#1 Skrevet August 26, 2005 Hei dere Ja, så har jeg endelig fått bekreftet det jeg har lest mange ganger på "nettet", at eiere som går fra feks, "15", "16" til "17" eller "18" felg eller større får ytelsestap som følge at større dekk og felg . Jeg hadde "17" OZ felger og satte på "18" replica "A8" felg som er så populær nå om dagen, og merket med en gang at ytelsen ikke var den samme som før, og etter en liten test som jeg kjører i en stigning i 6gir kunne jeg konstantere med en gang for alle at jeg fikk 10 km/t mindre med "18" felgene, noe som fikk meg til å bytte tilbake til de felgene jeg hadde fra før. Komforten var jo heller ikke noe å skryte av, så nå har jeg bestemt at det ikke kommer "18" felger på bilen så lenger jeg er eier av den, uansett hvor fint det er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 26, 2005 Høres nesten ut som om du har forskjellig rulleomkrets 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 26, 2005 Hei dere Ja, så har jeg endelig fått bekreftet det jeg har lest mange ganger på "nettet", at eiere som går fra feks, "15", "16" til "17" eller "18" felg eller større får ytelsestap som følge at større dekk og felg . Jeg hadde "17" OZ felger og satte på "18" replica "A8" felg som er så populær nå om dagen, og merket med en gang at ytelsen ikke var den samme som før, og etter en liten test som jeg kjører i en stigning i 6gir kunne jeg konstantere med en gang for alle at jeg fikk 10 km/t mindre med "18" felgene, noe som fikk meg til å bytte tilbake til de felgene jeg hadde fra før. Komforten var jo heller ikke noe å skryte av, så nå har jeg bestemt at det ikke kommer "18" felger på bilen så lenger jeg er eier av den, uansett hvor fint det er. Mitt spørsmål er da: Hva veier OZ-felgene i forhold til replica-felgene? Tror nok det har mer å si enn selve dimensjonen, i hvertfall når vi bare snakker om en tomme opp/ned. Kjører selv med OZ 20 tom om sommeren og Mille Miglia 18 tom om vinteren, og opplever ikke særlig forskjell på dette. Da med 225 dekk hele året. Jeg tror årsaken til det er at OZ-felgene er mye lettere enn 2 tommer ekstra generelt skulle tilsi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 26, 2005 Er ikke størrelsen på dekk og felg som vil ha innvirkning, men vekten på dette. Jo tyngre dekk/felg er, jo mer moment må til for å rotere hjulet. Bilen vil også veie mere og da trenger man mere effekt for å aksellerere bilen like fort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 26, 2005 Er ikke størrelsen på dekk og felg som vil ha innvirkning, men vekten på dette. Jo tyngre dekk/felg er, jo mer moment må til for å rotere hjulet. Bilen vil også veie mere og da trenger man mere effekt for å aksellerere bilen like fort.Får fort misvisning på pluss/minus noen kilometer hvis rulleomkretsen ikke er den samme. Noe han refererer til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 26, 2005 Får fort misvisning på pluss/minus noen kilometer hvis rulleomkretsen ikke er den samme. Noe han refererer til Hvis rulleomkretsen ikke er den samme, så blir jo enhver sammenligning av ulike felgdimmer helt uinteressant fordi en av dimensjonene da er feil for bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 27, 2005 Tsk.. Betyr bare at det er på tide å tune litt, det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 27, 2005 Lempet en masse felger i våres engang. Merker som OZ og MOMO var faktisk mye lettere å kaste en etasje opp enn replica- og billig-felger. Det lønner seg altså å kjøpe kvalitet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 27, 2005 Rulleomkrets har mye å si, gikk fra 255.35 til 245.30 begge i 20" det gjor 50km/t i forskjel i Lier bakken. og kvalite på dekkene også. Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 27, 2005 Rulleomkrets har mye å si, gikk fra 255.35 til 245.30 begge i 20" det gjor 50km/t i forskjel i Lier bakken. og kvalite på dekkene også. Martin 100 Sone der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 28, 2005 men selv to felger som er like tunge vil gi dårligere effekt som 18" enn 17".. (forutsatt lik vektfordeling da såklart..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 28, 2005 men selv to felger som er like tunge vil gi dårligere effekt som 18" enn 17".. (forutsatt lik vektfordeling da såklart..) Selvsagt, og grunnen er at vekten av 18 toms felgen sitter lengre ut fra sentret, dvs selv om hjulvekten er den samme, så vil momentet bli større med størst felg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 29, 2005 må lide for sjønnhet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...