Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg stoppe rust på en best mulig måte?

Jeg gidder ikke og lakke nå, men finnes det noe jeg kan smøre på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal den stoppes, må rusten fjernes. Sandblåsing er eneste alternativet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt på det, men har ikke tid til det i år...

Jeg tenkte og ta vinkelsliperen og få vekk det løse og smøre på noe, men hva er best og smøre på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo slipe det vekk og grunne/lakke på nytt og se hvor lenge det holder :)

Epoxy grunning pleier å være ganske bra mot rust, men ingen garanti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mega Metal sin CanTrust hjeloer bra men ikke evig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde Hammerite var bra på sånt, men da er jeg kanskje helt på jordet... :rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mega Metal sin CanTrust hjeloer bra men ikke evig.

Har du noen erfaringer med hvor lenge den hjelper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen erfaringer med hvor lenge den hjelper?

I innlandsklima holder dette av erfaring i mange år. All løs rust må fjernes, men man trenger ikke og bør helst ikke ha blankt metall. Området trenger heller ikke være tørt før påføring, men må være fritt for olje og fettprodukter.

Etterpå vil området bli svart av farge og rusten er omgjort til kjemisk metall. Må påføres to til tre ganger med minst en halv times mellomrom, og overflaten vil etterpå være tett og vannbestandig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

All løs rust må fjernes, men man trenger ikke og bør helst ikke ha blankt metall.

Dette gjelder generelt for alle typer midler som omgjør rust til en ikke-rustende overflate.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det beste og gjøre om jeg sandblåser da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. er det ikke noe som heter "Ovatrol" som stopper rusta, hvis du har planer om og ta det senere , Skal du sandblåse må du jo grunne, sparkle, lakkere osv osv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Corroless er jo bare å rufse over litt også smøre på...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. er det ikke noe som heter "Ovatrol" som stopper rusta

Ovatrolen funker dårlig, har prøvd!

På blankt metall, flere lag med sink og la stå minst 3 dager før overlakkering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sink? får man det på sprayboks?

Eller er det noe man må smøre på?

Merke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sink? får man det på sprayboks?

Eller er det noe man må smøre på?

Merke?

Zink som du smører på fungerer mye bedre enn spraybokser, det er i alle fall min erfaring. Vil anta du får kjøpt det på lakkeringsbutikker, dvs der lakkverkstedene kjøper sine produkter, eller en industriforretning/jernvare.

Hammerrite bør du styre unna, da den er full av silikon og "umulig" å lakke over. Mao, bruk et produkt fritt for silikon.

mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zink som du smører på fungerer mye bedre enn spraybokser, det er i alle fall min erfaring. Vil anta du får kjøpt det på lakkeringsbutikker, dvs der lakkverkstedene kjøper sine produkter, eller en industriforretning/jernvare.

Hammerrite bør du styre unna, da den er full av silikon og "umulig" å lakke over. Mao, bruk et produkt fritt for silikon.

mvh

EW

Arcanol er et Sink produkt som er ypperlig til rustbehandling..

For en liten tid tilbake blandet jeg 5L Arcanol med 1liter Ferrobet antirust greier, dette brukte jeg under sideskjørt, inni hjulhus osv... Funker fett det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det kan jeg bruke vanlig billakk over?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Corroless er jo bare å rufse over litt også smøre på...

:tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan være et problem at lakken reagerer med slike "rust-stopp" produkter. Undersøk dette på forhånd ellers får du et jævlig resultat og mye jobb med å pusse vekk skiten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan være et problem at lakken reagerer med slike "rust-stopp" produkter. Undersøk dette på forhånd ellers får du et jævlig resultat og mye jobb med å pusse vekk skiten!

Dette gjelder spesielt silikonbasserte produkter, f.eks hammerite. Corroless, Brunox og såkallt "rustmelk" går bra. "Rustmelk" vet jeg ikke hva er, har bare hørt at det funker bra.

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har erfart det ja ;)

Ovatrol og lakk var ingen suksess : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og såkallt "rustmelk" går bra. "Rustmelk" vet jeg ikke hva er, har bare hørt at det funker bra.

Vil tro at dette er noe alla Neutra Rust 662 etc... er en melkeaktig væske som du smører på rust i tynne strøk, det dannes da en blåsvart glassaktig hinne over feltet som er strøket på. Mye dette vi har brukt på fartøyene jeg har jobbet på...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chelade er også en væske som minner om melk, og som blir blå og så neste sort når den tørker på rust.

Men, noe som er litt viktig med rustgreier da, er å få vekk saltet fra rusten før en smører på noe opplegg. Det innebærer bruk av vann, da whitesprit og slikt ikke løser opp salt.

Dersom man har salt i rusten og smører noe greier oppa, så vil den minste fukt som trenger igjennom belegget oppå reagere med saltet og en er i gang igjen.

På Chelade-boksen står det at en skal bruke vannbasert avfetting før påføring, og det må være pga at saltet må vekk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, noe som er litt viktig med rustgreier da, er å få vekk saltet fra rusten før en smører på noe opplegg. Det innebærer bruk av vann, da whitesprit og slikt ikke løser opp salt.

Ja dette er vesentlig. I Kystverket hvor jeg jobber driver vi med bygging ig vedlikehold av fyr og lykter, her har man gått bort ifra sandblåsing av lyktene til fordel for høytrykksspyling med ferskvann, nettopp pga av saltet. Sandblåsing trykker bare saltet lenger inn i metallet, hvis man ikke får fersket det ned skikkelig først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng :)

Det er nødvendig på innlandet også?

Da bør jeg ta høytrykkspyleren og spyle direkte på rusten da...

Hvor lenge må man spyle før saltet er vekk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.