#1 Skrevet August 29, 2005 Skal ha nye vinterdekk og tenkte å sette de på de 17" tommerene jeg bruker på sommeren. Valget mitt blir vel Nokian Hakka 4 .... trenger piggdekk sida jeg bor i nord. Men var usikker på dimmen, hvor mye dekk og felg skal det til før det subber på en audi a4 1,8 95 mod ? bilen er senka 40 mm (muligens mer framme..) å kjører med 225-45-17 på sommeren. valget sto mellom 225-45-17 (samme som jeg har på sommerdekka) men tror de vil flyte litt på snøen.. Det beste valget ville nok være 205-50-17 men har en mistanke om at de kommer til å subbe ? noen som har peiling på dette ? dette ville være den beste dekkdimmen for meg vil jeg tro... ser Sharif og nordiskfelgimport har begge dekk dimmene, noen andre ? satt også å lurte på om felgene ble for brede for 205/50-17 dekk, er også usikker på hvor brede felgene er, hvordan kan jeg finne det ut ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 29, 2005 Skal ha nye vinterdekk og tenkte å sette de på de 17" tommerene jeg bruker på sommeren. Valget mitt blir vel Nokian Hakka 4 .... trenger piggdekk sida jeg bor i nord. Men var usikker på dimmen, hvor mye dekk og felg skal det til før det subber på en audi a4 1,8 95 mod ? bilen er senka 40 mm (muligens mer framme..) å kjører med 225-45-17 på sommeren. valget sto mellom 225-45-17 (samme som jeg har på sommerdekka) men tror de vil flyte litt på snøen.. Det beste valget ville nok være 205-50-17 men har en mistanke om at de kommer til å subbe ? noen som har peiling på dette ? dette ville være den beste dekkdimmen for meg vil jeg tro... ser Sharif og nordiskfelgimport har begge dekk dimmene, noen andre ? satt også å lurte på om felgene ble for brede for 205/50-17 dekk, er også usikker på hvor brede felgene er, hvordan kan jeg finne det ut ? for det første så bør du behold dekkdimmen som sitter der fra før (xxx-45-17) for visst du går opp til 50 profil blir rulleomkretsen din feil og speedometer ditt vil vise feil. men, det du kan gjør er å gå ned til 215/45-17 da får du litt smalere dekk bare. kanskje det går med 205/45-17 også men, dette må da sjekkes opp imot felg bredden din. bredden på felgen din kan du lese av på innsiden av felgen da strå det enten 7*17 eller 7,5*17 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 29, 2005 hmm hvorfor viser speedometeret mitt feil da ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 29, 2005 fordi dekket ditt blir større enn det som er orginalt. du har kun lov til å avvike 5% på dekkdimmensjon og da må du holde deg innfor de rammene som er satt av dekkprodusentene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 29, 2005 men dekkene mitt er vel større en det som er originalt på audi a4 b5 ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 29, 2005 ja, men du har gått riktig opp iforhold til avike du kan ha på den bilen.. sånn er den riktige tabelen: 195/65-15 205/50-16 215/45-17 225/40-18 235/35-19 men, ut ifra dette kan du ha på breiere dekk men ikke større dekk profil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 29, 2005 sjekka med http://nordicaudi.com/index.php?url.../a1294.php&var= de har en kalkulator der.....fra 195-65-15 til 205-50-17 er det innenfor de 5 prosenta.... satt å lurte på om det blir veldig ukomfortabelt på vinterføre med 225-45-17 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 29, 2005 okey, visst den kalkulatoren sier det så går det vel da. jeg har ihvertfall aldri vært borti den dekk dimmen på en a4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 29, 2005 at det går på bilen er riktig og at det er innen for avikene. men, når jeg jobbet med dette så solgt jeg 45 profil på audi a4 uten tvil. tror faktisk at det billigere med 45 enn 50 profil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 29, 2005 Det er nok enklere å skaffe den snart "mannen-i-gata"-dimensjonen 225/45-17, enn 205/50, men uansett tror jeg det beste hadde vært 205/55-16 på bilen. A4 har ikke så bred sporvidde, og da blir den veldig følsom for sporing, samt at det er en forholdsvis lett bil, så du blir sannsynligvis flytende oppå snøen f.eks. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 31, 2005 Skal ha nye vinterdekk og tenkte å sette de på de 17" tommerene jeg bruker på sommeren. Valget mitt blir vel Nokian Hakka 4 .... trenger piggdekk sida jeg bor i nord. Men var usikker på dimmen, hvor mye dekk og felg skal det til før det subber på en audi a4 1,8 95 mod ? bilen er senka 40 mm (muligens mer framme..) å kjører med 225-45-17 på sommeren. valget sto mellom 225-45-17 (samme som jeg har på sommerdekka) men tror de vil flyte litt på snøen.. Det beste valget ville nok være 205-50-17 men har en mistanke om at de kommer til å subbe ? noen som har peiling på dette ? dette ville være den beste dekkdimmen for meg vil jeg tro... ser Sharif og nordiskfelgimport har begge dekk dimmene, noen andre ? satt også å lurte på om felgene ble for brede for 205/50-17 dekk, er også usikker på hvor brede felgene er, hvordan kan jeg finne det ut ? Kjørte 2 sesonger med 205/50 17 vinterdekk på 7,5x17 felger med ET35 på Passat 3B, og det funker helt fint. Når man går ned på dekkbredde kan man gå opp på profil, slik at dette dekket er ca like stort som 225/45 17 og går helt fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...