Anbefalte innlegg

Heisann, dynamoen min lader litt dålig, tror ikke det er verdt og bruke mange tusen på ny akkurat, så lurte på om noen visste om noen i grenlandsområdet som fikser/overhaler dynamoer? må vel være billigere det enn og kjøpe en ny en?

 

Mvh Fredrik Helberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du ...

 

Lading er ett problem på alle Tyske biler, spør du meg... Det du bør gjøre er å bytte strømregulator og kjøp en som har 14.4 v slik at du vil få ca. 14.1 v på batteriet. Alt over 13.7 v på batteriet lader men gjerne mere hvis du har mulighet. Og husk at når vinteren kommer så er det meget viktig at spenningen er høy fordi du mister mye mellom dynamo og batteri. Prøv dette og mål spenning rett på batteriet så får du se.

 

Hvor langt har bilen kjørt ?

 

Hilsen

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du ...

 

Lading er ett problem på alle Tyske biler, spør du meg... Det du bør gjøre er å bytte strømregulator og kjøp en som har 14.4 v slik at du vil få ca. 14.1 v på batteriet. Alt over 13.7 v på batteriet lader men gjerne mere hvis du har mulighet. Og husk at når vinteren kommer så er det meget viktig at spenningen er høy fordi du mister mye mellom dynamo og batteri. Prøv dette og mål spenning rett på batteriet så får du se.

 

Hvor langt har bilen kjørt ?

 

Hilsen

Rune

 

Masse koster strømregulator da? sånn ca?

bilen har gått ca. 195k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse koster strømregulator da? sånn ca?

 

2-300 kr. Skiftes på 2 minutter. Liten svart sak som sitter montert bak på dynamoen festet med to små skruer. Den er integrert med børsteholderene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-300 kr. Skiftes på 2 minutter. Liten svart sak som sitter montert bak på dynamoen festet med to små skruer. Den er integrert med børsteholderene.

 

okai, verdt og prøve det da..hvor får jeg kjøpt den hen da?

Gjerne firmaer i grenland..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør skjekke batteriet også.Hvis det er dårlig ,altså mye motstand i så blir også lade spenningen lav.Mål syrevekt på batteriet og alt det der.også bør du skjekke om det er spenningsfall fra dynamo til batteriet det er lurt.mål lading på dynamoen og på batteriet og se om det er tilnærmet lik ladespenning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør skjekke batteriet også.Hvis det er dårlig ,altså mye motstand i så blir også lade spenningen lav.Mål syrevekt på batteriet og alt det der.også bør du skjekke om det er spenningsfall fra dynamo til batteriet det er lurt.mål lading på dynamoen og på batteriet og se om det er tilnærmet lik ladespenning

 

Batteriet er helt nytt, ikke en måned gammelt en gang, kjøpte gelebatteri så regner med at den muligheten er utelokket, tenkte på det jeg også..og det visste seg at det gamle batteriet var dårlig, men fortsatt er ladespenningen litt dårlig (13,6 over batteriet)..

får ut og måle spenningstapet mellom dynamoen og batteriet imorra da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du kjøpt gelebatteri så er det viktig å kjøpe laderegulator tilpasset nettop det, dette vet de bilstereo guruene her inne, men mener den regulatoren er på 14,7volt eller noe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen folkens...

 

Når du sjekket spenning på dynamoen var lyset da ? gjør det og gjerne med varmekabler bak og div. andre ting som tar strøm. Dette bør du gjøre fordi det er dette som blir lade-spenning til batteriet. Jeg har byttet min strømregulator i begge min Audi'er nå og har 14.2 v på min Audi 100 og på min A6 så måtte jeg bytte ut en ett år gammel batteri fordi den var ødelagt pga for dårlig lading. Fikk meget god hjelp av ett firma i byen som kunne dette. Han satt inn en ny regulator som han hadde modifisert litt og ga ut 14.7 v fra dynamoen som igjen ga ca 14.3 v på batteriet med div. elektriske ting på i bilen. Og batterier tåler så høy spenning fordi det kokes ikke får 16-17v. Jeg syns dette med lading er alt for dårlig på alle Audier og andre tyske biler men som sagt bilene er laget der nede og der er det heller ikke så kaldt som her oppe i nord.

 

Det er ingen spesielle regulatorer for gelebatterier men de er vedlikeholdsfrie og skal holde lenger. Men som sagt hvis lading ikke er riktig så blir alle batterier ødelagt.

 

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gelebatterier som f.eks. Exide Maxxima tåler ikke høy ladespenning! Fikk beskjed om dette av leverandøren. Har forresten et helt sprell nytt slikt til salgs 900Ampere (750A EN).

maxima.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og søk litt på forumet, det eksisterer en lengre tråd som forteller nokså utfyllende om dette med lading, ladespenning og batterier.

 

Gi beskjed hvis du ikke finner den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

søkte litt på forumet, satt lenge, men men..man venter ikke forgjeves:P

fant tilslutt masse bra informasjon..

Men skal hvertfall skru ut regulatoren og bytte den neste uke, så får jeg se hvordan det blir da..kommer tilbake til det, og sier om det hjalp eller ikke..

(ikke så særlig syns jeg når jeg leser tråder, også står det bare at han skal teste det, og ikke noe etterpå om det funker eller ikke..

greit og avslutte en tråd med resultatet syns jeg)

 

Og tusen takk for all info hittil :D..

 

Mvh Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen..tenkte og ut og kjøpe spenningsregulator på 15v idag, hvor får jeg kjøpt dette hen billigst (grenlandsområdet)? kjapt svar hadde vært kjekt..

 

også målte jeg spenningstapet...ut fra dynamoen kommer det 13,7v og på batteriet måler jeg 12,5...er dette greit? eller noe gærent?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen..tenkte og ut og kjøpe spenningsregulator på 15v idag, hvor får jeg kjøpt dette hen billigst (grenlandsområdet)? kjapt svar hadde vært kjekt..

 

også målte jeg spenningstapet...ut fra dynamoen kommer det 13,7v og på batteriet måler jeg 12,5...er dette greit? eller noe gærent?

 

Det er alt for høyt spenningsfall, det bør ikke overstige 0.5 volt.

 

Hopp over ny regulator foreløpig og sørg for at den som allerede sitter der kan jobbe slik den er tiltenkt.

 

Jeg ville gått over samtlige kontakter slik at spenningsfallet er minst mulig. Vurder og skift ut gamle kabler som blir dårligere over tid og øker spenningstapet (spenningstapet øker pga. oksydering i kablene).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men hverfall byttet jeg til 15v regulator, og da er ladespenningen fra dynamoen 14, 25 v..så da er det jo greit..holder så lenge..

men får vel bytte ledninger også da, slik at det blir mindre spenningstap til batteriet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.