Anbefalte innlegg

Har litt tikking i motoren min,kjører på Valvoline Maxlife 10w-40 olje men det hjalp ingen ting.Når jeg legger øret nedpå motordekselet er det ventilen nærmest torpedoveggen som tikker,ingen andre. : rolleyes

Tikker injectionen litt på disse bilene også? : klø :

 

 

Bil: Audi A4 1.8T 99mod med 123.000km.

 

Kan man gjøre noe med dette? : klø :

Ny(e) ventilløftere? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tikk takk hos VAG er nok et vanlig issue. Det meste relatert til ventil-løftere.

Mange sier de har blitt kvitt tikkingen ved bytte av olje\grade. Tynnere olje kan gjøre tikken værre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo få noen som kjenner motorene godt til å lytte til det. Uten at jeg er noen ekspert på hvordan de forskjellige tikkelydene høres ut kan det også tenkes at det kan vare rasling fra kamkjedet ditt du hører. Det sitter bakerst på motoren, mot torpedoveggen slik du nevner.

 

Som nevnt her, er dte ikke helt ukjent at det kan oppstå feil/slitasje med dette. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=33379&highlight=kamkjede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tikker injectionen litt på disse bilene også? : klø :

 

Ja, dysene tikker bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst du tar en lang forlenger til f.eks en skralle, så kan du bruke den til å lytte med.. Ene siden mot blokka og andre siden mot øret (og hører du tikkelyd da så er det ventilene), og deretter tester du på der hvor dysene sitter.. Men ja dysene tikker ganske bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok dysene som tikker mest gudskjelov. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne tråden litt med et nytt smp om tikking i motoren på en golf 3.

Som sagt så tikker motoren min endel, kan det være noe særlig annet enn ventil løfterne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det tikker som en traktor under litt "høy-load" så er det nok de jah :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne tråden litt med et nytt smp om tikking i motoren på en golf 3.

Som sagt så tikker motoren min endel, kan det være noe særlig annet enn ventil løfterne?

 

Er ofte løftere desverre. Men det hører du ved og lytte i motorrommet, evt bruke metoder som nevnt tidl. i tråden.

 

Du kan prøve med en tykkere olje, det gir som regel litt høyere oljetrykk og mindre tikk sålenge løftere ikke helt gåen.

0-50 er nesten dødfødt på VAG....bruker selv 5-40, men passelaten tikker litt ved relativt varm maskin. Så skal prøve 10-40 ved neste oljeskift.

Husker Brodern fylte 0-50 på sin for en tid siden. Hørte nesten ut som ventilras.......byttet umiddelbart og ingen tikk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ofte løftere desverre. Men det hører du ved og lytte i motorrommet, evt bruke metoder som nevnt tidl. i tråden.

 

Du kan prøve med en tykkere olje, det gir som regel litt høyere oljetrykk og mindre tikk sålenge løftere ikke helt gåen.

0-50 er nesten dødfødt på VAG....bruker selv 5-40, men passelaten tikker litt ved relativt varm maskin. Så skal prøve 10-40 ved neste oljeskift.

Husker Brodern fylte 0-50 på sin for en tid siden. Hørte nesten ut som ventilras.......byttet umiddelbart og ingen tikk!

Hvis du har tikking ved varm motor (driftstemperatur), vil ikke en overgang fra 5W-40 til 10W-40 hjelpe. xxW-40 er SAE nummeret for olje med viskositet mellom 12,5 og 16,3 cSt ved 100C. Eneste du oppnår med å velge en 10W-XX olje, er litt tykkere olje ved kaldstart. Velg heller en 5W-50 eller noe med et høyere siste siffer.

http://www.infineum.com/information/viscosity.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også litt tikking av og til, fikk beskjed om det var en ventilløfter og ingenting å bekymre seg over. Du skriver du bruker 10 - 40 olje. På merkeverksted her i byn sa de at desse motorene skal ha 5 - 40......andre som har hørt noe om det. Spurte om de i forbindelse med høyt oljeforbruk men det er en annen historie...sukk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke gå ut og annbefale andre og bruke annen olje enn det fabrikant sier/annbefaler. Det blir jo feil:)

 

Om en løfter er slitt, så er den jo unektelig slitt og bør byttes (les alle!). Men min egen erfaring sier at en "kan" bli kvitt lett tikking ved bruk av tykkere olje f.eks. eller en annen type/fabrikat.

At 0-50 ga heftig tikk ala fullstendig ras kan nok min bror skrive under på! Og et kjapt oljebytte etter med 5-40 ga null tikk! Hvorfor vites ikke, begge oljene var fra samme prod. (mener jeg og huske).

 

Tikking fra løftere er ikke skadelig, men selvsagt vannvittig sjenerende. Nye koster fra 120,- og oppover til gode +300,- pr. stk. Kommer nok ann på hvor en spør!

 

De fleste av oss har nok en eller annen favoritt fabrikant når det gjelder olje til motorene våres, og mange har nok prøvd mange forskjellige og funnet en de liker bra.

Selv føler jeg at Esso Ultron 5-40 har kurert ganske mange av mine VAG'er, både 4, 5 og 6 syl for lett tikking.

 

Nå skal jeg ha service på passelaten om 4 ukers tid, så da skal jeg ha på Ultron oljen, så får vi se!

Pr. i dag er det mobil1 på den, og den har en tendens til tikk og takk av og til. Hovedsaklig på varm maskin og lavt turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Hvier meg på denne tråden jeg også. Jeg har en golf 3 2E motor. 2 liter 8v gti motor.

 

Denne lager også en tikkelyd. Ganske så høy også. Høres ud som en liten symaskin hehe. Men jeg vet ikke om det er ventilene eller injectionen. En på et verksted hørte på motoren min og han mente det va injectionen som lagde tikkelyden.

 

Men jeg synes denne tikkelyden er over normalen. Er det slik at dysene tikker mer når de blir slitte og at dette er et tegn på at de bør byttes så fort som mulig? Tenker på bensinforbruk osv, om den bruker mer bensin eller gir feil blanding hvis de tikker mye (er slitte) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har slik monojet sak.. og dysa der tikker HØYT og konstant! ser ikke det som noe problem! man hører egentlig god forskjell på injector tikk og ventil tikk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har slik monojet sak.. og dysa der tikker HØYT og konstant! ser ikke det som noe problem! man hører egentlig god forskjell på injector tikk og ventil tikk!

 

 

Jeg har en sånnen bosch injection ting! Kan det være at denne er slitt siden den tikker så mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.