#1 Skrevet September 3, 2005 Heisann! Dette blir min første vinter med Quattro, så derfor denne tråden Må kjøpe vinterdekk (snart) til min 2002 A4 avant Quattro. Noen som har erfaringer med gode/dårlige dekk? Er allerhelst piggfritt det er snakk om da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 3, 2005 Hei, jeg kjører 195/55-15 på min, er veldig fornøyd med det...liker ikke store vinterhjul.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 3, 2005 Tenkte mere på dekkmerke og type egentlig... Har 16" orginale Audifelger som de skal på... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 3, 2005 Heisann!Dette blir min første vinter med Quattro, så derfor denne tråden Må kjøpe vinterdekk (snart) til min 2002 A4 avant Quattro. Noen som har erfaringer med gode/dårlige dekk? Er allerhelst piggfritt det er snakk om da... Jeg har 225/45-17 Nokian RSI på S4'n min. Fungerer greit, men blir litt for bredt når det er sørpeføre og sånt...men 205/50-17 har jeg hørt mye positivt om, så det er kanskje en mulighet hvis du kjører 17" ihvertfall! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 3, 2005 Jeg kjørte sist vinter på Nokian RSi og det er helt klart de råeste piggfrie dekk jeg har kjørt på noensinne. Jeg hadde litt mindre størrelse enn A4 bruker, men du burde holde deg til noe i nærheten av originalstørrelse syns jeg, smale dekk gir høyere marktrykk som igjen betyr bedre grep. Høyere sidevegger tillater mer flex i dekket som igjen gjør at det ikke slipper fullt så brått sidelengs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 3, 2005 Nokian RSI er liksom dekket som leder veldig til nå ;-) Takker for alle innspill så langt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 3, 2005 Nokian RSI er liksom dekket som leder veldig til nå ;-) Takker for alle innspill så langt... Kan i tillegg si at ContiVikingContact3 også er et veldig godt valg. Kjempebra dekk det også. Er nesten bare det vi leverer på nybiler som blir solgt fra oss (Møller Trondheim AS) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 5, 2005 Helt klart Nokian. RSi har jeg ikke prøvd, men Hakkapeliitta 4 (med pigg) er de så langt det beste festet jeg har vært borti. Kjørt endel over fjellparti med speilblank is, og føler meg trygg som aldri før. Man kan jo alltids gå for hybrid-modellen Hakkapeliitta 2 som er et dekk med egenskapene til både Haka 4 og RSi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 1, 2005 Nokian Hakkapelitta med pigg. Bilen er som spikret på veien, råeste jeg har prøvd til nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 2, 2005 Nokian Hakkapelitta med pigg. Bilen er som spikret på veien, råeste jeg har prøvd til nå. sant. Hakka 4 er det beste dekket til oss i nord i alle fall På mye avbære og våt asfalt, så kanskje fins det bedre alternativer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 2, 2005 Hakka 4 med firkantpigg er noe av det bedre du kan kjøpe..Hadde det på RS2'n 400hk og flat out på snø og is, ikke en pigg som løsnet, enormt bra pigg hold og feste...Goodyear UG500 er også et bra hjul...En kompis som selger biler her nord levere alle sine biler med Ug500, ikke en eneste klage hittil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 3, 2005 Spurte far min om hva Hakkapelitta betydde, og han sa at Hakkapelitta var det finnene kalte de finske soldatene som kjempet i vinterkrigen. Nesten go nok grunn til å kjøpe dekkene.... Må si meg enig også med Jim, piggholdet er helt sykt på disse dekkene. "Flata" mye med mine 225/45/17, og mista ikke ÉN pigg.. Jeg ser ikke på andre typer en gang, neste gang jeg handler vinterdekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 3, 2005 For min del er det totalt uaktuelt å kjøre på piggdekk - støynivå på linje med en 100 år gammel traktor med massive jernhjul og den evinnelige knatringen. Ikke sitter det noe bedre heller annet enn på våt is, noe som er sjeldent på østlandet. Av piggfritt i de dimensjonene hadde jeg satset enten på Nokian Hakkapeliitta RSi eller Continental VikingContact 3. Finnes flere andre bra dekk, men ikke i de dimensjonene såvidt jeg vet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 3, 2005 Dunlop Graspic DS2 er ett suverent dekk på en A4 Quattro. Jeg kjører dette selv i 205/55-16 og jeg vil påstå at dette fungerer bedre enn Nokian dekkene som jeg vil påstå er litt for myke. Hakka RSi er tross alt noe bedre enn forgjengeren Q men særlig på en quattro har du ikke noe å tape på å ha ett litt hardere dekk, grep til å ta igang har du uansett og på bremsing fungerer det like bra. Den store forskjellen merker du på det føret vi kjører mest på her på østlandet nemlig våt asfalt, her er de myke dekkene elendige og lamellene bare legger seg flate når du prøver å bremse... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 3, 2005 For min del er det totalt uaktuelt å kjøre på piggdekk - støynivå på linje med en 100 år gammel traktor med massive jernhjul og den evinnelige knatringen. Ikke sitter det noe bedre heller annet enn på våt is, noe som er sjeldent på østlandet. Av piggfritt i de dimensjonene hadde jeg satset enten på Nokian Hakkapeliitta RSi eller Continental VikingContact 3. Finnes flere andre bra dekk, men ikke i de dimensjonene såvidt jeg vet. Jeg kan love deg at du hadde blitt parkert på både snøføre og is med piggfritt kontra pigg med en 400hk bil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 3, 2005 Veldig fornøyd med ContiVikingContact3 i dim 205/55-16. Veldig godt alround egenskaper også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 3, 2005 Jeg kan love deg at du hadde blitt parkert på både snøføre og is med piggfritt kontra pigg med en 400hk bil... På is ja, men ikke på snø nei..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 12, 2005 Er allerhelst piggfritt det er snakk om da... Er helt enig at piggfritt er et godt alternativ, spesielt om man kjører på meget blandede forhold som på østlandet. Til de av dere som sverger til pigg bør man tenke over at du ved våt eller tørr asfalt har elendig veigrep uansett. Dette fordi piggene i dekkene hindrer godt veigrep. Forstår at pigg er best på is, men på de fleste andre føreforhold er piggfritt vel så bra, om ikke bedre. På jobben min har alle ambulansene Continental dekk som nevnt tidligere i tråden, de fungerer sinnsykt bra! Skal ha nye dekk nå selv, og da blir det den typen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...