Anbefalte innlegg

Satt inn Lysholm kompressor ifra BBM, og silencer kit.

Bilen gikk helt fint i noen dager etter dette, men går nå ikke på tomgang.

Fjusker voldsomt ved kjøring.

Bilen får for mye bensin, og alle de vanligste problemene er sjekket.

Mistenker Co-pot, men verdiene er ok ved måling. (500 Ohm)

 

Noen på forumet som har vært bort i lignende problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk jording til motor, spesielt på høyre side av motoren, bak på toppdeksel

 

sjekk også blå vanntemp sensor (prøv ev å bytte om på blå og svart)

 

Sjekk lambda og jording til denne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blå temp sensor virker fint, merker ikke forskjell i gange ved fjerning av denne, men bilen starter ikke med denne frakoblet.

Altså som det skal være, ettersom bilen går så utrolig dårlig fra før vil man jo ikke merke noen forskjell ved fjerning av temp sensor.

Lambda kan vel ikke lage så mye problemer, for den er varm.

 

Må si at det ikke er noe småproblemer jeg snakker om her.

Bilen starter, går rett opp på 2000 rpm, og dør ut, og det ryker noe helt forferdelig.

Av en eller annen grunn pøses det på med bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Napp ut lambdaen!!!

 

At den lager krøll av heavy kaliber er jo ikke helt ukjent. Napp ut kontakten til lambda, og start bilen..prøv å kjør litt for å få blåst ut litt dritt som sikkert er der nå. Ta også ut pluggene og puss disse rene/bytt dem.

 

CO pot er et mareritt, måtte justere mitt ned til 255 ohm for å få bilen til å trille under 1000 rpm med 12 grader fortenning. Men nå er jo ikke motor på min bil spesiellt original heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blå temp sensor virker fint, merker ikke forskjell i gange ved fjerning av denne, men bilen starter ikke med denne frakoblet.

Altså som det skal være, ettersom bilen går så utrolig dårlig fra før vil man jo ikke merke noen forskjell ved fjerning av temp sensor

 

Når du tar den av vil motoren gjøre seg klar til service modus, bilen skal ikke starte med denne frakoblet. Mål motstanden i måleren. Tror den skal være 200 ohm varm og 2000 kald, eller var det motsatt. Det er omtrent samme motstanden i den svarte og blå, så er den blå ødelagt kan du bytte om kontaktene til du får kjøpt ny blå. Motstanden blir ikke helt riktig, men mindre feil enn med en blå som ikke funker.

 

Sjekk også ladespenning, med lav ladespenning pøser digifant på med maks bensin hele tiden.

 

Endrer forresten motstanden i CO pot seg når du skrur på justeringsskruen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstanden på pot endrer seg ved justering, står nå på 500 ohm.

Skal fjerne lambda etter jobb i dag. Ladespenning skal være grei, og voltregulatoren er byttet for noen uker siden.

Har koblet av co-pot, uten at jeg merket noen forskjell på bilen.

Nå kan jo dette være fordi den allerede fjusker forferdelig, og må holde den på 2000+ for at den ikk skal stoppe. hvordan skal bilen vanligvis oppfore seg ved fjerning av pot?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved frakobling av CO-pot vil bilen jage på tomgang og gå veldig fett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg trodde også mente, derfor som jeg har sagt tidligere tror jeg det kan være den. Ikke selve føleren men muligens brudd på ledningene. Har noen koblingskjema for digifant? Kan sjekke etter brudd ifra pluggen inn på hjernen, og til kontakten på co-pot.

Problemet er egentlig kun at bilen går fett, det pøses på med bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er nå gjort:

 

1. Sjekket etter brudd på ledninger ifra hjerne og til co-pot

2. Sjekket etter brudd på ledninger ifra hjerne og til vanntemp sensor.

3. Koblet ifra lambda.

4. Byttet plugger, har nå midlertidig NGK BP6ES.

5. Justert ned tenningen til 8.

6. Sjekket ladespennigen.

7. Sjekket brytere, koblinger på spjeldet.

8. Sjekket vakumslanger.

 

Fortsatt ingen løsning på problemet.

Bilen går utrolig fett, ryker kraftig og stinker bensin.

Kjørecomputer melder om et bensinforbruk på ca 35 L/100 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen måte å lese av feilkoder på Digifant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjedd med co/af når du tok av lambda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg ikke tilgang på noe utstyr for og måle co, eller AF.

Men ingen merkbar forandring i bilens oppførsel ved fjerning av lambda.

Hva koster en ny co-pot hos Møller?

Bilen freser bare når man gir gass, og går fortsatt ikke på tomgang.

Den er helt umulig å kjøre med, og bruker jo som tidliger fortalt ca 35 L/100km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Co-pot koster rundt 750 hos Møller.

 

Hvilken motstand målte du på stikkene på den blå vanntempmåleren?

 

Blir det bedre forbruk osv ved å bytte om på kontaktene mellom den svarte og den blå vanntemp måleren?

 

Hvis gangen ikke endrer seg ved frakobling av lambda, er det som regel lambdaen som er gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte 2,8 kOhm på kald motor.

Den svarte som går til dashbordet virker ikke, så det er ikke forsøkt.

Men motstanden på den blå virker jo ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver å tenker om det kan være en feil på dysene? Kan det være en kortsluttning, eller en annen feil som gjør at dysene står opppe hele tiden.

Om ikke alle kanskje en av de i allefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo sjekke ledningsnettet til dysene, men mitt råd er å bytte lambda og tempsensorer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda og tempsensor er byttet, men bilen går fortsatt dårlig.

Fjusker om man ikke gir gass, går litt bedre ved utkobling av lambda.

Virker som den nå går fint så lenge den er kald, dette er også tilfellet ved utkoblet lambda, og med ny blå tempsensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir å montere ny Co-pot i morgen. Krysser fingrene....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstanden på pot endrer seg ved justering, står nå på 500 ohm.

Skal fjerne lambda etter jobb i dag. Ladespenning skal være grei, og voltregulatoren er byttet for noen uker siden.

Har koblet av co-pot, uten at jeg merket noen forskjell på bilen.

Nå kan jo dette være fordi den allerede fjusker forferdelig, og må holde den på 2000+ for at den ikk skal stoppe. hvordan skal bilen vanligvis oppfore seg ved fjerning av pot?

Jeg har ikke så mye peiling om dette, men dette skjedde også for meg, at bilen ikke gikk over 2000 omdreininger, og fjusket veldig, bilen bare gikk og holdt igjen. Feilen var at g-laderen begynte å ta kvelden, fikk for mye bensin og olja kom inn i insuget fra laderen.

 

Sikker på at det ikke er noe tull med elektronikken som har med den nye laderen din å gjøre? Har du ny chip til bilen? hørt at man bør ha ny chip ved laderbytte eller økning av lufttrykk(bar)

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke ny chip etter montering av lysholm, men bilen gikk fint i flere dager etter monteringen. Det virker rart at den da plutselig blir helt umulig. Har også resatt hjernen flere ganger, uten noe forandring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke ny chip etter montering av lysholm, men bilen gikk fint i flere dager etter monteringen. Det virker rart at den da plutselig blir helt umulig. Har også resatt hjernen flere ganger, uten noe forandring.

hmm, da vet jeg ikke? virker som blandingsforholdet er helt ruskene galt. må jo være noe med laderen, er luftslangene elastiske, de blåser seg vell opp skikkelig hvis laderen gir bra med trykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skudd i mørket her,men har du sjekket om katalysatoren er tett eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katalysatoren er innmaten fjernet på av den forrige eieren. Blandingsforholdet er nokk ganske feil ja. Byttet vakumslanger i dag, da slangen til map sensoren ikke var på 1m lengre. Har silikon slanger for luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.