Håndbrems '92 Audi 100 2,3E

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte bilen i sommer var jeg klar over at den ene caliperen bak måtte byttes. Den andre var nylig byttet. Selgeren sa at brekket var koblet av for å hindre at den defekte caliperen hengte seg.

Så var det dags for å bytte. Det ble gjort, men jeg oppdaget at vaieren ikke var koblet av ved caliperen, slik som jeg så for meg. Jaja tenkte jeg, da er den nok hektet av ved forgreiningen midt under bilen.

Uten løftebukk er det et he&%#?!!¤%# å komme til der, men jeg gjorde et forsøk allikevel. Jeg fikk omsider løst varmedekselet slik at jeg kunne se. Ingen av vaierene var hektet av, men det kunne ligne på at strammemutteren var skrudd ut en del. Det neste problemet er da å komme til der med verktøy. Det er så godt som umulig pga eksosrør og varmedeksel.

 

En annen ting er at da jeg nettopp hadd skiftet caliperen, tok brekket bittelitt (når det sto rett opp : haha : ) på den ene siden (ikke der jeg skiftet).

Jeg er klar over at det er selvstramming, og jeg fulgte instruksjonen for montering. Syns jeg selv da :rolleye: ...

 

Er det noen som vet av en enkel og grei måte å få ordnet dette på? Har begrenset med "mekkefasiliteter" her i Trondheim (uten å punge ut med en formue). Vil dette koste meg dyrt på verksted? Hvilket bør jeg isåfall velge for at det ikke skal ruinere meg helt?

Det irriterer meg at jeg ikke skal greie dette som egentlig bør være enkelt : bh :

Dessuten skal bilen på EU-kontroll snart, så jeg må nok få fikset dette snart!!

 

Takker for all hjelpen jeg kan få! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk sveist på ett rør på ei pipe som passet for å skru på denne strammeskruen. På den måten gikk gjengepartiet opp i mellom pipa og røret på en måte. Da var det helt greitt å komme til.

 

Se forressten på nordicaudi.com for å se en måte å lage smørenippel på caliperen for å unngå eller begrense problemet senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes ikke dumt ut!

Har sett faq'en på nordicaudi, det er nok fornuftig å fikse smørenipler på disse ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke løsnet eksosen i ene enden da, slippe det ned litt så du kommer til. Du kan jo trøste deg med at denne oppgaven blir endel værre om du kjører quattro :)

Med bremsene montert og klossene inntil skivene (etter å ha bremset) skal strammeskruen skrues inn til holdebraketten til wirene nesten stopper i mutteren. Brekket skal begynne å ta mellom klikk 1-2 og bilen skal stå på brekket på klikk 3-4.

Du må selvsagt være sikker på at du ikke har slitne wirer som strekker seg når du bruker håndbrekket. Ellers kan du stramme til du ser mannen med ljåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres kjent ut. :D Kay greide faktisk å komme til under 80'n min når jeg bøyde eksosen til siden med brekkjern. :P

 

Ellers er det bare å følge anvisningen over. I værste fall er det fort gjort å sjekke brekket etter kontrollen om den ikke står, så total krise er det jo ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10mm skrallenøkel funka;) har jort d mange gange e trangt når man har mellom aksling å eksos mn d går hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres kjent ut. :D Kay greide faktisk å komme til under 80'n min når jeg bøyde eksosen til siden med brekkjern. :P

 

Flere som har vært borti dette :)

Godt tips å dele eksosen på midten, jeg gjorde dette, for så å holde unna resten med ene hånden, og skru med den andre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på en '92 ville jeg nok byttet wire mens jeg var under der, for hvis ikke de er byttet, kommer de garantert til å ryke om kort tid..

Hehe.. Jepp, luxus uten mellomaksling! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.