mye med ledningsnettet da? Noen som vet 110% sikkert??

 

En annen ting som jeg stusser på er hvorfor girene mine er speilvendte? 1.gir er plassert på 2.girs plassen, mens 2.gir er plassert hos 1.gir, 3.gir hvor 4.gir er vanlig osv. Hva kommer dette av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beklager, jeg sa helt feil der. Du er NØDT for å ha et originalt turbonett med

ny motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde eksosen var lik på samtlige, og at det hovedsaklig var innsugsdelen

som er annerledes jeg. : klø :

 

Du har rett, jeg tenkte tydeligvis på 10-ventileren fra Type 44 (100/200) vs den i Type 85 (Urquattro), der er det forskjell på eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe fordel om du får tak i front-bjelke fra en S2/RS2, da denne har luftekanal inni for luft til IC. Gjelder jo bare om du skal bruke org oppsett. Skal du lage custom ic etc.. trenger du jo ikke tenke på det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(En annen ting som jeg stusser på er hvorfor girene mine er speilvendte? 1.gir er plassert på 2.girs plassen, mens 2.gir er plassert hos 1.gir, 3.gir hvor 4.gir er vanlig osv. Hva kommer dette av?)

 

Du har en Girkasse som kommer fra en "nyere" bil.(etter 1987) Det blir da speilvendt når en monterer den inn i gammeltypen bil(typ 85), når man bruker org overføringer fra den bilen! Løsningen er da: Finn deg en Audi 80 87mod og oppover, skjær ut område rundt girstanga for så og sveise det inn i type 85 bilen din. Går sikkert ann å gjøre det på vanskeligere måter, men har funnet ut at dette er den enkleste.

Problemet ligger i hvor på girstanga staget som går inn i kassa er festet. På type 85 er den festet under "kula" og på nyere biler er staget festet over "kula". Dette utgjør speilvendte gir! Dette er jo da ikke noe problem vist du bruker en kasse som er org i bilen!

Har hatt samme prob. da jeg monterte S2 6trins i min UR Quattro!

 

Ring meg vist du lurer på noe ang. ombygginga! TLF 95171516

 

M.V.H. Roy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

han MÅ vel ikke ha hele ledningsnettet hvis han er heldig og har komplett

nett til den "godkjent ombygde 20V" motoren? : klø :

 

Mener ikke å terpe, men hvis jeg har skjønt ANDRE ombyggingstråder

korrekt, så er det bare å hive ut original 20V sugemotor og sette

inn en 2.2T da begge kjører Motronic (tenker nå kun på styringen).

 

Om det nettet du har er modifisert eller noe kan ikke jeg svare på.

 

skal du ha 20vt i en bil med org. 170hk 20v er du nødt å bytte hele ledningsnettet ja, da 20v bruker et helt annet innsprut enn motronicen som bruker i 20vt...mener å huske at det står et japsesprut i 7A motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet ligger i hvor på girstanga staget som går inn i kassa er festet. På type 85 er den festet under "kula" og på nyere biler er staget festet over "kula". Dette utgjør speilvendte gir!

 

På min 87-modell Type 85 er stanga montert over "kula" på girspaken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Audi 200 avant 1991mod med 3B motor på hånden! Er en komplett bil som kun er momset inn til Norge. Passer motor\girkasse\ledningsnett og diffen bak fra denne 200èn over til en Audi coupe type 85 eller i en Audi 80q B4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Audi 200 avant 1991mod med 3B motor på hånden! Er en komplett bil som kun er momset inn til Norge. Passer motor\girkasse\ledningsnett og diffen bak fra denne 200èn over til en Audi coupe type 85 eller i en Audi 80q B4?

KJØR PÅ!!! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble nevnt tidligere i tråden at jeg måtte passe på noe med svinghjulet på 3B motoren, hva mentes med det da?

 

Og hvordan blir det med ledningsnettet på en Audi 200, tenker blant annet på at instrumentpanlelet er annerledes enn hva det er i en f.eks B4... Hvordan "fikses" dette da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svinghjulet på 3B er enkeltmasse.. det er lettere en på ABY,ADU og AAN.. tør ikke svare på ledningsnett da jeg har satt bort den jobben selv.. send Roy H en Pm å hør ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.