Import av bil/delebil, hvordan skjer det og hva er reglene

Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver og sikler litt på diverse biler i det store utland, lurer litt på hva som er lover og regler med tanke på import og avgifter.

 

Har sett på diverse ombygde biler, hvordan blir det da med motor, vekt, hva er "registreringsåret" på bilen osv osv. Hva blir avgiftene da regnet ut ifra?

 

Går det ann å ta inn en hel bil og bruke denne som "delebil" i norge? kan bilen da være kjørbar, eller er det fremdeles noe som heter at du må kappe istykker kanaler (mener å ha hørt det "i gamle dager") Hvordan blir det i tilfelle da med avgifter osv?

 

Ved import av en bil med litt motor blir det jo fort FRYKTELIG dyrt, så om det går ann å kjøpe en tilsvarende bil i norge, flytte ALT over fra delebilen, også registere på nytt her, så blir jo dette (mye arbeid) men utrolig mye billigere...

Vil jo tro at en bare må betale moms på en delebil?!?!

 

Noen som har noe erfaring med å gjøre noe sånt?

 

Mvh

 

Trond Wiggo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://bruktbil.bilmegleren.no/avgift/welcome.html

 

der e importkalulator...

Import av delebil betala man kun moms før.

 

Har du tenkt å bygg om et norskt chassis, å øke hk på en norsk reg.bil, må du betale hk-avgift uansett,men du sparer da vekt-avgift.

 

og om motoren er lika mange kubikk, sparer du ccm-avgift. men det er bare å se på kalkulatoren så skjønner du litt mere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betaler bare mva på bilen til du eventuellt skal registrere den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm...

 

Men må en betale avgifter om en bygger om en bil som var førstegangsregistrert i Norge før 1.1.96 og?

 

eksempel, finner meg en golf 1 i tyskland med 1.8t motor og ellers strøken bil. tar denne inn som delebil og betaler moms for denne.

Plukker så av alle delene og over på en golf 1 i norge, og (sloss meg gjennom godkjennings delen) må jeg da betale noe mer avgifter??? forutsetter da at den norske 1'ern var registrert i norge før 1.1-96

 

Lurer også på det med biler som er ombygd i tyskland og godkjent der nede, er det nå med EØS avtalen nå sånn at den da automatisk er godkjent her også? Og hva slags år blir bilen sett på som i avgifts-systemet? førstegangs registrering, eller når bilen eventuellt ble ombygd og godkjent i tyskland???

 

 

Trond Wiggo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betaler bare mva på bilen til du eventuellt skal registrere den.

 

Dette gjelder uansett tilstand på bilen ikke sant? er ikke noe med at du må ta den inn i to deler eller noe sånt?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tenkt å bygg om et norskt chassis, å øke hk på en norsk reg.bil, må du betale hk-avgift uansett,men du sparer da vekt-avgift.

 

Hvis man har chassis som er førstegangsregistrert før 19960101 så kan man pumpe på med så mye hester man vil uten noen ekstra HK-avgift. Biler førstegangsregistrert i Norge fom 19960101 må betales HK-avgift for hver HK man legger til. Når disse bilene blir ti år kan man ha så mye hester man orker uten å betale avgift. Dog, biltilsynet og forsikringsselskapet har antakelig etpar innvendinger. Hestene blir billigere og billigere med åra, akkurat som det å sette inn baksetene i en varebil. Til slutt er det gratis, rent avgiftsmessig. Ellers ville det vært game over økonomisk for de som tar ut typ 1000HK av gamle amcars. ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder uansett tilstand på bilen ikke sant? er ikke noe med at du må ta den inn i to deler eller noe sånt?!

 

Etter at avgiften ble omgjort fra å være en importavgift til å bli en registreringsavgift så er det ikke lenger nødvendig å dele bilen før du tar den inn til Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørest jo veldig positivt ut!

 

Kan jeg eventuellt bare stikke og hente bilen og kjøre den hjem da? med prøveskilt fra grensa og hjem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hentet et par biler selv i Tyskland, deriblant en delebil. Moms må du betale uansett, tror det er innen 3 dager etter den er kommet over grensa. Når du skal ha bilen registrert er det akkurat det samme, momses så fort som mulig, og reg.avgift betaler du når du vil. Dvs at den kan stå på tunet i flere år om du vil, og den blir bare billigere og billigere å registrere :)

En bil jeg hentet ble nesten 8000kr billigere ved å vente 2-3 mnd så det er bare å bruke sunn fornuft.

 

Når det gjelder skilter er jeg litt usikker. Jeg har alltid fått eier til å ordne, i tyskland er det en masse greier som må gjøres, så får du eksport skilter. Mener jeg kjørte helt hjem på disse, men jeg hadde prøveskilter også liggende som jeg hadde kjøpt på forhand.

 

Når det gjelder momsen kan jeg tilføye at mange fusker litt med denne. Hørte om en kar som kjøpte en bmw cab for 12000euro, men skrev 8000euro i kontrakten! Sparte en del på den norske momsen da, men det er ulovlig! Vil selvsagt ikke anbefale noen å gjøre det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm...

 

Men må en betale avgifter om en bygger om en bil som var førstegangsregistrert i Norge før 1.1.96 og?

 

eksempel, finner meg en golf 1 i tyskland med 1.8t motor og ellers strøken bil. tar denne inn som delebil og betaler moms for denne.

Plukker så av alle delene og over på en golf 1 i norge, og (sloss meg gjennom godkjennings delen) må jeg da betale noe mer avgifter??? forutsetter da at den norske 1'ern var registrert i norge før 1.1-96

 

Lurer også på det med biler som er ombygd i tyskland og godkjent der nede, er det nå med EØS avtalen nå sånn at den da automatisk er godkjent her også? Og hva slags år blir bilen sett på som i avgifts-systemet? førstegangs registrering, eller når bilen eventuellt ble ombygd og godkjent i tyskland???

 

 

Trond Wiggo

 

Vet om de som driver å bygger M3, og som henter deler i tyskland og setter det over på f.eks en 316 fra norge før 96. Og når de skal få bilen godkjent stikker de ned til tyskland og får en godkjenning der (mener det er TüV), og da kan ikke vegvesenet (visst det er de om gjør dette) gjøre annet enn å godkjenne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet om de som driver å bygger M3, og som henter deler i tyskland og setter det over på f.eks en 316 fra norge før 96. Og når de skal få bilen godkjent stikker de ned til tyskland og får en godkjenning der (mener det er TüV), og da kan ikke vegvesenet (visst det er de om gjør dette) gjøre annet enn å godkjenne bilen.

 

Det jeg fikk høre når jeg skulle turbokonvertere min nå avdøde 99 Toyota Celica, var at jeg måtte dra til Tuv i Tyskland og få godkjenning derfra. Så kunne jeg vise bilen her i Norge og de ville godkjenne den her også. Sålenge bilen ble godkjent av Tuv i Tyskland.. Uavhenig av antall hk eller andre faktorer.

 

 

PS: du må fortsatt betale engangsavgift (kubikk, vekt, antall hk)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du må betale den engangsavgiften er jo visst du skal registrere bilen din som f.eks en M3, og forsikre den som det. Men dersom du bare sørger for å ha den godkjent og så registrere den som det den egentlig var før ombygging (f.eks 316i) så blir jo dette langt billigere enn å forsikre den som en M3. Men ulempen er jo da den at du ikke får M3 deler igjen ved et uhell. Men har du dine kontakter så får du alltids tak i det :)

 

Står ikke bomfast på det jeg sier, men ut ifra hva jeg har hørt.. Og ut ifra hva en kompis har gjort.. Men det er alltids et men.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menr å huske noe for noen år siden med at noe regler ble endret slik at dersom en bygde om en bil for mer enn 50% av bilens verdi, måtte en betale ny engangsavgift på bilen.

Tror dette var i forbindelse med at en del Gelenderwagen-biler som var relativt gamle i Norge fikk nytt karosseri og motor og det hele, og fikk en gunstig utsalgspris, siden bilen var norsk, og det bare var påmontert nye deler, event fra en tysk bil.

 

Noen som vet noe om hvilke regler som gjelder på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo

 

Er det nokon som har nokon fine sider en kan leite etter delebiler da???

 

Helsing Ingvar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.mobile.de/, klikk på "zur Detailsuche", og på boksen for "Unfallfahrzeuge (nicht repariert)" så velger du "Nur Anzeigen" så får du opp bare skadebiler. Velger du "Nicht Anzeigen" så kommer ingen skadebiler opp, velger du "Auch Anzeigen" så kommer både skadebiler og hele biler opp i resultatet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.