Golf Mk3: Forskjell på fjærbeinslagre mellom GL og VR6?

Anbefalte innlegg

Kunne noen ha sjekket "familiealbummet" for å se om det er noen forskjell på fjærbeinslagrene bak mellom en GL og en Vr6 for meg?

Har en irriterendes "klukke" lyd som kommer fra dempertårnene bak, ved krypkjøring i kombinasjon med ujevn vei, bilen er senket 80/55 med Supersport sett.

Demonterte begge bakdemperene på ny for å sjekke om noe var galt med dem uten å finne noe, oppgraderte i samme slengen med nye mansjetter og fjærbeinslagre for å gjøre alt skikkelig.

Forrige eier av dette settet hadde ikke disse problemene, han hadde Vr6.

Takker for tips : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at jeg har satt min fot i en Golf 3 på noen år nå, men jeg kan ikke huske at det var fjærbeinslager bak på denne. Det var derimot øvre og nedre foring, slik som f.eks. Bonrath lager i PU

http://www.bonrath.com/d/k003u003s001.htm

Hvordan står det til med forspenningen i fjærene dine bak? Kan du flytte på fjærene når du har bilen jekka opp/fjærene er avlastet? I så fall kan klonkelyden i humper komme derfra. Da må du gjøre ett av tre:

1) Leve med det.

2) Sette nedre fjærskål et hakk opp.

3) Kjøpe nye fjærer (de gamle har tydeligvis seget).

Sistnevnte mulighet er vel egentlig helt utelukket;).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mansjetter og fjærbeinslagre for å gjøre alt skikkelig.
'

Mansjetter? hvor? syncro? hmmm,.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

forklarer meg selv litt feil her tydeligvis : dum :

med Mansjetter mente jeg selfølgelig gummibelgene som går over demperen.

og med Lagrene mente jeg denne sorte gummiforingen som sitter i topp oppi dempertårnet.

Nedre fjærskål har stått helt oppe, og har hatt samme ulyd da også, denne satt jeg ett hakk ned sist jeg hadde demperene løse.

Til info så er dette settet brukt ca 3 måneder totalt og er helt fint.

edit, og nei jeg kan ikke flytte fjæra når bilen er jekket opp, det er ikke slike "demper klonk" lyder. men mer en "klukkelyd" som høres helt i toppen av dempertårnet, jeg kan fysisk forårsake samme lydene når jeg bruker kraft og presser bagasjen litt ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oha. Da stiller saken seg annerledes. Men i hva slags stand befinner seg foringa som sitter på undersiden av innskjermen din seg i? Og er du helt sikker på at fjæra sitter skikkelig i festesporet sitt i øvre fjærskål?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

foring i undersiden av innersjermen? du mener denne som er oppå demperen som går oppi dempertårnet? denne er flett ny.

Alt er korrekt montert, vi tok oss god tid andre gangen vi hadde det ute for å ordne opp etter en annen ulyd som vi trodde kom derfra (men som virkelig var ei eksos klemme som dunket i bakstillinga : dum : )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er korrekt montert, vi tok oss god tid andre gangen vi hadde det ute for å ordne opp etter en annen ulyd som vi trodde kom derfra (men som virkelig var ei eksos klemme som dunket i bakstillinga : dum : )

: haha :. Vel, da er problemet løst i alle fall:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: haha :. Vel, da er problemet løst i alle fall:).

les. ANNEN ulyd. ;) klukkelydene fra de små hønene i bagasjen er der fremdeles! : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å ta ut hattehylla og hør om du hører bedre da. Eventuelt er det denne som ligger og gnisser, eller sidehyllene denne hviler på. Har en lyd som høres ut som om jeg har et kull med påskekyllinger i bagasjen i Einseren min. Men der er det så mye andre lyder som er mer fremtredende, så knirkinga er knapt merkbar;).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tviler sterkt på at det kommer fra hattehylla eller de dekselene, men skader jo ikke å prøve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bump, noen som kan sjekke om det er forskjell på disse lagrene i familiealbummet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville undersøkt om foringene på bakstillinga var gåen. Kan komme klonkelyd av det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det er ikke direkte en klonke lyd, lyden kommer fra øverste del av dempertårnene, altså inni bagasjen, og den lyden var der ikke når jeg hadde det orginale settet montert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det er ikke direkte en klonke lyd, lyden kommer fra øverste del av dempertårnene, altså inni bagasjen, og den lyden var der ikke når jeg hadde det orginale settet montert.

Kan hende det er den "ringen" (den lille ringen som går rundt demperen)som sitter øverst på demperen. Om den er vekk eller den har blitt skudd ned kan det komme lyd. Den ringe holder ting sammen.

Uten at jeg skal si noe sikkert på gl vs vr6, tror jeg det kun er foran det er ulikt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hende det er den "ringen" (den lille ringen som går rundt demperen)som sitter øverst på demperen. Om den er vekk eller den har blitt skudd ned kan det komme lyd. Den ringe holder ting sammen.

Uten at jeg skal si noe sikkert på gl vs vr6, tror jeg det kun er foran det er ulikt..

den ringen er der den, vi gikk over alt sammen bak, og gjorde alt skikkelig, men men... vil gjerne få det bekreftet i familiealbummet om det er likt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også en slik "klonk" lyd fra høyre bak kommer fra oppe i dempertårnet.

hadde ikke den med orginal dempere, men min fjær er løs hvis jeg jekker opp bilen men det er den ikke på venstre side..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også en slik "klonk" lyd fra høyre bak kommer fra oppe i dempertårnet.

hadde ikke den med orginal dempere, men min fjær er løs hvis jeg jekker opp bilen men det er den ikke på venstre side..

ingen av mine fjærer er løse, slapp den til og med ned ett hakk på justeringen for å få mer gange i fjærene uten at det hadde noen betydnig, virker som det lever litt helt i toppen av dempertårnene slik at det forårsaker denne "klukke" lyden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde å heise opp bilen jeg også uten at det hjalp, har bare på ene siden bak jeg da. tror det er det lageret der oppe som er dårlig jeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg byttet lagrene andre gang jeg hadde av demperene uten at dette hjalp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er forskjell i foringen eller toppen på fjærbenslageret, MEN det er hvertfall forskjellig diameter på GTi/VR6 fjører i toppen, de er litt smalere, men det gjelder jo bare den skåla som fjøren står i.

Du får kjøpe en av begge to og prøve deg frem da, og avtale at du kan levere tilbake det du ikke skal bruke. Så finner du det ut, ser ikke helt problemet her :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme lyden bak på min på høyre side. Er ikke så høy, men hører den om jeg kjører på humpete vei.

Har hatt av begge demperene bak og byttet den ene (Høyre) skåla/lagere dere snakker om på toppen. Lyden var vekk ei stund etter demontering andre gang, men nå har den kommet tilbake igjen.

Har ikke sjekket om er fjæra er "løs", men senkesettet mitt er omtrent like gammelt som ditt, Glen Ove P. Har ikke justerbart. Bare bak. En ring du kan flytte på. Flytta denne opp til topp (ett hakk opp) under demontering.

Alt er gjort etter boka her også. Tok oss god tid.

Thor!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er forskjell i foringen eller toppen på fjærbenslageret, MEN det er hvertfall forskjellig diameter på GTi/VR6 fjører i toppen, de er litt smalere, men det gjelder jo bare den skåla som fjøren står i.

Du får kjøpe en av begge to og prøve deg frem da, og avtale at du kan levere tilbake det du ikke skal bruke. Så finner du det ut, ser ikke helt problemet her :D

vet det er forskjell her, dette problemet fikk jeg fremme, men kompanserte med å montere senkeskåler i tillegg... ble lavt, perfekt egentlig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte Koni høyde & trykkjusterbart senkesett i vår og har også denne klukke/ulyden.. Hadde det på alle sider først, men nå er det bare bak det klukker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rart at så mange har dette problemet, men ingen vet løsningen... er nok ikke skadelig, men utrolig irriterende når man ikke hører på musikk! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, hører alltid på musikk, men når sikkringen røk til stereon så hørte jeg den ulyden. så er vel bare å skaffe ny sikkring, men nå vet jeg liksom at lyden er der, og det fører til at jeg skrur ned lyden og hører på ulyden på ugjevn veg... : bh :

jeg tror det kan være pakkning 23 som er problemet, den skal visst alltid byttes

pakkning bak støt.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.