Skifte endeledd på Coupe...

Anbefalte innlegg

Skal skifte endeleddene på Coupe'n, men er litt usikker på hvordan. Dvs jeg er usikker på hvilken mutter jeg skal løsne.

Det sitter jo en gjengestang (med hold for nøkkel på midten) imellom endeleddet og indre del av styreleddet, og på hver ende av denne er det en mutter. Skal jeg løsne den som sitter mot endeleddet, eller den som sitter mot indre del av styreleddet?

Er ikke sikkert dere skjønner hva jeg mener, men jeg kan eventuelt prøve å få lagt ut et bilde imorgen.

 

Har prøvd å løsne på det fleste muttrene der, og alle satt selvfølgelig som f*#n :( ...men det er jo ikke noe nytt : rolleyes Får vel prøve med litt varme eller noe slikt.

Skulle også hatt et tips til hvordan man skal få trykt ut/ned bolten på selveste foringen, den som er festet med mutter i fjærbenet/støtdempertårnet. Har erfart tidligere at disse kan være vanskelig å få ut... Evnt. bruke en ters?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den som sitter mot endeleddet skal løsnes ja hvis du har tilgang på en endeledd avtrekker er dette det beste hvis ikke ta en stor hammer og slå på fjerbeinet der endeledet sitter fast dette funker også men skru av muttern først kan lønne seg og ta en god porsjon rustløser og la det virke en stund før du prøver og løsne noe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde av et endeledd på min 87 A100 i går, og jeg måtte varme til jeg så mannen med ljåen...

 

Jeg løsnet bare mutteren nærmest endeleddet og skrudde endeleddet ut...

 

For og løsne endeleddet fra fjærbeinet så varmet jeg godt der også å brukte en voksen hammer på bolten :D

 

Jeg fikk aldri løs den gjengestangen du nevnte men vær obs på at det er lings gjenger på den ene siden av den...

 

En annen sak, om spissinga di er bra er så mål avstanden mellom endeleddet og indre del av styreleddet og sørg for samme avstand når du monterer de nye, så blir vel spissingen iallefall tilnærmet bra ;)

 

Nå er jo ikke jeg mekaniker, så jeg vet ikke om dette er helt etter boka da men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takker for svar : ja :

Slå med en stor hammer ja... lettere sagt enn gjort det, er ikke så god plass oppunder hjulbuen, så en får liksom ikke slagkraft. Men det du kaller for en endeledd-avtrekker, er dette et eget verktøy? Eller er det det jeg kaller for en ters (tærsj på dialekt ;))? En fordel å løsne mutteren først ja :P Dette var faktisk den eneste mutteren som det gikk an å få løs med en "normal" kraftanstrengelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk aldri løs den gjengestangen du nevnte men vær obs på at det er lings gjenger på den ene siden av den...

 

Nei, var vel ikke meningen min heller å løsne denne, men mutteren som skal løsnes er vel gjenget i denne. Jeg får prøve med varme og rustløser... Lings gjenger er kjekt å være oppmerksom på ja, hvis ikke kan muttrene i allefall sitte godt :D

 

En annen sak, om spissinga di er bra er så mål avstanden mellom endeleddet og indre del av styreleddet og sørg for samme avstand når du monterer de nye, så blir vel spissingen iallefall tilnærmet bra

 

Ja, skal "markere" på en måte her hvor langt inn den gamle har vært skrudd. Ikke for det, det blir vel tatt en firehjulskontroll allikevel, da det blant annet har vært skiftet bærekuler også for ikke så lenge siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilde av endeledd avtrekern kan f.ekss kjøpes på biltema

av.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F*#n, var på Biltema i Trondheim på lørdag, uten å vite om denne :( Får stikke innom BilXtra her i byen da, kanskje de også har en slik...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke har man jo utflyttede kristiansundere i trondheim :)

Biltema er bare en liten luftetur unna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, når du skal skru endeleddet av gjengestanga kan du merke deg at leddet har fire spor fra enden og et stykke inn. Hvis du stikker en stor flat-trekker inn i sporet og bender litt kan det hende gjengene løsner litt lettere. På alle disse jeg har skiftet har det løst seg med å bende, wd40 + stor rørtang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være det er greiest å ta ut hele komplett styrestag hvis det sitter veldig fast,det måtte jeg på min coupe,måtte varme hele staget rødglødendes å ta i med vannpumpetang for å få løsnet det,satt no sykt på min. greit å få det spent opp i ei skrustikke så en kan få litt makt på det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke har man jo utflyttede kristiansundere i trondheim :)

Biltema er bare en liten luftetur unna.

 

Fikk tak i en slik idag, de hadde 1stk igjen på BilXtra!

Men skal huske på det til en annen gang, ikke umulig at jeg får behov for noe snart igjen :D;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være det er greiest å ta ut hele komplett styrestag hvis det sitter veldig fast,det måtte jeg på min coupe,måtte varme hele staget rødglødendes å ta i med vannpumpetang for å få løsnet det,satt no sykt på min. greit å få det spent opp i ei skrustikke så en kan få litt makt på det:)

 

Har vært inne på denne tanken også ja, men skal prøve uten å løsne hele styrestaget først.

Skrudde fast skrustikka i garasjen nå idag, så den er klar til bruk :P

Holder ellers på å innrede garasjen nå, henge opp verktøy etc, så skal gjøre ferdig dette før jeg begynner å skru på bilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.