Anbefalte innlegg

Audi 100 2.2turbo 10v gjelder dette.

 

Jeg har litt problem med min motor. Sjekka ladetrykk, den lader mellom 0,5 og 0,6. når den lader mest på ca0,6, da kutter tenningen.

 

Bytta bensinpumpe med delebilen (200 10v), det ble bedre, men kutter fortsatt. Jeg vet at den gamle bensinpumpa bråkte veldig mye, så den kanskje ikke klarte å levere nok. Men etter bytte med 200'ern vart det bedre. d.v.s kutter ikke så ofte.

 

Så lurer jeg litt på dette med bensintrykk og retur og slikt.

Er der ikke en ventil eller no som regulerer hvor mye som skal i "retur" til tanken? kan det være at denne ikke fungèrer som den skal og kanskje slipper "for mye" i retur...slik at bensinpumpa ikke klarer å holde trykket oppe?

Å dermed klarer ikke dysene levere nok bensin i forhold til luft når ladertykket kommer over en viss grense.....kanskje.

 

Jeg har ikke så mye peiling, men med litt tenking og fundèring så kom jeg fram til at d kanskje fungerer noe slikt. Så om noen har peiling så takker jag for alle svar. :)

 

 

En annen ting er at turbotrykket varierer( som jeg sa over, mellom 0,5 og 0,6. Av og til stopper det på 0,4). Det er mest under akselerasjon.

F.eks ved full gass i 3.gir og raskt girskifte til 4.gir hvor jeg da også gir full gass med EN gang, da stopper trykket på 0,4 eller 0,5 ca. Hva er det som skjer da? Men hvis jeg tar et rolig girskift å lar turtallet synke, da kommer trykket på ca 0,6 ved full gass. Veldig irriterende spesielt under "kappkjøring" ut av kryss hvor jeg ikke kan gi full gass rett etter et girskift, må liksom vente et par sekunder. : mad :: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tippe at problemet ditt ligger i turbotrykket...

 

Blir trykket for høyt så kutter hjernen bensintilførselen.

 

Jeg ville først sjekket alle slangene på trykksiden og om IC er tett...

Jeg bruker startgass og spruter godt på alle slangeskjøter og dyser osv hvor det kan være lekasjer mens motoren går på tomgang.

Endrer motoren turtallet så har du en lekasje..

 

Også har du jo magnetventilen som kan tulle med deg...

Den styrer jo turbotrykket...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke motorstyringen din er modifisert kan jeg si med 200% sikkerhet at du opplever fuelcut.

 

Det koster ikke allverden å modde denne. Finnes en del oppskrifter på nettet.

 

Jeg har en MAC11C, men denne er chippet på skikkelig vis i Unaiten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men skal ikke disse motorene kunne tåle mer enn 0,6??

eller har jeg hørt feil?! : klø :

 

det ble MYE bedre med den andre bensipumpen foressten. testet litt nånettopp. men variasjonen på turboen er der fortsatt.

 

forklar et "fuelcut"...jeg er NESTEN sikker på hva det er :o

 

magnetventilen? hvor sitter den i motor-rommet? hva kan gjøres med den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når motorstyringen din oppdager at turboen lader mer enn 0,5/0,6 så kutter den bensintilførselen. Denne sikkerhetsfunksjonene kan fjernes ved å modifisere hjernen slik at den tåler høyere trykk.

 

Når hjernen er modda kan du kjøre høyere trykk fordi den også gir mer bensin og luft til maskineriet. Den kontrollerer også tenning og sikkert andre parameter også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye lader denne motor originalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye lader denne motor originalt?

 

lader vel 0.6 orginalt.

jeg har også en 10V motor, lader ca 0.9bar, å når jeg kommer på høyt turtall i 3 gir og oppover så virker det som han kutter bensin hos meg også, men ikke bestandig.. den gjorde det bestandig før, men så byttet jeg bensinpumpe da er det bare innimellom!

 

Men noen som vet hva som kan være grunn til at bensinpumpe rele kødder?? : oppgitt Må vrikke å vri på det for at det funker, det var sånn med en gang jeg kjøpte bilen, men så fikset jeg det så har det ikke vært sånn på 6 mnd... må sette i den sikringen som kan settes i på toppen av releet å vrikke litt på den også, så kommer den til slutt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må lage en liten blødeventil på slangen som går til ECU'en som ligger rett foran høyre framdør.. Får du den til å blø ut trykket slik at ecuen ikke opfatter mer enn 0.6bar så kan du godt skru opp det reelle trykket til 1 bar. Da blir det bra vettu :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må lage en liten blødeventil på slangen som går til ECU'en som ligger rett foran høyre framdør.. Får du den til å blø ut trykket slik at ecuen ikke opfatter mer enn 0.6bar så kan du godt skru opp det reelle trykket til 1 bar. Da blir det bra vettu :P

 

 

Hva fjør ECU'en? er det bare en sikkerhetsventil?

bensintilførselen, er den 100% mekanisk?

Hvor mye trykk kan innspruten takle? og ecu'en har ingenting med innsputen og gjøre? er det så?

"lære fundere spekulere"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva fjør ECU'en? er det bare en sikkerhetsventil?

bensintilførselen, er den 100% mekanisk?

Hvor mye trykk kan innspruten takle? og ecu'en har ingenting med innsputen og gjøre? er det så?

"lære fundere spekulere"

 

På en måte en sikkerhetsventil som kobler av bensinpumpa over 0.6bar.. Innspruten klarer 1 bar, kanskje bittelitt til om du er heldig. Og om du har MC motor så styrer ecu'en bensintrykket etter lambda signalet for å treffe lambda 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en måte en sikkerhetsventil som kobler av bensinpumpa over 0.6bar.. Innspruten klarer 1 bar, kanskje bittelitt til om du er heldig. Og om du har MC motor så styrer ecu'en bensintrykket etter lambda signalet for å treffe lambda 1

 

 

Men innsputen blir ikke påvirket av ecu'en om den oppfatter annet enn det reelle? hvis ecu'en trur det er 0,5 og det i virkeligheiten er 0,9...liksom.

så vil innsputen fortsatt gi bensin til 0,9 og ikke til 0,5?!?!

Jeg vil så gjerne forstå hvordan dette henger sammen og hvordan dette fungèrer.. : klø ::o

 

hvordan vet jeg om det er en MC? det er mekanisk innsprut og det er 10 ventiler. og jeg har en lambda ja...om det er noen som IKKE har det. kanskje de eldre modellene... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men innsputen blir ikke påvirket av ecu'en om den oppfatter annet enn det reelle? hvis ecu'en trur det er 0,5 og det i virkeligheiten er 0,9...liksom.

så vil innsputen fortsatt gi bensin til 0,9 og ikke til 0,5?!?!

Jeg vil så gjerne forstå hvordan dette henger sammen og hvordan dette fungèrer.. : klø ::o

 

hvordan vet jeg om det er en MC? det er mekanisk innsprut og det er 10 ventiler.

 

Nei, innspurten klarer dette.. Det er bitteliten mulighet for at den har noe med tenninga å gjøre, det veit jeg ikke. Men om du har mc motor så har du bankesensor også så da fikser det seg selv. Jeg kjører selv med 1.2bar på peak og 0.6bar inn til ecu

 

Om du har mc motor så sitter det en lambda rett etter turboen på downpipen. Da står det også MAC-11 på ecuen eller MAC-11B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, innspurten klarer dette.. Det er bitteliten mulighet for at den har noe med tenninga å gjøre, det veit jeg ikke. Men om du har mc motor så har du bankesensor også så da fikser det seg selv. Jeg kjører selv med 1.2bar på peak og 0.6bar inn til ecu

 

Om du har mc motor så sitter det en lambda rett etter turboen på downpipen. Da står det også MAC-11 på ecuen eller MAC-11B

 

 

mac-11?? hva er det? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mac-11?? hva er det? : klø :

 

 

glem det ....jeg misforsto... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, innspurten klarer dette.. Det er bitteliten mulighet for at den har noe med tenninga å gjøre, det veit jeg ikke. Men om du har mc motor så har du bankesensor også så da fikser det seg selv. Jeg kjører selv med 1.2bar på peak og 0.6bar inn til ecu

 

Om du har mc motor så sitter det en lambda rett etter turboen på downpipen. Da står det også MAC-11 på ecuen eller MAC-11B

 

 

Har du trykkmåler og hvor har du denne koblet i? hvor er det lettest og kanskje den beste plassen å montère dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du trykkmåler og hvor har du denne koblet i? hvor er det lettest og kanskje den beste plassen å montère dette?

 

jeg har trykkmåler koblet til innsuget.. Også har jeg en til koblet etter blødeventilen på slangen til ecu'en..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har trykkmåler koblet til innsuget.. Også har jeg en til koblet etter blødeventilen på slangen til ecu'en..

 

 

hmm ok. hørtes ut som en plan. men å få opp trykket?

hva er lettest. jeg har kun justèrt opp trykket på en gammel saab og da vart det bare å åpne en apc-boks og justère på et par potmeter. men her må man altså gjøre noe med wastegaten...?! : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm ok. hørtes ut som en plan. men å få opp trykket?

hva er lettest. jeg har kun justèrt opp trykket på en gammel saab og da vart det bare å åpne en apc-boks og justère på et par potmeter. men her må man altså gjøre noe med wastegaten...?! : klø :

 

blødeventil på trykkslangen til wastegaten. Mulig du må sterkere fjær også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blødeventil på trykkslangen til wastegaten. Mulig du må sterkere fjær også

 

 

hmm...lurer litt på hvordan denne wastegaten egentli ser ut innvendig. har aldri studert den. ikke lik andre sine liksom. men det er bare å skrue, så finner jeg det ut. ;)

takk skal du ha i allefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke enklere og bedre med chip og fjær?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 10VT en gang ,den hadde moddet mac11. Ladet 1 bar, men etter at den ble satt paa rulle og bruk av bredbandslamda ble den justert ned til 0,8. Dette fordi den begynnte og gaa tynt over 0,85 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm...lurer litt på hvordan denne wastegaten egentli ser ut innvendig. har aldri studert den. ikke lik andre sine liksom. men det er bare å skrue, så finner jeg det ut. ;)

takk skal du ha i allefall

 

WG er bare en mekanisk ventil som slipper eksosen forbi turbo, slik at den begrenser trykket! Styrt av trykket i innsugs.man. Det er altsaa trykket i innsuget som loefter ventilen som da er forspent med en fjaer. denne fjaeren kan da spennes ved og stramme bolten som sitter i topp av wg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva koster chip?

Hvor får man kjøpt det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du er ute etter et rimelig sett, så kjøpte jeg ett her: http://www.homestead.com/Ben_Swann/qlcc.html

 

En hyggelig fyr som selger chip og fjær til 110$ + frakt

 

Fungerer bra for meg, men du må montere resirkuleringsventil om du ikke vil ødelegge IC'n din...

 

Jeg kjøpte den til 225 HK Audi TT, Knallbillig hos møller (Delenummer: 06A 145 710 N Pris: 320,-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du er ute etter et rimelig sett, så kjøpte jeg ett her: http://www.homestead.com/Ben_Swann/qlcc.html

 

En hyggelig fyr som selger chip og fjær til 110$ + frakt

 

Fungerer bra for meg, men du må montere resirkuleringsventil om du ikke vil ødelegge IC'n din...

 

Jeg kjøpte den til 225 HK Audi TT, Knallbillig hos møller (Delenummer: 06A 145 710 N Pris: 320,-)

 

 

Resirkuleringsventil? hva skal den gjøre? som den ikke gjør nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.