Anbefalte innlegg

Heisann..

Bilen min har begynt og få litt smått overflaterust, lurte på og sandblåse dette vekk selv..er vel ikke så vanskelig..

kan få låne et sandblåsingsapparat fra biltema, har hørt dette skal fungere greit? noe mer jeg trenger da? Sand da selvfølgelig, hvor får jeg kjøpt slik sand?

kom gjerne med litt tips/triks :)

Mvh Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byggvarebutikker har kanskje sandblåsesand. Ellers har kanskje de som selger sandblåsepistoler slik sand. Eller kunnskap om hvor det kan kjøpes.

Jeg har ikke mye sandblåseerfaring, men jeg kan si deg såpass:

-Briller

-Hel kjeledress med hette

-Hansker

-Støvler

-Gaffateip

Alternativet:

-Full varmtvannstank

-Lage badestrand i dusjen

Jeg har prøvd begge deler, sistnevnte første gang : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mindre områder med rust har jeg god erfaring med punktsandblåser. De koster ikke stort, 3-400 på Byggmakker, og sikkert billigre andre steder. Trenger ikke så store kompressoren for mindre jobber heller.

Da begrenser en blåsingen til ett lite punkt, typisk maks 1 cm. Jeg kom iallefall inn til bart metall etter ca 1-2 sek trykk på blåseren.

Siden punktblåser har gjenbruk av sanden, så slipper en unna med mye mindre sandforbruk, og en får ikke så mye gris rundt omkring, siden det ligger en gummibelg rundt der en blåser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha! Jaja, bra ide det med dusjen..hehe..

Gaffateip? hva er det? og hva skal jeg bruke det til?

(får bare klage på at jeg er nybegynner)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mindre områder med rust har jeg god erfaring med punktsandblåser. De koster ikke stort, 3-400 på Byggmakker, og sikkert billigre andre steder. Trenger ikke så store kompressoren for mindre jobber heller.

Da begrenser en blåsingen til ett lite punkt, typisk maks 1 cm. Jeg kom iallefall inn til bart metall etter ca 1-2 sek trykk på blåseren.

Siden punktblåser har gjenbruk av sanden, så slipper en unna med mye mindre sandforbruk, og en får ikke så mye gris rundt omkring, siden det ligger en gummibelg rundt der en blåser.

Glemte og skrive dette, men er egentlig punktsandblåser har tenkt dette med..eneste da er at det kan ta litt tid, jeg har litt overflaterust langs hele panserkanten foran, så kan ta litt tid, men ikke så mye som jeg trodde når det går så fort og komme ned til metallet..

Er det fortsatt så nødvendig med kjeledress og briller med punktsandblåser også? spruter det sand så masse rundt da? jaja, skader ikke og bruke det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nei punktsandblåseren blåser ikke sand overalt.

Gaffateip, rapetape, lerretstape (tape med tråd i som tåler mye og henger fast uansett) brukes til å tape mellom hansker og kjeledress, støvler og kjeledress osv..

Men gå for en punktsandblåser istede, helt klart mye enklere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nei punktsandblåseren blåser ikke sand overalt.

Gaffateip, rapetape, lerretstape (tape med tråd i som tåler mye og henger fast uansett) brukes til å tape mellom hansker og kjeledress, støvler og kjeledress osv..

Men gå for en punktsandblåser istede, helt klart mye enklere.

Behøver ikkje teipe kjeledress, hansker osv.

Men bruk det til å maskere rundt området du skal blåse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behøver ikkje teipe kjeledress, hansker osv.

Men bruk det til å maskere rundt området du skal blåse

Skal jeg maskere rundt det området selv om jeg bruker punktsandblåser? trodde den BARE sandblåste på det punktet jeg holdt den på..

og den teipen blir vel uanz sandblåst rett vekk? siden det tar lakken og helt ned til metallet? eller tar jeg helt feil der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en punktsandblåser på Biltema på lørdag, betalte cirka 150,-kr for den, pluss 50,-kr for 4l blåsemiddel (litt finere enn vanlig blåsesand).

Prøvde denne litt på søndagskvelden, og så ut til å fungere kjempefint : ja :

Kan også sandblåse på "vanlig" måte med denne, men da øker forbruket av blåsemiddel på lik linje med en vanlig sandblåser. Samt at da kommer det inn det som Kay allerede har nevnt, verneutstyr etc...

Er vel ikke akkurat det største behovet for så mye verneutstyr ved bruk av en punktsandblåser, men vil allikevel anbefale et hanskepar og vernebriller, for sikkerhets skyld liksom, Kan fort sprette et sandkorn eller to ut selv om gummihetten tetter for det meste, og det er ikke noe særlig trivelig å få dette på øyet ;)

Tror det skal gå rimelig kjapt å ta den kanten din langs panseret selv om det er bare en punktsandblåser du eventuelt bruker. For, som Truls skriver, det er bare et lite trykk på pistolen som skal til for å komme ned til metallet. Svært effektivt!

Hvis du føler at du begynner å få dårlig effekt ut av pistolen etter en stund, er det mest sannsynlig blåsemiddelet/sanden som begynner å bli full av skitt, lakkrester etc, og det er da på tide å bytte ut denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ihvertfall jeg kommer til å kjøpe punksandblåser i nærmeste framtid, virker som det er mye lettere enn med Grovrengjører som jeg har pleid å bruke!

stilles det noe krav til kompressor på en punktsandblåser ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror anbefalt arbeidstrykk er 6-7bar om jeg ikke husker mye feil. Tror ikke du trenger store kompressoren til å dra en punktsandblåser, jeg har en 2hk/8bar og denne greier det mer enn godt nok :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går greit med slike små 24 liter / 1,2 hk som man for kjøpt "overalt" (så Europris hadde denne til 499,-), men den holder ikke koken lenge, det blir til at motoren går ganske hyppig for å fylle tanken. Ejn større kompressorer helt klart å foretrekke, man bør egentlig kjøpe den største man har penger og plass til, uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går greit med slike små 24 liter / 1,2 hk som man for kjøpt "overalt" (så Europris hadde denne til 499,-), men den holder ikke koken lenge, det blir til at motoren går ganske hyppig for å fylle tanken. Ejn større kompressorer helt klart å foretrekke, man bør egentlig kjøpe den største man har penger og plass til, uansett.

http://www.krigsvoll.no/produktkatalog/pdf/11.pdf

Vi selger en del kompressorer på jobben, se på side 5 og 6 for info omkring hva de enkelte kompressorstørrelsene er beregnet til. Dersom noen er interessert kan jeg finne nærmeste forhandler for deg. Kan desverre ikke selge noe privat gjennom jobben, er endel begrensninger på slikt desverre. Har du eget foretak kan jeg gi eksakt pris + mva pluss eventuell frakt hvis kjøp under 7500 eks mva.

mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting om sand, er at et er viktig at sanden ikke er for grov, litt finere som skrevet over her.

Vi fikk kjøpt inn litt for grov sand på jobben, og da kom det nesten ikke sand i det hele tatt, og den var da ikke spes effektiv...tettet seg nesten på en måte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på og kjøpe en kompressor også, men det må bli senere, hadde vært kjekt, men bruker det ikke så mye, låner av en annen så lenge jeg :)

menne, tusen takk for alle tips..regner med at sandblåsinga skal gå greit..

men når jeg skal ta panserkanten, burde jeg teipe en rett linje slik at jeg ikke sandblåser lengre inne på panseret? eller vil bare teipen gå i oppløsning :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du sandblåser på/over teipen vil jeg anta denne kommer til å forsvinne/gå i oppløsning rimelig kjapt ja (?).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du sandblåser på/over teipen vil jeg anta denne kommer til å forsvinne/gå i oppløsning rimelig kjapt ja (?).

Regnet med det jeg også..men men, da blir det sannblåsingpå meg imorra da..tusen takk for all informasjonen :D Kjempe!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stor fordel å maskere der du ønsker å blåse, fordi hvis du da "skeiner" litt på utsiden av det bestemte området, vil teipen forsvinne før lakken og du vil få tid til å reagere... Dette har hvertfall jeg erfart... bruk vanlig maskeringsteip og noen filller, det er mitt tips!

Men vær klar over at du vil få en del sand inni motorrommmet osv, hvis du skal blåse panserkanten, så derfor: bruk gjerne 10 min ekstra på maskering og tildekking!

PP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel mest aktuelt for et "vanlig" sanblåseapparat, og ikke en punktsandblåser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir bestanding litt slø, om ikke så mye, men kan være kjekt å legge noe filler eller noe som sender sanden på bakken i stedet for inn i motoren.

Tips når du skal lakke, er å ikke maskere med en rett tapekant, men legge maskeringen litt opp på slutten slik at når du lakker får du en glidende overgang til eksisterende lakk dersom du ikke skal lakke hele panseret da..

Den litt matte overgangen som en da får er mye enklere å få glatt med rubbing senere enn en tape-kant... men dette vet du sikkert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.