Varsellys, slitte bremseklosser.

Anbefalte innlegg

Jeg har forholdsvis nye bremseklosser på min audi a6, likevel får jeg beskjed titt å stadig, om att de må byttes.

 

Hvorfor?

Kan man koble ut denne varslingen?

 

:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremseklossvarslingen er ei jordsløyfe, dvs kjørekomp'en sjekker om ledningen til bremseklossvarsleren er jordet.

Ledningen går fra kjørekomp inn til bremsekloss, videre fra kloss til kloss på motsatt side av bilen og deretter til jord. Hvis ledningen brytes (enten slites av når en eller begge klosser er slitt ned, eller ved kablebrudd en eller annen plass) går alarmen.

Så da er det bare å sjekke kabel og plugger da :)

Typisk brudd i kabel er der den kommer ut av innerskjermen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller i pluggene i hjulhusene eller inn på instrumentet.. Noe skikkelig skit, for vi sjekker vel alltid klossene vår og høst uansett?? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På endel nye biler er det slik at når denne ledningen blir slitt ned, jordes den og det vil bli kontakt..

 

Man skifter denne ledningen sammen med klosser, men vet ikke om din bil har dette systemet. (vet at alle nye BMW'er har det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper bruddet dersom det er ligger i ledningen der den er mellom festet i fjærbeinet og festet i innerskjermen. Må bytte ledningen, den er en sløyfe ja, men detekterer når det er brudd, ikke når den kommer til jord.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruddet ligger i ledningene til bremeklossen, ledningene er slitt helt oppe i festet til kontakten, som ligger ved fjerbeinet. Dumt å må bytte klossene, når de er byttet for to mnd siden. : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra ut pluggen, legg inn en liten bit kopperleder mellom pinnene og sett sammen pluggen igjen. Nå kommer ikke varselet opp, men du blir heller ikke varslet om bremseklosslitasje på den aktuelle siden av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra ut pluggen, legg inn en liten bit kopperleder mellom pinnene og sett sammen pluggen igjen. Nå kommer ikke varselet opp, men du blir heller ikke varslet om bremseklosslitasje på den aktuelle siden av bilen.

Skal bli.. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går fikk også jeg dette varsel lyset, men jeg mistenker faktisk at klossene må byttes. Er dette noe som haster? Hva koster det evt. å få byttet dette hos Audi? :confused:

 

EDIT: Har en 2003 A4 - tdi - avant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra ut pluggen, legg inn en liten bit kopperleder mellom pinnene og sett sammen pluggen igjen. Nå kommer ikke varselet opp, men du blir heller ikke varslet om bremseklosslitasje på den aktuelle siden av bilen.

Dette hjelper dersom klossene er slitt men vil slite dei litt lenger, men det hjelper lite om der er kabelbrudd fra pluggen og inn i bilen, som er en meget vanlig feil.

 

Eg hadde samme problem på S4-en, dog en eldre bil, men eg vil tru at medisinen virkar likevel:

Eg klippte av ledninga som går ut til sensoren inne i motorrommet, bytta ledninga derifra og ut til sensoren, og kobla sammen igjen med en sukkerbit. Litt styr å pirke ut pinnane i pluggen, men det gikk med to bilde-stifter som holdt tilbake mothakene. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

røsk av den jæ... ledningen som går ut av klossen, klipp den av så langt opp som mulig tvinn endene og du slipper det tullet der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.