Rykket man får da man slipper gassen?!?

Anbefalte innlegg

Hvorfor rykker det så fælt når jeg slipper gassen?

 

97-mod a4 1,8t

 

På enkelte biler er det slik, andre biler er det ikke det i det hele tatt.

 

Kjørte tidligere en dag her en; Golf 01-mod 1,8t som ikke var sånn, den var jevn selv om man slapp opp gassen.

 

Det jeg lurer på er om det rett å slett er utviklingen på bilene som har bedret seg eller om det kan være noe som evt kan skiftes ut? At det er slitasje på noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4'en min var veldig sånn. Litt slarkete drivverk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har over x antall o/min og bilen står i gir, så vil bensinkutt virke slik at den rykker til. Dette er vel mest drivstoffbesparende, dvs at den ikke bruker bensin om du holder den på turtall i gir. Om du derimot setter den i fri ned bakker så vil den bruke bensin tilsvarende forbruk på tomgang.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kompis hadde en golf GTi (golf 4) Han hadde mye touble med det der.. Det var enkelt og greit motorfester

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cabben med 2.0E ABK-motor gir gass(!) hvis en slipper gassen på rundt 2k.. Utrolig irriterende i kø.. Masse slark i drivver også, så det er ikke lett å kjøre mykt som med S4'n.. Sjekk også den lille demperen på gasspjeldet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde akkurat samme problemet med min 96 A4 1,8T. Skiftet gasspjeldet og rykkinga ble borte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har en feilmelding som heter Throttle Valve Control part i VAG-COM. Det er nok i forbindelse med gasspjeldhuset og som han over sier så kan du nok bare bytte demperen. Gi lyd fra deg når du har fikset det, hva feilen er og hva du måtte bytte. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har en feilmelding som heter Throttle Valve Control part i VAG-COM.

 

Wohoo, den fikk jeg på min. Takk for at du minnet meg på det :) Ikke plaget noe spesielt med rykkingen ved slipp av gassen, men er VELDIG plaget med rykking i akselerasjon (Har skiftet LMM, vet at resirkventilen er slakk), kan den feilmeldingen være direkte relatert til rykking også ved akselerasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har en feilmelding som heter Throttle Valve Control part i VAG-COM. Det er nok i forbindelse med gasspjeldhuset og som han over sier så kan du nok bare bytte demperen. Gi lyd fra deg når du har fikset det, hva feilen er og hva du måtte bytte. :)

Kva slags demper er dette?

Eg har feil med gasspjeldpotentiometer,

er dette det samme?

 

Eg trudde eg måtte skifte heile gasspjeldet eg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva slags demper er dette?

Eg har feil med gasspjeldpotentiometer,

er dette det samme?

 

Eg trudde eg måtte skifte heile gasspjeldet eg...

 

Du har nok rett Roar. Det er vel en lukket enhet så der må man vist bytte hele. Fikk tips om at det gikk an å prøve å rengjøre den, slette feilkoden og ta grunninnstilling. Mulig det løser problemet men kanskje ikke i lengden :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wohoo, den fikk jeg på min. Takk for at du minnet meg på det :) Ikke plaget noe spesielt med rykkingen ved slipp av gassen, men er VELDIG plaget med rykking i akselerasjon (Har skiftet LMM, vet at resirkventilen er slakk), kan den feilmeldingen være direkte relatert til rykking også ved akselerasjon?

 

 

Måten feilen oppfører seg på bilen til en kompis er at den rykker veldig akkurat i det du slipper gassen og det samme når du trykker på gasspedalen igjen. Ikke spesielt plaget med rykking ved akselerasjon. Men du får altså samme feilmelding og det er den eneste feilmeldingen du får? Ved akselerasjon snakker vi store rykk eller litt mer lugging?

 

For min egen del så synes jeg den feilen med throttle valve control minner mer om et bensinkutt enn at det skal være noe med gasspjeldet men.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok rett Roar. Det er vel en lukket enhet så der må man vist bytte hele. Fikk tips om at det gikk an å prøve å rengjøre den, slette feilkoden og ta grunninnstilling. Mulig det løser problemet men kanskje ikke i lengden :confused:

eg har skifta det for eit år sidan, nå er det på han igjen... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har skifta det for eit år sidan, nå er det på han igjen... : bh :

 

Hehe..såpass. Hva kan det komme av??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måten feilen oppfører seg på bilen til en kompis er at den rykker veldig akkurat i det du slipper gassen og det samme når du trykker på gasspedalen igjen.

 

Sånn er min, va var feilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm har det samme problemet med min audi a4 1,8 95.... hadde faktisk bilen inne hos møller for feilsøk fordi jeg var så lei av den lille feilen ..... kosta meg 600 å de fant ikke ut noe... : bh :

 

gass spjeld ? er det vanskelig å bytte `?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gasspjeldet i seg selv er vel ikke så vanskelig å bytte da det er en enhet som sitter lett tilgjengelig og sikkert en tre-fire skruer. Prata med en verksmester som ikke viste pris men tippet rundt 4 laken. Tror det må grunninnstilles, noe jeg ikke har peiling på hvordan man gjør. Noen som vet så hyyyl ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen er det på min med el.gass i stedet for wire da? : klø :

Har litt rykk jeg også. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du får altså samme feilmelding og det er den eneste feilmeldingen du får? Ved akselerasjon snakker vi store rykk eller litt mer lugging?

 

Jepp... fikk også en melding ang. sentrallåsen, men den er visst rimelig vanlig tror jeg. Ellers var det kun Throttle Valve som kom ut som feil.

 

Det er nok mere lugging ja, ofte på litt lavere turtall og opp til medium. Spesielt akselerasjon/forbikjøringer i 4. og 5. giret er helt håpløst, da lugger den noe innmari. Den kommer seg sånn rykkvis... vrom... Vrom... VROM...VROOOMM! : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gasspjeldet i seg selv er vel ikke så vanskelig å bytte da det er en enhet som sitter lett tilgjengelig og sikkert en tre-fire skruer. Prata med en verksmester som ikke viste pris men tippet rundt 4 laken. Tror det må grunninnstilles, noe jeg ikke har peiling på hvordan man gjør. Noen som vet så hyyyl ut!

Gasspjeldet har veil pris på 4100kr på møller for AGU motoren,

den har 4 skruer, ein slange, pluss ein el ledning.

Eg bytter denne på 10min på tverrstilt.

 

Grunninstilling er vel berre å ta av polen på batteriet litt,

for så å sette på att. Hugs å ha SAFE koden til det orginale anlegget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp... fikk også en melding ang. sentrallåsen, men den er visst rimelig vanlig tror jeg. Ellers var det kun Throttle Valve som kom ut som feil.

Det er nok mere lugging ja, ofte på litt lavere turtall og opp til medium. Spesielt akselerasjon/forbikjøringer i 4. og 5. giret er helt håpløst, da lugger den noe innmari.

 

Ja at sentrallåsenheten lekker er vel relativt standard. Har en liggende om du er interessert.

Virker som du har litt annen karakteristikk på feilen da den på bilen jeg snakker om kun er der ved touch av/på gass

 

Den kommer seg sånn rykkvis... vrom... Vrom... VROM...VROOOMM! : klø :

sånn ja : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gasspjeldet har veil pris på 4100kr på møller for AGU motoren,

den har 4 skruer, ein slange, pluss ein el ledning.

Eg bytter denne på 10min på tverrstilt.

 

Grunninstilling er vel berre å ta av polen på batteriet litt,

for så å sette på att. Hugs å ha SAFE koden til det orginale anlegget.

 

Er grunninnstilling bare å ta av polen på batteriet og sette det på??? Sikker?

Mener å hørt om folk som må ha bilen på albjerk for å grunninnstilles..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er grunninnstilling bare å ta av polen på batteriet og sette det på??? Sikker?

Mener å hørt om folk som må ha bilen på albjerk for å grunninnstilles..

er ikkje heilt sikker da : flau : men trur det :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Møller for å få grunninstillt gasspjeldet mitt og det hjalp ikke noe, jeg har akkurat samme problemet. Har sjekket motorfester og foringer og kan ikke finne noe slark der.

 

Er det bare vi med AGU motoren som har dette problemet eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge Roar så var du da på møller for å få tatt av batteripolen......... : smil :

Har du peiling på hvordan de foretok denne grunninnstillingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.