Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte en tur i går da det begynte å pipe og blinke i min autocheck... symbolet se omtrent slik ut ((!)).. blinker rødt !!!

Sjekket i instruksjonsboken og der stod det at bremseveske nivået var for lavt...

Så jeg åpner panseret for å sjekke , men bremseveske beholderen er helt full !

Noen som har peiling på hva da dette kan være ? kan det være måleren som sjekker nivået i beholderen som er gåen kanskje , eller varsler den på noe annet også.... Har ingen problemer med bremsene , de funker som de skal !

 

Bilen er en Audi S2 avant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert slitasjevarsleren på bremseklossene framme. Da kommer det lyset på. Jeg har det samme på A6`en, men det er myye igjen på klossene fremdeles. Kan sikkert kjøre et halvt år til, så på min bil er den varslinga veldig tidlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitasjevarsleren på bremsene ser vel slik ut: (o)om jeg ikke husker helt feil.

 

Typisk er at bomba tar kvelden og da vil du kunne få (!) hver gang du starter bilen iaffal. Den skal sørge for at du har bremsetrykk dersom motoren stopper.

 

Jeg ville avventet og sett om problemet vedvarte. Autocheck sakene blir vel lagret som feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utropstegnet kan indikere:

- Lavt hydraulikktrykk ved bremsekraftforsterkeren

- Lite servoolje i beholderen

- Lite bremsevæske

 

Hvis det er lavt trykk er det pumpa som begynner å bl sliten kombinert med at "bomba" ikke greier å holde trykk. Bomba forårsaker som Knut Arne sier feilen ved oppstart samt hvis du ratter litt og pumper på pedalen samtidig.

Hvis pumpa feiler kan du i værste fall oppleve det jeg erfarte på min 200, nemlig at styreservoen forsvant når jeg bremsa. Skal nevnes at pumpa mi var _virkelig_ sliten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitasjevarsleren på bremsene ser vel slik ut: (o)om jeg ikke husker helt feil.

Ja

 

Jeg ville avventet og sett om problemet vedvarte. Autocheck sakene blir vel lagret som feilkoder?

Nei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er lavt trykk er det pumpa som begynner å bl sliten kombinert med at "bomba" ikke greier å holde trykk. Bomba forårsaker som Knut Arne sier feilen ved oppstart samt hvis du ratter litt og pumper på pedalen samtidig.

Hvis pumpa feiler kan du i værste fall oppleve det jeg erfarte på min 200, nemlig at styreservoen forsvant når jeg bremsa. Skal nevnes at pumpa mi var _virkelig_ sliten :)

 

 

Hvordan kan jeg sjekke om det er lavt trykk ??? og hvordan sjekke om bomba er gåen ??? Og hvilken pumpe er det snakk om ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan jeg sjekke om det er lavt trykk ??? og hvordan sjekke om bomba er gåen ??? Og hvilken pumpe er det snakk om ???

 

Pumpa er servopumpa. Det går en slange inn på den og to ut; den ene til styreracken og den andre til bremsekraftforsterkeren.

 

Bomba sjekker du slik:

Stopp motoren og prøv så å brems. Hvis bomba er i topp stand skal du ha nok trykkreserve til å operere bremsepedalen rundt ti ganger med 'vanlig kraft'. Når bomba er tom for trykk blir pedalen hardere, altså ingen bremservo.

Bomba er for øvrig en rundt metallbeholder som servopumpa presser servoolje inn i. Den inneholder en membran som skiller servooljen og en gass. Det er trykket fra denne komprimerte gassen som gjør at du har bremseservo når motoren står. Bomba lekker ut denne gassen og dermed blir det bare en beholder full i servoolje når motoren står i ro.

 

Hvis du skal sjekke om det er lavt trykk:

På bremsekraftforsterkeren er det montert en trykkvarsler (venstre side sett forfra) med to ledninger inn til den. Hvis du bare drar av ene ledninga skal utropstegnet forsvinne om det er denne giveren som har slått inn. Dermed finner du ut at enten giveren er kaputt eller at trykket er lavt. For å være helt sikker kan du jo skru ut giveren og måle trykket der med en trykkmåler.

 

Hvis du på lavt turtall kan bremse med krafthjelp og samtidig styre med styrehjelp så er det nok ingen akutt fare for at pumpa di er for dårlig. På min 100 kjører jeg for tiden med en ledning koblet fra trykkgiveren. Det uler på lavt turtall hvis ikke, men siden alt fungerer greit gir jeg bæng :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker for svar...

Sjekket litt i sted og da så jeg at det var lite olje i servobeholderen...

Fikk tak i ny servoolje og fylte opp... varsling ble borte... og alt ser ut til å fungere bra

 

Men da blir neste spørsmål..... hvor kan det da være lekkasje???? er jo da tydelig at det blir borte servoolje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk rundt slangen ned til bomba. Sjekk slangen som går ut i bunnen av servooljetanken, og følg denne ned til bomba. Ganske sikkert lekkasje rundt der. Er det ellers tørt rundt servooljebeholderen? Det kan også lekke rundt styreracken, se etter fuktighet rundt koblinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitasjevarsleren på bremsene ser vel slik ut: (o)om jeg ikke husker helt feil.

 

På min bil uten FIS er det samme lyset som kommer på om bremsene er slitt eller bremsevæske nivå er for lavt ((!)). Står i instruksjonsboken også. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitasjevarsleren på bremsene ser vel slik ut: (o)om jeg ikke husker helt feil.

 

På min bil uten FIS er det samme lyset som kommer på om bremsene er slitt eller bremsevæske nivå er for lavt ((!)). Står i instruksjonsboken også. ;)

S2 har vel FIS...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S2 har vel FIS...

 

Jepp S2 har FIS

Men de har ikke sjekk på bremseklosser !!!! i alle fall ikke min !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Correct me if I'm wrong, men FIS kom vel ikke før A4 og A6?

Dvs det "store" displayet som viser hvor langt du kan kjøre med nåværende kjøremønster, bensinforbruk etc.. Det "gamle" i 80'n er vel bare Autocheck?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Correct me if I'm wrong, men FIS kom vel ikke før A4 og A6?

Dvs det "store" displayet som viser hvor langt du kan kjøre med nåværende kjøremønster, bensinforbruk etc.. Det "gamle" i 80'n er vel bare Autocheck?

Ja hvis du skal se sånn på det så...

ny FIS blir vel per definisjon det samme som gamle autocheck + kjørekomputer.

Så hvis man ser litt stort på det, litt på skrått med halvlukkede øyne kan det vel (nesten) kalles fis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Står jo til og med i overskriften at det er autocheck. : flau : Tenkte ikke på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bombe-saken mister trykket etter en del år nesten uansett, men som oftest merker man lite eller ingenting til at den er ute av drift så lenge motoren går. I S4'en min kommer varselet opp like etter at jeg starter motoren og slukner så igjen. På noen andre gamle Audi 100'er jeg har hatt har jeg bare tatt ut den ene ledningen til trykkgiveren for å slippe varsellyset siden man ikke merker noen forskjell på bremsene uansett. En ny "bombe" koster mange tusen, så det er ikke så veldig fristende å bytte den ut når den tilsynelatende har så ubetydelig funksjon mens motoren går..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.