#1 Skrevet August 25, 2005 Hei! Lurte på om noen vet i grove trekk forskjellen på 1.8T og 2.0 utgaven av denne bilen. Det beste hadde selvfølgelig vært å kjøpt en 1.8T med en gang, men hva skal til for å bytte ut 2.0'en med en 1.8T? (motor).. Jeg vil tro at girkassen er den samme.. Og at det meste på de to bilene er identisk. Med unntak av instrumentering og selve motoren (eventuelt ECU/motorstyring). En 2.0 har jo 130 bhp, og kan i følge 15% "regelen" få like i underkant av 150 bhp uten å måtte godkjennes på nytt. Det burde derfor ikke være noe problem å få godkjent en 2.0 bil med 1.8T motor? Eller? Såfremt selve byttingen av de to motorene ikke byr på store problemer, så kan dette være interessant å utføre i min 2.0 etterhvert. Er jeg riktig så uheldig er alt forskjellig.. Understell, bremser, hjul, drivverk, girkasse, elektronikk, instrumentering, selve chassie osv.. Håper noen kloke Audi hoder kan svare på dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 26, 2005 Jeg har ikke for vane å bumpe mine egne tråder, men kan rett og slett ikke skjønne at ingen sitter inne med denne kunnskapen. Om spørsmålet er stilt tidligere og folk rett og slett er lei av å svare så beklager jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 30, 2005 Da det var lite respons å få her kontaktet jeg Møller med samme spørsmål, og fikk til svar at de ikke hadde mulighet til å finne forskjellen på de to bilene. Mitt eneste håp er derfor å finne noen som har gjort noe lignende tidligere, eller selge bilen og kjøpe en 1.8T istedenfor. Noen som vil bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 30, 2005 Jeg vet ikke om det hjelper men.............Jeg har en 1,8 20v som jeg kunne tenke meg å bytte til en 1,8 20vT . Skulle jo tro det skulle gå greit men da fikk jeg bakoversveis gitt ! Hele det el. annlegget må byttes osv osv..Masse jobb ! Og Dyrt ! Så jeg kjører rundt med 125hk isteden for 150hk ++++(chip ) ikke så moro men jeg har beholdt lappen i lomma for å si det sånn. konklusjonen min var : mere gamp = bytte bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 30, 2005 Klart nå kan jeg ikke detet her da, men vil da tro at alt elektrisk da det er mer følere etc på en turbomotor trengs å monteres, og du kan vel selv sjekke hos Møller etc forskjeller på bremsedeler osv. Som regel så ender man med mye jobb og papirarbeid for å få godkjent noe som man allerede kan få kjøpt. Uten å vite noe mer om det her og nå så vil jeg tro et "bolton" turbokit eller kompressorsats er like greit å løse det med og basere seg ut ifra dette. ALLER enkleste er nok alikevel bare å bite i det sure eplet og handle seg en original 1.8T bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 1, 2005 Har hørt med Biltilsynet i dag på hva som må til for å få godkjent en slik swap.. Punkt #1: Tvinge Møller til å oppgi de tekniske forskjellene mellom 1.8T og 2.0 (de kan ta seg betalt for informasjonen, men de har plikt til å oppgi den!) Punkt #2: Bytte om motorene og ALLE andre ting som er forskjellig på de to motortypene (bremser, gir, understell, etc) Punkt #3: Betale avgift på hk-økning Punkt #4: Vise bilen på Biltilsynet og legge fram papirer fra Møller angående de tekniske forskjellene mellom 1.8T og 2.0, sånn at de kan sjekke at alt dette er byttet/utbedret. Nå har Møller allerede sagt at de ikke har ressurser eller mulighet til å finne fram denne informasjonen, så da er jeg like langt. Tror jeg bare må beholde bilen motormessig sånn som den er, også heller fikse bare på utseende.. Litt kjipt det også. EDIT: Etter å ha sjekket med Toll og Avgifts-karrain så skal dem ha usle 900,- Siden volum går fra 2000 og ned til 1800 så er avgiften 40 000,- -> 28 000,-, mens hk er motsatt. Fra 28 000,- -> 40 000,-.. Går med andre ord nesten i null.. 2000,- diff som skal trekkes fra 55% bruksfradrag. Står igjen med 900,- å betale. Tror nesten jeg må mase mer på Møller da.. Hadde jo vært veldig kjekt å fått til dette. Er det ikke noen som har kontakter i Tyskland da? Som kan skaffe denne infoen derfra? Hvis jeg får tak i denne infoen en plass så står jeg igjen med 2 utgiftsposter.. Selve motoren (1.8T) og kostnaden med å få et verksted til å bytte.. Motoren blir vel rundt 40 000,- kan jeg tenke meg.. Og en 20 000,- eller noe for å få byttet.. Hvis jeg i tillegg får solgt min motor til gudene vet hva.. Noen som har sånn ca. peiling på priser her? Aner ikke hva slike motorer er verdt. 51 000km med alle servicer fulgt (2.0 bensin, 2001 A4-motor).. Og gjerne også pris for en 1.8T motor om noen vet det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 1, 2005 ... ALLER enkleste er nok alikevel bare å bite i det sure eplet og handle seg en original 1.8T bil. Ser ut til at dette er det eneste mulige valget innenfor rimelighetens grenser, i tillegg til å beholde bilen med 2.0-motor. Takk for hjelpen til de som har svart. EDIT: Se posten over... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 1, 2005 Fant en 1.8T overhalt motor på Ebay Tyskland for 14 000,- NOK. Denne kommer fra en 97-modell Audi A4.. Aner ikke om det er samme motor, eller om dem har forandret seg noe spesielt på de fire årene... Har dem vel helt sikkert gjort. Ebay England og Ebay USA hadde ingen motorer av denne typen for salg per i dag. Huggern hadde heller ikke noe når jeg sjekka i dag. Dette kan bli vanskelig Burde vel nesten kjøpt en Audi A4 1.8T som har vært krasja eller noe (i Tyskland) og importert den som delebil... Så har jeg hatt alle (med unntak av det som er ødelagt) delene som trengs for å swappe fra 2.0 til 1.8T... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 1, 2005 Biler fra 2001 har nå iallefall CanBus på elektronikken i bilen, vil tro dette lager noe krøll om du skal mixe og matche. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 2, 2005 Biltilsynet påstår at Møller _må_ skaffe denne informasjonen hvis en kunde spør (dem har dog lov til å ta seg betalt for dette). Møller på sin side nekter og påstår at det krever for mye tid og ressurser, til tross for at jeg sa jeg ville betale for det. Noen som vet hvem som har rett i denne saken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...