Hjelp! Min A6 tdi akselerer som en lastebil ...

Anbefalte innlegg

Har en 99 A6 2.5 tdi q tip Avant. Kjørt et år med TS Racing chip. Bilen gått ca 130 000.

 

Onsdag var jeg ute å kjørte. Etter et lite stopp (hentet 4 sekker sement) var det plutselig ikke noe akselerasjon i bilen. Det blir nesten som å kjøre på tomgang. Halv speed og mer og ikke noe økt akselerasjon. Klarer å kjøre i byen men det går sakte fra lyskryssene (holder så vidt følge med bussene)... Setter jeg bilen i "park" får jeg normalt turtall når jeg trykker gassen i bunn. Mener også at jeg hører hvinet fra turboen.

 

Antar det sikkert er noen her på forumet som har vært borti dette eller ellers har tips om hva det kan være. Please help! Har lite lyst til å overlate den til Møller uten noe anelse eller tips. Da blir det fort $$$ :(

 

Mvh,

Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser flere saker her inne på forumet med samme symptomer. Grunnen til lastebilfart er vel at gearkassen er gått i nødmodus. Tipper på at det er noen her inne som kan hjelpe deg, og forklare hva du skal gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil gjerne høre mer om det kan være tiptronic'en som har gått i nød modus. Fikk et annet tips i kveld om at det kan være diesel filteret.

 

Noen som vet mer om disse to mulige årsakene? Hvor omfattende/pris for å bytte diesel filter? Koster det ikke mye er det greit å bytte filter. Skulle det ikke være det så ikke mye $ ut av vinduet ...

 

På forhånd tusen takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hatt noe lignende symptomer på vår. Det var vakumklokka på turbo. Ta av plastdekslet på motor, ta av slange på klokka og prøv å sug/blås i munnstykket på klokka. hvis det er tett er den ok, hvis ikke fikk jeg tak i klokke på NBS.

 

Jan cato

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis girkassa går i nødmodus lyser alle lampene i (P R N D 4 3 2) i instrumentpanelet det ser du lett og da går bilen bare i 2. 3. og 4 gir men ikke som en lastebil. Skal fortsatt være trøkk i bilen fordet. Pris for bytte av girvelger er ca 5000,- hos Audisentrum (har byttet denne på min)

 

Høres heller ut som om det er "hjernen" som går i nødmodus. Da går det ikke fort nei. Dette skal løse seg ved å skru av og på tenning (stoppe og starte bilen igjen) men det kommer litt an på hvilken feilmelding bilen får. På min fikk jeg feilmelding hvis jeg presset bilen i oppoverbakke på 4. gir. (dette skyltes def. turbo) Pris ca 16 - 17 000,- på Audisentrum (husker ikke helt prisen så det kan bli billigere og dyrer) men ikke gå for fristelsen av å kjøpe uorginal turbo. Hvis det skulle være noe galt med den må du dekke ut/innmontering. Får den en feilmelding hver gang du starter bilen vil den gå som en dass hele tiden.

Jeg ville stukket innom et verksted for å få lest av feilmeldingen. Koster ikke mange kroner.

 

Er det noe du lurer på kan du jo ringe meg på 90748984 så kan jeg svare så godt jeg kan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott John-Arild,

 

Jeg tar og skifter luft- og oljefilter i morgen. Har søkt litt på forumet. Virker på meg som det kan være flere årsaker: diesel filter, LMM, turbo, katalysator, vakumklokke, ... Om ikke det hjelper å bytte dieselfilter blir det å få lest av feilmeldinger for å se hva det kan være. Håper jeg slipper å bytte turbo eller kat da det ser ut til å koste en del ...

 

Kjære Forum: Takk for tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enten det eller ta deg en tur opp til TS og få de til å se om det er noen feilmelidnger på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kamerat som har samme symptomer på sin Bora TDI.

Jeg var med han å kjørte og plutselig ville ikke bilen dra i det heletatt.

Vi åpna panseret kobla fra LMM og satte den på igjen, og alt var fint, bilen dro godt og ingen ting virka som det var defekt.

Dagen etter skjer det samme. Og vi kobler av og på LMM og bilen blir like fin.

Bilen var på møller for å søke etter feilkoder, men ingenting ble vist feil ettersom bilen oppfører seg helt normalt etter at LMM har blitt koblet til og fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men ingenting ble vist feil ettersom bilen oppfører seg helt normalt etter at LMM har blitt koblet til og fra.

Dermed kan vi konkludere med at LMM enten trenger rens eller er gåen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Siste oppdatering. Tok en tur til Brede hos TS Racing. Han leste av feilmelding. Husker ikke helt hva den sa men var noe om luft/vacum. Brede anbefalte meg å bytte LMM. Tusen takk til dem; tok ikke noe betalt for å sjekke med VAG Com og liten testkjøring! Har skiftet luftfilter og LMM. Syntes det hjalp litt, men ikke mye.

 

Skiftet i kveld diesel filter. Tips til dem som skal gjøre det er 1) ha godt med diesel på tanken, og 2) fyll opp det nye filteret med diesel før du starter. Dette gjorde ikke jeg og det ble noe slit med å få start på motoren igjen.

 

Bilen var mye bedre etter dette. Får faktisk dratt den opp i 4000+ omdreininger. Men, etter å ha kjørt noe hart en stund roet jeg den ned litt i ca 1800 rpm på 4de gir. Da var det plutselig ikke noe effekt over 2000 rpm. Prøvde 3 og 2 gir og samme der. Stoppet så, skrudde av motoren og på igjen. Da virket den mer eller mindre ok igjen! Søkt litt på dette på forumet og andre erfarer at det er LMM som jeg nå har satt i ny. Hva annet kan det være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker den mye under pådrag? Har du mulighet til å sjekke ladetrykk ved å få kjøpt/lånt deg en ladetrykksmåler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en feil du vet du kan fremprovosere?

Hvilke feilmeldinger var det som lå inne på bilen din?

Høres helt klart ut som bilen din går i nødmodus.

Sjekk alle slangen til/fra turbo at det ikke er sprekk i dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.