Fotograf hjelp: Nattbilder!

Anbefalte innlegg

Har lånt meg kameraet til min bedre halvdel, ett Fujifilm Finepix S5500 4mpx.

Bilder i dagslys er enkle å få til, men i kveld prøvde jeg må natt bilder å opplever at bildene blir litt kornete, noe som er veldig irriterende.

Legger ut 2 eksempler:

test.jpg

test1.jpg

Har vel halvert bildestørrelsen fra råmaterialet her, så det ser en ørliten tanke bedre ut.

Hvilke innstillinger skal jeg bruke ved nattbilder? hvor høy ISO (lukkertid)?

er det noe annet som skal justeres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lånt meg kameraet til min bedre halvdel, ett Fujifilm Finepix S5500 4mpx.

Bilder i dagslys er enkle å få til, men i kveld prøvde jeg må natt bilder å opplever at bildene blir litt kornete, noe som er veldig irriterende.

Legger ut 2 eksempler:

Har vel halvert bildestørrelsen fra råmaterialet her, så det ser en ørliten tanke bedre ut.

Hvilke innstillinger skal jeg bruke ved nattbilder? hvor høy ISO (lukkertid)?

er det noe annet som skal justeres?

ISO er ikke lukkertid, men kan vel enklest beskrives som en slags "type" film som de brukte i gamle dager, går på lysfølsomhet. er pga den ISO`en du har valgt at bildet blir så kornete. forsk litt på ISO og laaang lukkertid, men da MÅ du ha stativ eller noe å sette kameraet på, hvis ikke blir det ikke noe greie på! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ah ok, har ikke stativ så jeg får finne på noe lurt, gidder du forresten å fjerne bildene fra quote'en, utrolig irriterende å se på ;)

kom med flere tips, for å klare å få bedre bilder, setter stor pris på det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man knipser på ISO 400 så får man kornete bilder som du ser her. Prøv å ta bilde på ISO 100 eller ISO 50, og sett lukketid til 8-10 sekunder. Du må nesten prøve deg frem for å finne ut av hvor mye tid du trenger for lysforholdene.

Videre som nevnt, et stativ eller et stødig underlag er 100% nødvendig, for du greier ikke å holde kameraet stille så lenge. Hvis kameraet har en forsinker på utløseren, så bruk denne også, da slipper du bevegelser i bildet i det du trykker på utløseren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok dette bildet her om dagen med lang lukkertid (nattstilling på mitt Olympus mju410) og stativ. Ble ikke så værst det. Jeg har erfart at når natten senker seg så er det nesten bare tull å prøve å ta bilder uten noen form for stativ. Ser ut som fotografen har vært dritings hver gang. Nå har jeg bare lekt meg med kamera med små linser, så kansje et kamera med litt større linse kan hjelpe men det er nå mine erfaringer.

nattaudi.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er to bilder jeg knipset ut av vinduet akkurat nå. Pga den veldig gule gatelykta på utsiden ser fargene helt tullete ut, men det første bildet er tatt med ISO 50, 15 sekunder lukker, det andre på ISO 100, 10 sekunder lukker. Ingen farge-effekter, automatisk hvitbalanse, 2 sekunder forsinket utløser. Blitzen er selvfølgelig heller ikke brukt. I tillegg er størrelsen redusert til 800x600 i etterkant.

nattbilder 001 (Medium).jpg

nattbilder 002 (Medium).jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er også to av mine "forske bilder": (tatt ca kl 12 om natten i bekmørke)

På bilde nr to er det nesten like mørkt, hovedsaklig kun opplyst av en utelampe...

test2.JPG

Erik vasker bil RASKT1.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per, de bildene dine var dødsrå! Så nesten litt trollsk ut med det gule lyset :)

Tror jeg har endel å lære om kamera jeg og! :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per, de bildene dine var dødsrå!

Rå? Jeg syns de er dødsens kjedelige. Hadde jeg bare hatt tilgang til min stasjonære PC så skulle jeg vist deg bedre nattbilder som jeg har tatt tidligere... (holder på installere XP på den nå)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manglet bare litt tåke der, likte fargene slik de kom frem på bildet der. Og det var godt å se at mammagolfen ikke er det eneste høydehuset på knøttefelger :D

Tror jeg må lese litt mer om hvordan kameraet mitt virker...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stativ er ett must ja!

Kult bilde som er tatt med stativ og lang lukketid.

DSC00690.jpg

Dette er jeg ganske fornøyd med.

golfenstor3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har peiling på om man kan stille lukketiden på et canon ixsus 50. Eller må man bevege seg over i litt dyrere kamera klasser får å få denne muligheten? (bort fra compact)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sliter med å finne justeringen på lukkertid på Finepix kameraet også : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke alle kompaktkameraene som har manuelle instillinger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har peiling på om man kan stille lukketiden på et canon ixsus 50. Eller må man bevege seg over i litt dyrere kamera klasser får å få denne muligheten? (bort fra compact)

(Det er ikke mulig, men det er mulig å sette fast ISO verdi fra ISO 50, og du kan velge å over-/eller under eksponere bildene dine. Ved fast ISO og uten blits, vil kameraet automatisk, bruke lang lukkertid, og det uunværlige stativet kommer igjen til nytte.)

Tar det tilbake:

Se brukermanual side 96 som du finner om du følger denne linken:

http://alpha02u.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900

maks 15sek lukkertid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet noen om Fujifilm Finepix S5500 har manuell lukkertid justering?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok , får prøve dette en dag ;) lurer felt på om det ikke skal bli et canon 350d eller noe etter nyttår på meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok , får prøve dette en dag ;) lurer felt på om det ikke skal bli et canon 350d eller noe etter nyttår på meg.

Godt valg jeg har selv 300d som jeg er meget fornøyd med, i tillegg har jeg ixus 40 som tar litt mindre plass.

Her er noen bilder jeg har tatt med 300d`en

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=33940

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=30780&highlight=gatebil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo meget bra ut ;) Har du et annet objektiv på den eller kjører du standar?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du aktiverer lukkertid i menyen først, deretter velger du lukkertid med "FUNC"-knappen når du skal ta bilde. Valg om lukkertid dukker altså ikke opp før du har aktivert lukkertid i menyen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Ixus V2 har i hvertfall manuell lukkertid og ISO, men da må du inn på manuell-delen.. Svært rart hvis ikke 50'n har dette også, må jeg si! Let og du skal finne! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet noen om Fujifilm Finepix S5500 har manuell lukkertid justering?

Selvfølgelig har det det. :D Det er et kongekamera!

Vri funksjonsknappen på toppen til S så har du mulighet til å endre lukkertid med opp og ned pilen ved siden av skjermen (der du slår av og på makro og blits).

På det gamle S5000 var max lukkertid 2sekunder om jeg ikke husker helt feil, og det er 3sekunder på 5500. Indikeres med 3" i skjermen. De andre tallene er i sekunddeler elns.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite tips til fotografering med lang lukkertid..

Finn en plass hvor det er heeelt mørkt..

Sett lukkertiden til 25-30sek.

Sett kameraet på stativ.. .

Trykk på utløser..

Bruk en lommelykt til å "male" bilen... Dvs lys på bilen og før lyskjeglen over bilen slik at hele bilen blir belyst... (bruk alle sekundene lukkeren står åpen)..

Og VIPS så har du ett bilde hvor bilen nesten lyser i forhold til omgivelsene sine..

Her er ett eksempel.. bare med en båt..

http://foto.aftenposten.no/show_image.php?bid=11912682&dagensbilde=1

(se på bilde nummer 5)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruksanvisnig:

http://www.canon.com.au/support/wsss.aspx?id=digitalixus50&m=MA&r=http%3a%2f%2fwww.canon.com.au%2fproducts/cameras/digital_compact_cameras/digitalixus50_support.aspx&h=http%3a%2f%2fwww.canon.com.au%2fproducts/cameras/digital_compact_cameras/digitalixus50_support.aspx

Side96, maks 15sek lukkertid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for alle svar så langt ;) Men fikk ikke linken til å funke.. ? :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.