Anbefalte innlegg

Jeg tittet på en '98 Passat TDi 110 hk stv i dag. Den hadde hatt service på 139 000, og odometeret stod nå på 150 000. Når jeg peilet oljen var det såvidt det viste nederst på peilepinnen (ca. 1 mm), altså var nivået langt under minimum. Dermed har jeg to spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på:

 

1. Hvor mye olje kan man regne med at disse motorene bruker?

2. Kan motoren på denne bilen ha tatt skade av å kjøre med for lite olje, slik at den ikke er noe å satse på?

 

Og ja, jeg fikk selvfølgelig selger til å fylle på olje med en gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en audi tdi som har gått 165000, den bruker ikke noe olje. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tdi 110 hk bruker ca 1 liter på 10000km. Har gått 159000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svetter litt, men synes allikevel det ikke er urovekkende mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan også si at tdi'en min (2,5 140hk) nå er kjørt 12k siden forrige skift og har faktisk ikke brukt noe olje (motor er gått 162k)

 

både 1,9 og 2.0 tdi jeg har hatt tidligere har brukt noe olje, dem hadde serviceintervall på 30k, men måtte lizm etterfylle en snau liter i mellom servicer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 90hk TDI har gått 260' og bruker ikke noe olje.

Har nå kjørt 10.000km på Mobil 1 olja, og den er like full : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skummet for øvrig gjennom instruksjonsboka i dag, og der stod det svart på hvitt at motoren kunne bruke opp til 1 liter olje pr. 1000 km(!), og at man derfor burde peile olje ofte. Er ikke dette vanvittig mye? Er det jeg som har blingset på km/mil, eller er dette fakta? Hva sier instruksjonsbøkene deres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stort sett "alle" bilprodusenter forbeholder seg denne "retten" med å si at deres biler KAN bruke opptil 1L olje pr. 1000km selv om de færreste bilene faktisk gjør det. Gjør de ikke det, bra for kunden, men da har de også tatt høyde for de "dårligste" motorene slik at folk ikke kan klage på disse i etterkant. Og ja, 1L pr. 100 mil ER mye ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.